Rynek przestrzeni coworkingowych w Polsce dynamicznie się rozwija, przez co tego typu powierzchnie coraz częściej spotykane są także w galeriach handlowych. Jak wygląda rynek coworków w galeriach handlowych w Polsce oraz jak będzie się rozwijał – opowiada Konrad Szaruga, ekspert ds. elastycznych powierzchni biurowych, CBRE – międzynarodowej firmy świadczącej usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych.
Czy przewiduje Pan rozwój przestrzeni coworkingowych w Polsce na terenie galerii handlowych?
Wykorzystanie obiektów handlowych, w tym galerii, w celach coworkingowych jest swego rodzaju nowością testowaną zarówno w Polsce, jak i na świecie. Jako przykład należy tu wymienić warszawską Galerię Młociny, gdzie CitySpace otworzył elastyczną przestrzeń biurową Cityspace Club, posiadającą blisko 100 stanowisk pracy oraz 5 sal spotkań. Kolejni operatorzy powierzchni handlowych również rozważają tego typu pomysł.
Jakie warunki powinny spełniać przestrzenie coworkingowe oraz jakie ciekawe rozwiązania wprowadzane są w tym zakresie?
Dobra powierzchnia elastyczna musi spełniać trzy podstawowe kryteria: 1. Lokalizacja, 2. Lokalizacja i 3. Lokalizacja. Jest to szczególnie ważne w przypadku obiektów handlowych, ponieważ w momencie, w którym proponujemy funkcję biurową, musimy mieć pewność, że znajdziemy na nią odbiorcę.
Nie jest to oczywiste w przypadku galerii handlowych, do których klient w pierwszej kolejności wybiera się w celach zakupowych lub rozrywkowych.
Z jakimi usługami/firmami z branży retail warto jest łączyć coworki, aby zwiększyć ich atrakcyjność?
Nie ma na rynku konkretnych wzorców, które są konieczne lub gwarantują sukces. Niezwykle ważne jest, aby lokalizacja, w której planujemy przestrzeń elastyczną, miała potencjał na usługę biurową. Inaczej będzie ciężko, jeśli w ogóle, wykreować taką potrzebę w obiekcie handlowym, do którego klient przychodzi kierowany innymi potrzebami. W tym wypadku ważniejsze jest, aby flex nie był „wrzucony” w przestrzeń handlową jako zapychacz.
Jakie jest zapotrzebowanie na przestrzenie coworkingowe w Polsce?
Przestrzenie coworkingowe to tylko część z szerokiego wachlarza powierzchni elastycznych, powszechnie zwanych flexami. Zapotrzebowanie na nie stale rośnie ze względu na niski próg wejścia dla klienta oraz brak długoterminowych zobowiązań.
W jakim stopniu inwestorzy projektując dzisiaj budynki uwzględniają potrzebę tworzenia coworków?
Świadomość funkcji przestrzeni elastycznej w budynku przypomina zasadność posiadania kantyny w biurowcu czy posiadania foodcourt’u w galerii handlowej. Można przyciągnąć najemców do budynku bez niej, ale mając dobrą gastronomię na pewno trudno będzie stracić klientów. Jak to się ma do graczy na rynku biurowym? Echo, Skanska czy Adgar posiadają i rozwijają własne koncepty, ponieważ widzą płynące z tego korzyści i synergie. Widzimy, że ten trend będzie się rozwijał. Deweloperzy i Właściciele, którzy nie mają w portfelu takich konceptów coraz częściej chcą mieć w swoich obiektach operatorów, którzy będą pasować do całości kompleksu zwiększając jego atrakcyjność i funkcjonalność.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.