Nowoczesne, często zapierające dech w piersi rozwiązania Digital Signage są nieodłączną częścią każdej prestiżowej marki, w tym obiektów handlowych. Właściciele brandów chętnie korzystają z szerokiego wachlarza nowoczesnych urządzeń, takich jak: wayfindery, mapy dotykowe, video walle, monitory i ekrany reklamowe (również te niestandardowe, o rozmiarach kilkudziesięciu metrów kwadratowych i często nietypowych kształtach). Przynoszą one firmom szereg korzyści – zarówno finansowych, jak i wizerunkowych. Co brać pod uwagę wdrażając rozwiązania Digital Signage i jakie korzyści przynoszą – rozmawiamy z Arkadiuszem Świderskim New Business Director Grupy Kapitałowej IMS S.A.
Czy inwestycja w Digital Signage się zwraca?
Arkadiusz Świderski: Zdecydowanie tak i to na różnych polach. To, jak będziemy mierzyć ROI w kontekście wdrożenia urządzeń Digital Signage, zależy w dużej mierze od celów jakie sobie postawimy. A te mogą być różne. Najczęściej mówimy o korzyściach czysto biznesowych, wizerunkowych lub po prostu mieszanych.
Do tych najłatwiej mierzalnych należą: zwiększone zyski, niższe koszty prowadzenia działalności, poprawa wizerunku marki, skuteczna komunikacja, stworzenie przyjemnej atmosfery, osiągnięcie krótszego czasu oczekiwania Klientów, a także wzrost ich satysfakcji z pobytu w punkcie handlowym.
Czy może Pan opowiedzieć o tych efektach w oparciu o konkretny przykład?
Efektem, na którym szczególnie zależy przedsiębiorcom, jest oczywiście wzrost sprzedaży. Ekrany reklamowe można z powodzeniem wykorzystywać do promocji swoich produktów, co przekłada się na zwiększenie zysków. Jak wynika z raportu Millward Brown z 2016 r. aż 24% Klientów deklaruje, że kupuje produkt m.in. pod wpływem informacji zobaczonej na ekranach w obiektach handlowych.
Inna korzyść to efekt wizerunkowy i tworzenie miłej atmosfery. Weźmy za przykład sklepy z odzieżą dla młodzieży, gdzie głośno gra muzyka, a na licznych ekranach wyświetlane są teledyski lub dynamiczny kontent. Wszystko to idealnie koresponduje z gustem klientów takiego punktu i tworzy atmosferę, w której czują się doskonale. Na ekranach można oczywiście wyświetlać różny kontent, w tym także neutralny, który nie wzmacnia w sposób bezpośredni przekazu, jednak stanowi komunikat innej treści będący niejako atrakcyjnym przerywnikiem, który również przyciąga uwagę widza, zwracając ją na dany nośnik. W IMS S.A. oprócz najnowocześniejszych rozwiązań Digital Signage, oferujemy usługę przygotowania tego typu materiałów.
Poza ekranami reklamowymi w obiektach handlowych chętnie wykorzystywane są również mapy dotykowe. Służą one wskazywaniu najkrótszej drogi do miejsc, dzięki czemu dotarcie do celu odbywa się w zdecydowanie krótszym czasie. Wpływa to na komfort kupujących lub podróżnych i ich poczucie zadowolenia, eliminuje potencjalne źródła stresu i wpływa bezpośrednio na polepszenie poziomu obsługi klienta.
Pamiętajmy że w interaktywnych urządzeniach i aplikacjach tworzonych przez IMS mapa jest tylko częścią aplikacji. Powinniśmy raczej mówić o aplikacji obiektu, a nie tylko mapie. Każda aplikacja jest tworzona pod kątem specyfiki i funkcjonalności danego obiektu.
Z jakich ciekawych i niestandardowych rozwiązań Digital Signage korzystają dzisiaj przedsiębiorcy?
Rozwiązania Digital Signage oprócz korzyści finansowych, podkreślają również prestiż danego miejsca, dlatego często są to bardzo spektakularne realizacje. W IMS S.A. nie boimy się wyzwań, dlatego chętnie i z powodzeniem je podejmujemy. Na naszym koncie jest m.in. dostarczenie imponującego ekranu LED o powierzchni 42 m2 do Centrum Handlowego Blue City w Warszawie. Jest to jeden z najwyższych ekranów w Polsce, którego wysokość wynosi 13,5 m, a szerokość ponad 3 m. Ten imponujący nośnik reklamowy został umieszczony na ścianie szybu windowego co znacznie podnosiło skalę trudności jego wykonania. Dla tego samego centrum dostarczyliśmy również, m.in. dziewięcioekranowe video walle.
Na swoim koncie mamy też stworzenie sufitów, w których wykorzystaliśmy ekrany LED, a jeden z nich uczyniliśmy również interaktywnym, tzn. takim, który reaguje na to, co dzieje się bezpośrednio pod nim. Tworzymy również nowoczesne recepcje tak, jak dla Centrum Handlowego Arkadia w Warszawie. Znalazły się tam: dwustronny totem Digital Signage z monitorami informacyjnymi oraz dwa w pełni wyposażone stanowiska pracy. A wszystko to w nowoczesnym, dopasowanym do stylistyki wnętrza designie. W innych przypadkach w recepcjach zostały zastosowane funkcje interaktywne i samoobsługowe dla klientów. Recepcja jest infopunktem, więc wychodzimy z założenia, że szybkość i sposób dostarczenia klientowi informacji wpływa znacznie na poziom jego obsługi i zadowolenia.
Na co powinny zwrócić szczególną uwagę osoby chcące wdrożyć rozwiązania Digital Signage w swojej firmie?
Digital Signage to nowoczesna technologia, a ta ma do siebie że bardzo szybko się rozwija. Co chwila pojawiają się nowe, lepsze komponenty i produkty. Paradoksalnie można stwierdzić, że już w chwili wdrożenia system czy rozwiązanie staje się przestarzałe, bo w tym samym czasie ktoś w innym miejscu projektuje inne oparte na najświeższej technologii. Dlatego też wdrażając systemy Digital Signage trzeba myśleć o celach, które mogą lub będą nam przyświecać w przyszłości, a nie tylko „tu i teraz”. Systemy muszą posiadać potencjał rozwojowy, a więc na pewno powinny być nowoczesne w chwili wdrożenia. Podpatrywanie i kopiowanie takich samych rozwiązań, jakie są u konkurencji nie ma większego sensu. W rozwiązaniach Digital Signage trudno określić, w którym miejscu znajduje się standard, ponieważ on się cały czas przesuwa wraz z rozwojem technologii. Dlatego rozwiązania Digital Signage są tym elementem które dają w istocie przewagę konkurencyjną, dzięki nim możemy się wyróżnić, stać się bardziej widocznym na tle konkurencji.
Dlatego tak ważne jest dla naszych klientów posiadanie partnera z aktualną wiedzą na temat nowoczesnych technologii Digital Signage, z praktyką w ich stosowaniu i efektywnym doradztwie, co do wyboru sprzętu jak również oprogramowania. Dzisiaj, planując inwestycję i projektując system Digital Signage zwracamy uwagę nie tylko na funkcjonalność i design urządzeń, ale również na ich optymalną eksploatację w zakresie wpływu na środowisko, zużycia energii. Nie bez znaczenia jest również szybkość działań serwisowych i rozwojowych w okresach zarówno gwarancyjnych, jak i pogwarancyjnych.
Rozwiązań stosowanych w Digital Signage jest mnóstwo. Dzisiaj naprawdę trzeba cały czas rękę trzymać na pulsie, obserwować rynek i trendy, testować wersje beta urządzeń, aby przewidzieć, co stanie się za chwilę rynkowym standardem, będzie miało silne producenckie rozwojowe wsparcie i ekonomiczne ceny. Taką rolę właśnie IMS pełni dla swoich klientów i w moim przekonaniu wywiązuje się z tej roli znakomicie.
Więcej o IMS znajdą Państwo tutaj.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.