Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Szczegółowe informacje w Polityce Prywatności Rozumiem
wojciech_piwocki_ims_retail_journal

WYWIAD: Jak Audiomarketing nakręca biznes? Opowiada Wojciech Piwocki, Wiceprezes IMS S.A.

Muzyka odtwarzana w obiekcie handlowym może zwiększać zadowolenie Klienta z wizyty, wydłużyć czas robienia zakupów, a nawet decydować o tym, które miejsce wybierze. Dzisiaj trudno jest wyobrazić sobie nowoczesny punkt handlowy bez dedykowanej muzyki. O tym, jak Audiomarketing nakręca biznes i jakie daje efekty, rozmawiamy z Wojciechem Piwockim, wiceprezesem IMS S.A.

Czy Audiomarketing to obowiązkowy element każdego sklepu?

Wojciech Piwocki: Zdecydowanie jest on nieodłącznym, a przynajmniej pożądanym elementem większości sklepów obecnych na rynku. Kiedy wchodzimy do jakiegoś centrum handlowego, w którym znajdują się sklepy korzystające z narzędzi marketingu sensorycznego, to od razu wiemy, że gdzieś tutaj jest ten właśnie sklep. Nasz mózg rozpoznaje zapach oraz dźwięk i natychmiast wysyła nam pozytywny komunikat. W efekcie, wiemy czego spodziewać się po danym punkcie handlowym, jaka będzie grała w nim muzyka, jaki będzie zapach, wystrój i asortyment – jest to działająca na zmysły wizytówka brandu, swoiste sensoryczne logo przynoszące korzyści zarówno Klientom, jak i firmom.

Jakie?

O tym, jak skutecznym narzędziem jest Audiomarketing przeprowadzono bardzo wiele badań. Przywołując kilka z nich: Otóż 90% Klientów wybiera obiekt, gdzie gra muzyka,* a 75% Klientów spędza w takim punkcie nim więcej czasu,** a na tym właśnie zależy właścicielom czy najemcom, bo często przekłada się to na wzrost sprzedaży. Dochodzi do tego kwestia oddziaływania muzyki na emocje, a to właśnie w 90% przypadków pod ich wpływem dokonujemy zakupów.*** Firmy mogą dzięki temu liczyć na większe zyski, wzrost poziomu przywiązania Klientów lub podniesienie prestiżu marki, a Konsumenci na robienie zakupów w miłej i komfortowej atmosferze. To tylko mikro wycinek wielkiej liczby danych o skuteczności prawidłowo prowadzonego marketingu sensorycznego, w tym wypadku – Audiomarketingu.

Dlaczego marketing sensoryczny działa w ten sposób?

Ma to związek z tym, jak działa nasz mózg. Doświadczenia multisensoryczne silnie zapadają w pamięć Konsumentów i zdecydowanie pomagają budować ich przywiązanie, a co za tym idzie – lojalność wobec marki. Mechanizm działania jest prosty – im więcej zmysłów uda się pobudzić w pozytywny sposób, tym większa jest więź emocjonalna Klientów z brandem. Poza tym każdy lubi odwiedzać miejsca, w których panuje przyjemna atmosfera, a muzyka nie tylko działa na zmysły, ale też koi nerwy i przywołuje miłe wspomnienia.

Jak dopasowuje się usługę Audiomarketingu do konkretnej marki?

Wdrażając usługę Audiomarketingu specjaliści muzyczni IMS S.A., sami będący aktywnymi muzykami, stale przesłuchujący miliony utworów, posiadający ogromną wiedzę i doświadczenie w swojej pracy, tworzą dla każdej marki specjalną playlistę. Przygotowując ją biorą pod uwagę wiele kluczowych czynników, jak choćby: charakter brandu, jego grupę docelową – jej charakterystykę, cele biznesowe, gust jego Klientów oraz efekt, jaki dana firma chce uzyskać. Ponadto pory roku, dnia czy też sezonowość oraz wystrój i otoczenie sklepu. W sklepach z produktami dla młodzieży muzyka będzie głośna i dynamiczna, przez co pożądany Klient będzie czuł się w takim miejscu bardzo dobrze. Zupełnie inna muzyka będzie grała w punkcie handlowym z ofertą dla osób starszych, obiekcie sportowym czy z produktami wyposażenia wnętrz. Audiomarketing, a w zasadzie prawidłowo realizowana usługa Audiomarketingu, to skomplikowane narzędzie wymagające gruntownej wiedzy i dobrego przygotowania. Nie wystarczy grać „jakąś muzykę” czy muzykę, która podoba się nam samym, właścicielowi czy personelowi. Niefortunnie dobrana playlista odstrasza Klientów, czego dowodzą liczne badania w tym zakresie.

Źródło: iStock

Czy wdrożenie usługi Audiomarketingu zawsze wiąże się z opłatami dla ZAiKS?

Nie, chociaż takie opłaty są uiszczane jeżeli marce zależy na muzyce komercyjnej. IMS oferuje także przygotowanie playlisty w oparciu o bardzo atrakcyjną, wolną od opłat muzykę niekomercyjną.

Jak IMS zapewnił sobie pozycję lidera marketingu sensorycznego?

Mamy ogromne doświadczenie w swojej pracy, jesteśmy na rynku od 2000 roku, do tego zatrudniamy wybitnych specjalistów muzycznych oraz ekspertów z innych dziedzin. Współpracuje z nami bardzo wiele firm, zarówno w Polsce, jak i wielu krajach Europy. Marki wybierają nas, bo oferujemy im produkt sprawdzony, wiarygodny o potwierdzonej skuteczności i najwyższej jakości w atrakcyjnej cenie. Dodatkowo nasza oferta zawiera serwis i wsparcie techniczne. Aktualnie dostarczamy usługę Audiomarketingu do ponad 19 000 lokalizacji w Polsce i w Europie. Warto podkreślić, że dziś, wraz z rozwojem techniki i technologii, takie usługi są nieodzownym elementem działania sklepów, biur, punktów usługowych czy rozrywkowych o czym świadczy stały rozwój tego segmentu. Co najważniejsze dostępne są praktycznie dla każdego, niezależnie od wielkości obiektu i jego lokalizacji.

*Elevating the Customer Experience: The Impact of Sensory Marketing; Walnut Unlimited.
** Walnut Unlimited,Global Research Report January 2019.
*** Forrester Research 2015 r.

Więcej o IMS tutaj (KLIK).

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – OBSERWUJ NAS NA: