Nawyki zakupowe Polaków szybko się zmieniają i chętniej wydają oni coraz więcej pieniędzy przez internet. Grudzień jest niezwykle ważnym miesiącem dla branży e-commerce – to właśnie w tym okresie padają prawdziwe rekordy sprzedaży. Jak Polacy robią zakupy przez internet w grudniu oraz jak zmieniało się to na przestrzeni ostatnich lat – rozmawiamy z Arturem Halikiem, Head of Sales w firmie Shoper.
Czy Polacy zmieniają swoje nawyki zakupowe i zaczynają kupować prezenty świąteczne głównie przez internet?
W Polsce branża e-commerce, w porównaniu np. do Stanów Zjednoczonych Ameryki, nie ma jeszcze tak silnej pozycji, jednak jej udział w handlu stale rośnie. Szybkie tempo zmian pokazują, np. wyniki ostatniego Black Friday. Ten rekordowy w skali roku dzień w sklepach Shoper zakończył się sprzedażą wartą o połowę więcej niż rok temu i prawie niemal trzykrotnie wyższą niż w 2017 r. Nie jesteśmy w stanie powiedzieć, ile spośród tych zakupów to prezenty, ale fakt, że najwięcej zakupów tego dnia odnotowały sklepy z kosmetykami i ubraniami pozwala przypuszczać, że święta mają wiele wspólnego z tymi wynikami.
Jak wygląda sprzedaż na platformie Shoper w grudniu?
Grudzień jest bardzo ciekawym i specyficznym miesiącem w e-commercowym kalendarzu, oczywiście ze względu na Boże Narodzenie. Pierwsze trzy tygodnie grudnia w sklepach na platformie Shoper to, co sezon, pora żniw, ale też wytężonej pracy przy obsłudze większej liczby zamówień niż zwykle.
Jednocześnie w ostatnim tygodniu grudnia co roku obserwujemy duży spadek zainteresowania zakupami, a w Wigilię i pierwszy dzień Bożego Narodzenia notujemy zwykle najniższy wynik w miesiącu. To nieco sprzeczne z intuicją, która podpowiada, że mając więcej wolnego czasu (i nierzadko też pieniędzy – wiele firm wypłaca pracownikom grudniową pensję jeszcze przed świętami) wolimy odpocząć od kupowania – także w sieci. Z danych, które zebraliśmy w tym roku z ponad 12 tys. sklepów korzystających z oprogramowania Shoper wynika, że w pierwszej połowie grudnia klienci wydali w nich nieco ponad 50 proc. więcej niż w dwóch pierwszych tygodniach października i listopada.
Dla zdecydowanej większości sprzedawców grudzień to miesiąc, gdy zarabiają najwięcej.
Które dni tygodnia są najbardziej owocne, a które zdecydowanie słabsze?
Największe wahania wielkości sprzedaży obserwujemy w cyklach tygodniowych. Pojawia się podobne zjawisko jak w przypadku świąt – konsumenci kupują najmniej w weekendy, zwłaszcza w sobotę. Za to zdecydowanie najwięcej zamówień spływa w poniedziałek.
Ten tygodniowy rytm czasami “zaburzany” jest przez okolicznościowe wydarzenia jak np. Black Friday, który tradycyjnie jest u nas dniem rekordowych wyników, czy właśnie święta, gdzie z każdym dniem łączna wartość zakupów zrobionych w sklepach Shoper jest z dnia na dzień coraz wyższa aż do ok. 17 grudnia.
Jak sklepy na platformie Shoper przygotowują się do grudniowego miesiąca? Jakie narzędzie marketingowe wykorzystują?
Przygotowania do grudniowego boom-u zaczynają się w sklepach kilka miesięcy wcześniej. Poczynając od zatowarowania produktami i zatrudnienia lub zapewniania zasobów do operacji logistycznych po optymalizację i rozszerzenie działań marketingowych. Wśród sklepów Shoper w grudniu można było zaobserwować 15% wzrostu wydatków na Kampanie Shoper względem października 2019 r. Wśród sprzedawców, widać także trend ku uruchomieniu nowych źródeł ruchu, jak akcje z influencerami czy kampanie na facebooku.
Jaka część sklepów na Państwa platformie posiada również swoje sklepy stacjonarne?
Badanie, które przeprowadziliśmy na początku roku wśród właścicieli sklepów internetowych działających na platformie Shoper, pokazało, że ponad 40 proc. z nich prowadzi jednocześnie sklep stacjonarny. W wielu przypadkach to właśnie tradycyjny handel był pierwszy, a wejście do sieci stało się sposobem na dotarcie do klientów spoza najbliższej okolicy, do tego stosunkowo łatwym, bo taki sklep zwykle ma już działalność gospodarczą, biuro czy magazyn – nie trzeba wszystkiego robić “w garażu”. Jednocześnie małym przedsiębiorcom handlowym zwykle brakuje czasu, by zaangażować się w pełni w nową sferę. Najprościej ruszyć z własnym sklepem online działającym w modelu SaaS, który nie wymaga od zabieganego sprzedawcy poświęcania czasu na naukę programowania, a dostarcza mu gotowe narzędzia potrzebne do sprzedaży.
BĄDŹ NA BIEŻĄCO – OBSERWUJ NAS NA: