InPost – lider wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie – rozbudował sieć Paczkomatów, która przekroczyła już 13.000 lokalizacji. Maszyna nr 13.000 została uruchomiona w Sopocie i jest autonomiczna – posiada panele fotowoltaiczne i działa w oparciu o zasilanie słoneczne. To nowoczesne urządzenie, jakie będzie instalowane w miastach w ramach programu „Green City” – do którego dołączyły już Łódź, Kraków, Kielce, Wałbrzych, Zieloną Górę. Do końca roku program obejmie jeszcze kilkadziesiąt miast w Polsce. InPost jako pierwsza firma w Polsce startuje z Paczkomatami zasilanymi prawdziwie zieloną energią.
Zainteresowanie dostawami przesyłek dla e-commerce rośnie skokowo, szybciej niż jakiekolwiek prognozy. Podobnie, jak wymagania konsumentów w tym zakresie – chcą odbierać paczki wygodnie, blisko i o dowolnej godzinie. Nie chcą się czuć ograniczani i nie chcą długo czekać na swoje zakupy. Takie wygórowane kryteria jest w stanie spełnić operator, który ma odpowiednio szeroką i dobrze zorganizowaną sieć punktów odbioru oraz doskonałą logistykę. Gęsta sieć to więcej niż kilka tysięcy w kraju wielkości Polski, Francji czy Hiszpanii. InPost chce być pierwszym operatorem logistycznym w Europie, który osiągnie taki cel na kilku rynkach równolegle. Uruchamiamy nową fabrykę Paczkomatów® i stawiamy na wdrożenia naszych maszyn na dużą skalę w Europie. Polska – to na tle większości państw, które dopiero odkryły niezwykłe doświadczenie odbioru przesyłek w Paczkomatach® – rynek dojrzały, zaawansowany i generujący najwyższe obroty. Ale jestem przekonany, że inne kraje, w których rozwijamy sieć InPost, w przewidywalnej perspektywie osiągną podobny poziom. Teraz rozpoczynamy kolejną rewolucję, instalując jako pierwsi w Polsce w pełni autonomiczne maszyny z panelami fotowoltaicznymi – podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.
InPost realizuje program „Green City”, w ramach którego nawiązał współpracę m.in. z miastem Łódź oraz Kraków. Program wspiera rozwój polskich miast zgodnie z ideą „smart city” – przez oferowanie mieszkańcom nowoczesnych usług, rozwój optymalnej i ekologicznej sieci Paczkomatów oraz działania na rzecz poprawy jakości powietrza i ochrony klimatu. Program „Green City” jest częścią długofalowej strategii firmy InPost, obejmującej szeroki zakres innowacji i inicjatyw ekologicznych. Program „Green City” przewiduje również rozwój szeregu nowoczesnych usług dla mieszkańców, takich jak m.in. ładowarki elektryczne przy Paczkomatach InPost, rozwój transportu przyjaznego środowisku, czy nasadzenia roślinności oczyszczającej powietrze. Dodatkowo, w miastach partnerskich InPost zamierza w pierwszej kolejności sukcesywnie wymieniać swoją flotę dostawczą na samochody elektryczne.
Z analiz InPostu wynika, że zamówienie przesyłki do paczkomatu zmniejsza emisję CO2 nawet o 75% w porównaniu do dostawy bezpośrednio do domu klienta. Jak podaje firma InPost w 2020 roku dostawy do paczkomatów ograniczyły emisję CO2 o ponad 180.000 ton. Dalszy rozwój i optymalizacja sieci paczkomatów InPost ma przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i ochronę klimatu.