Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Szczegółowe informacje w Polityce Prywatności Rozumiem
Grajkowski_Grzegorz_retail_journal_unibail_rodamco_westfield_galerie_handlowe_centra_handlowe

Pozwólmy klientom robić zakupy, kiedy mają na to czas, co będzie miało wpływ na wzrost konsumpcji – mówi o przywróceniu niedziel handlowych Grzegorz Grajkowski, URW

Jesteśmy w trakcie rozmów z najemcami. Aktywny dialog i wspólne poszukiwanie rozwiązań zawsze traktujemy priorytetowo. (…) Jednocześnie musimy pamiętać, że nasza współpraca oraz umowy mają długofalowy charakter i tymczasowe trudności nie mogą wywracać takich ustaleń do góry nogami – mówi o kwestii negocjacji czynszu z najemcami Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny Unibail-Rodamco-Westfield.

W jakim stopniu kryzys dotknął obiekty należące do Unibail-Rodamco-Westfield?

Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny Unibail-Rodamco-Westfield: Pomimo faktu, że okres ograniczenia działalności centrów i galerii handlowych był relatywnie krótki, to znacząco wpłynął on na cały sektor. Epidemia nadal trwa, w związku z tym aktualnie nikt nie jest w stanie z całą pewnością określić skali, ani trwałości tych zmian. Szacowane przez Deloitte straty centrów handlowych w Polsce w marcu 2020 wyniosły od 0,3 do 0,7 mld zł. Najnowsze dane związane z poziomem konwersji w sklepach naszych najemców napawają jednak optymizmem i jeśli ta tendencja będzie się utrzymywać, to możemy założyć scenariusz powrotu do stanu sprzed pandemii szybciej, niż wstępnie zakładano.

Należy tym samym pamiętać, że jesteśmy częścią branży, która jest jedną z najciężej doświadczonych epidemią, właśnie ze względu na obowiązek zamknięcia większości sklepów. Dodatkowo tarcza antykryzysowa zawiesiła obowiązujące umowy najmu, pozbawiając duże obiekty handlowe przychodu. To nasz sektor przejął na siebie w znacznym stopniu koszty związane z pandemią, bez żadnych, rządowych rozwiązań wspierających.

Jak wygląda kwestia negocjacji umów z najemcami? Ile lokali zostało już otwartych w obiektach należących do Unibail-Rodamco-Westfield?

Jesteśmy w trakcie rozmów z najemcami. Aktywny dialog i wspólne poszukiwanie rozwiązań zawsze traktujemy priorytetowo. Do każdej sprawy podchodzimy bardzo indywidualnie, szczegółowo analizując sytuację i wyniki każdego najemcy oraz odnosząc je do konkretnych sytuacji. W zależności od potrzeb czasem są to krótkoterminowe rozwiązania, aby wspomóc działalność tu i teraz, a czasem szukamy rozwiązań długoterminowych.

Jednocześnie musimy pamiętać, że nasza współpraca oraz umowy mają długofalowy charakter i tymczasowe trudności nie mogą wywracać takich ustaleń do góry nogami.

W jaki sposób oraz gdzie szukają Państwo dzisiaj oszczędności? 

URW aktywnie zmniejsza wydatki niezwiązane z personelem i odracza inne niż niezbędne wydatki inwestycyjne. Będziemy też korzystać z wszelkich rozwiązań oferowanych przez organy krajowe w ramach pomocy przedsiębiorstwom w kryzysie.

Aktualnie niezwykle ważną kwestią jest pobudzenie zachowań konsumenckich oraz wygenerowania w obiektach pożądanego, wysokiego ruchu. Jakie działania podejmują Państwo, aby osiągnąć ten cel? 

Intensywnie pracujemy nad wzmocnieniem poczucia bezpieczeństwa wśród klientów odwiedzających nasze obiekty. Traktujemy to priorytetowo. Podejmowane przez nas w tym zakresie działania wydają się być skuteczne, bowiem – jak wynika z danych PRCH – ponad 80 proc. osób deklaruje, że czuje się bezpiecznie podczas zakupów w centrach i galeriach handlowych. Na pobudzenie ruchu wpływ ma wiele działań, w tym wszelkie akcje marketingowe czy udzielane naszym najemcom wsparcie w tym obszarze. Opracowujemy też strategie organizacji dodatkowych aktywności i inwestycji w myśl polityki „Better Places 2030”, które pozytywnie wpływają na lokalne społeczności i tym samym przyciągają klientów.

Rozwiązaniem dla powyższych kwestii jest powrót handowych niedziel.  Wpłynie to korzystnie zarówno na pobudzenie gospodarki, odbudowanie obrotów najemców, jak i na zwiększenie bezpieczeństwa zakupów poprzez rozładowanie obłożenia centrów w pozostałe dni tygodnia. Pozwólmy klientom robić zakupy, kiedy mają na to potrzebę i czas, co zapewne wpłynie na ich poczucie bezpieczeństwa i będzie miało niebagatelny wpływ na wzrost konsumpcji.

Część parkingu na terenie Westfield Arkadia została zmieniona w mobilny punkt pobrań, w którym można było wykonać testy na koronawirusa.  Jakim zainteresowaniem cieszyła się ta inicjatywa i czy z punktu korzystali wyłącznie medycy? 

Inicjatywa umieszczenia na terenie Westfield Arkadia punktu pobrań próbek do testów laboratoryjnych, była częścią naszej polityki działań odpowiedzialnych społecznie, które również wpisują we wspomniany już program „Better Places 2030”. Akcja prowadzona wspólnie z Grupą Diagnostyka miała od początku na celu otwarcie dostępu do testów Warszawiakom, a przede wszystkim wykonawcom zawodów najbardziej narażonych na zakażenie. Mam na myśli pracowników służby zdrowia: lekarzy, stomatologów, diagnostów laboratoryjnych, pielęgniarki, położne, fizjoterapeutów oraz ratowników medycznych. Z tego między innymi powodu, to właśnie te osoby, mogły wykonać testy bezpłatnie.

Do 31 maja grupa Diagnostyka w Westfield Arkadia wykonała łącznie ponad 1200 testów. Punkt pobrań był chętnie odwiedzany nie tylko przez medyków, ale również przez osoby nabywające testy na zasadach komercyjnych.

Jakie wnioski na przyszłość warto wyciągnąć z dzisiejszego kryzysu? 

W mojej ocenie jedną z istotniejszych nauk płynących z kryzysu jest wzmocnienie znaczenia szeroko rozumianego partnerstwa. Zarówno sprzedawcy detaliczni, jak i właściciele centrów i galerii handlowych, którzy podzielają troskę o przyszłość całego przemysłu detalicznego, muszą znaleźć porozumienie, bez którego branża nie poradzi sobie z kryzysem. Warto analizować sytuację z szerszej perspektywy. Został wprowadzony IV etap odmrażania gospodarki, jesteśmy w trakcie stopniowego wycofywania obostrzeń, więc z pewnością wiele więcej będzie można powiedzieć, gdy epidemia, przynajmniej względnie, się ustabilizuje.

Rozmawiała Urszula Szewczyk.