Jako deweloper, widzimy, że nasz pomysł inwestycyjny, czyli park handlowy, okazuje się być najbardziej odporny na wpływ takich zdarzeń losowych jak pandemia. Od samego początku Vendo Parki projektujemy tak, aby proces robienia zakupów był jak najprostszy, szybki, wygodny oraz bezpieczny – mówi w wywiadzie dla Retail Journal Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.
Jak pandemia wpłynęła na zainteresowanie klientów parkami handlowymi?
Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland: Podobnie jak w galeriach handlowych, ograniczenia dotyczące swobody poruszania się oraz limity ludności w pomieszczeniach wpłynęły na spadek odwiedzin w parkach handlowych, a co za tym idzie – również na spadek obrotów. Najemcy z niektórych branż zamknęli swoje sklepy ze względu na znikome obroty i trudności w prowadzeniu operacji, np. ze względu na zmniejszoną dyspozycyjność personelu. Pojawił się też hejt, kierowany pod adresem przedsiębiorców, którym zarzucano chęć wzbogacenia się na pandemii. Wszystko to miało swój wpływ na nastroje naszych klientów.
Jak w takim razie wygląda kwestia wysokości sprzedaży? Czy są w ogóle najemcy parków handlowych, którzy zyskali na obecnej sytuacji?
Nikt na pandemii nie zarobił. Różne branże w różnym stopniu straciły. Najbardziej ucierpiały odzieżowa i sportowa, a najmniej – spożywcza czy drogerie. Doskonale widać, że konsumenci skupili się na pozyskiwaniu dóbr pierwszej potrzeby, czyli żywności, środków czystości i higieny. Zamknięci w domach mniej myśleliśmy o nowych strojach czy sprzęcie sportowym.
Podczas pandemii osiągnęli Państwo jednak również niewątpliwy sukces – chodzi o Państwa pomyślne negocjacje z najemcami. Jakie warunki udało się Państwu do tej pory ustalić i jak udało się Państwu porozumieć na tak szeroką skalę?
Mało powierzchniowe obiekty handlowe, poniżej 2 000 mkw., nie mogły liczyć na pomoc rządu w ramach ogłoszonej Tarczy Antykryzysowej. Nie było zatem na co czekać. Musieliśmy wziąć sprawy w swoje ręce. Należało zadbać przede wszystkim o to, aby koszty czynszu nie zabrały najemcom środków na zatowarowanie sklepów i pozwoliły im prowadzić operacje w najbliższych miesiącach. W efekcie rozmów podpisaliśmy już niemal wszystkie aneksy umów i co najważniejsze – większość sklepów została w maju otwarta.
Parki handlowe postrzegane są jako miejsce bezpieczniejszych zakupów i powszechnie uważa się, że wrócą one szybciej do obrotów sprzed pandemii, a nawet te obroty przekroczą. To się już teraz, nawiasem mówiąc, potwierdza. Mając za ograniczenie możliwości związane z małą powierzchnię handlową naszych obiektów, ale jednocześnie wykazując trochę otwartości i zrozumienia dla najemców, a także działające w tej rzeczywistości in plus – niskie koszty serwisowe w naszych obiektach, znaleźliśmy porozumienie satysfakcjonujące obie strony. Choć należy pamiętać, że dobry kompromis to takie rozwiązanie, z którego obie strony są nie do końca zadowolone.
Pomimo przeciwności związanych z pandemią nie zwalaniają Państwo tempa – na jakim etapie są prace nad inwestycjami zaplanowanymi przez Trei Real Estate na ten rok?
W lutym otworzyliśmy nasz 16. Vendo Park w Polsce – w Jaworze. W realizacji mamy aktualnie ponad 15 500 mkw. powierzchni w ramach kolejnych trzech parków handlowych w Częstochowie, Solcu Kujawskim i Płocku, a ostatni z nich otworzymy na początku czerwca. Ponadto, mamy już pozwolenie na budowę w Myśliborzu. Nasze plany na ten rok zakładają też rozpoczęcie budowy Vendo Parków we Władysławowie, Piekarach Śląskich i Zielonce. Grunty w tych lokalizacjach znajdują się na różnych etapach pozyskania pozwoleń na budowę. Ne jest tajemnicą, że największą barierą dla deweloperów są wciąż przepisy, które potrafią utrudnić dostęp do terenów pod inwestycje i hamować tempo realizacji projektów. Na to nakładają się także efekty walki z pandemią koronawirusa, takie jak czasowe zamknięcie lub spowolniony tryb pracy urzędów. Mamy nadzieję, że ostatecznie nie wpłynie to na harmonogram naszych tegorocznych projektów.
Jakie wnioski z kryzysu branża retail powinna wyciągnąć na przyszłość?
To bardzo złożone zagadnienie. Ten, kto potrafi odpowiedzieć na to pytanie zostanie bardzo bogatym człowiekiem. My, jako deweloper, widzimy, że nasz pomysł inwestycyjny, czyli park handlowy, okazuje się być najbardziej odporny na wpływ takich zdarzeń losowych jak pandemia. Od samego początku Vendo Parki projektujemy tak, aby proces robienia zakupów był jak najprostszy, szybki, wygodny oraz bezpieczny. Nasze parki, w odróżnieniu od galerii handlowych, nie posiadają części wspólnych. Do wszystkich sklepów wchodzi się oddzielnym wejściem z zewnątrz, od strony parkingu, co w czasie pandemii gwarantuje odwiedzającym komfort fizyczny, ale także bardzo ważny – ten psychiczny.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.
Retail Journal to specjalistyczny portal informacyjny o branży retail, na którym znajdą Państwo zawsze najświeższe informacje oraz ważne i ciekawe wywiady o branży retail.