Na przełomie listopada i grudnia 2019 Sports Delite Sp. z o.o. otworzyła dwa pierwsze salony obuwniczej marki Skechers w Polsce – w Atrium Targówek oraz w Centrum Janki. Jest to dopiero początek budowania sieci punktów tego brandu. Jakie są plany rozwoju sieci oraz jak będzie budowany w nich customer experience – rozmawiamy z Sebastianem Lenardem, Chief Executive Officer Sports Delite.
Skąd pomysł na otworzenie salonów marki Skechers w Polsce?
Sebastian Lenard, Chief Executive Sports Delite: Dawno temu poznałem Skechers w Stanach Zjednoczonych i od razu poczułem, że jest to bliska mi marka. Jakich czas temu będąc w Rumunii miałem okazję odwiedzić sklepy Skechers jako konsument i zdałem sobie sprawę, że jest to marka de facto nieobecna na polskim rynku a która ma ogromny potencjał. Skechers to marka kultowa, niezwykle dynamiczna, która posiada niezwykle bogatą ofertę dla całej rodziny. Kobiety, mężczyźni i dzieci znajdą dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań niezwykle lekkie i wygodne obuwie. Różnorodność produktów jest ogromna. Skechers to marka obuwia, która pasuje do niemal każdego stylu życia. Komfort noszenia jest nieporównywalny. Wystarczy wejść do sklepu Skechers w Atrium Targówek czy Centrum Janki, przymierzyć parę aby to zrozumieć i pokochać Skechers.
Jak będzie rozwijała się sieć w najbliższym roku?
Pod koniec 2019 otworzyliśmy dwa sklepy – w centrum handlowym Atrium Targówek oraz w podwarszawskim Centrum Janki, a kolejne otwarcia zaplanowane są na 2020 rok.
Ze względu na fakt, że rynek jest nasycony, a najlepsze dla nas lokalizacje są w dużej mierze zajęte, musimy bardzo dynamicznie planować nasz rozwój. Nie możemy przez to określić dokładnej ilości punktów sprzedaży na koniec 2020 roku. Prowadzimy biznes w sposób świadomy i wolimy poczekać na idealną lokalizację niż wybrać nieodpowiednio.
Jakie miasta biorą Państwo pod uwagę oraz jakie lokalizacje? Czy będą to głównie centra handlowe, centra convenience czy inne obiekty?
W Polsce działa ponad 600 galerii handlowych. Planujemy zaistnieć w co najmniej 10% z nich. Nie mamy jednak presji co do startu współpracy offline. Lepiej poczekać i otworzyć salon w optymalnej dla nas lokalizacji, niż na siłę budować sieć i zniechęcić się do dalszego rozwoju. Planujemy otwarcia w dominujących miastach takich jak Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Poznań, Kraków, Katowice, Łódź czy Szczecin ale też w tych nieco mniejszych jak Gorzów Wielkopolski, Toruń, Bydgoszcz. Nie ograniczamy się do wielkości czy ilości mieszkańców. Najważniejszy jest potencjał danej lokalizacji. Skechers ma ofertę naprawdę dla każdego konsumenta, niezależnie od jego wieku, gustu czy potrzeb.
Jak będą budowali Państwo customer experience w swoich punktach?
Customer Experience to bardzo ważny aspekt w handlu, o ile nie najważniejszy. Obsługa Klienta buduje relację między marką i produktem a jego użytkownikiem – określa sposób w jaki postrzegamy swojego odbiorcę ale też buduje obraz marki u Klienta. Wspomniałem o tym, że Skechers ma produkt dla każdego – rzeczywiście tak jest. Zadaniem sprzedawcy jest poznanie potrzeb Klienta i odnalezienie optymalnego produktu dla danej osoby – w zależności od jej wieku, potrzeb, gustu, cech fizycznych i oczywiście sposobu korzystania z obuwia. Wszystko ma znaczenie. Rzetelna i sprawdzona informacja jest niezwykle ważna. Nie chcemy by klient po porostu kupił produkt. Jego satysfakcja jest dla nas najważniejsza, chcemy więc by nasz Klient w swobodnej, miłej atmosferze, bez pośpiechu, dokonał najlepszego wyboru dla siebie – wyboru jakości, stylu, komfortu, technologii i przystępnej ceny. Dbamy też o naszych młodych odbiorców – czekają na nich niezwykle atrakcyjne produkty, ale też maszyna z gumami do żucia i kreskówki wyświetlane nad kasą.
Już na starcie postawili Państwo na współpracę ze spółką IMS – liderem marketingu sensorycznego w Polsce.
W Customer Experience niezwykle ważne są elementy sensoryczne, takie jak muzyka czy zapach. Nad tym drugim wciąż pracujemy. Jeżeli chodzi o muzykę, to jej dobór nie jest tak błahą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Z jednej strony mamy charakter marki, który musi być wyrażony poprzez odtwarzaną muzykę, z drugiej oczekiwania klientów. Trzeba też pamiętać o pracownikach, którzy w tym środowisku spędzają bardzo wiele godzin i dla nich muzyka też musi być odpowiednio dopasowana. Skechers jest dynamiczną marką, otwartą na swojego odbiorcę który jest niezwykle zróżnicowany. Polski klient jest jednak inny niż amerykański i to też musimy uwzględnić. Pomaga nam w tym specjaliści z IMS, bo naprawdę się na tym znają.
Rozmawiała Urszula Szewczyk