Na rynku powstaje coraz więcej hubów handlowych. Jednym z nich jest tyskie Power Center, którego częścią jest rozbudowywane właśnie Gemini Park Tychy. O tym, jakie korzyści płyną z takiej lokalizacji dla galerii i jej najemców, kogo przyciąga Power Center oraz o rozwoju hubów handlowych w Polsce opowiada Krzysztof Wyrzykowski, Senior Associate z Działu Powierzchni Handlowych w firmie doradczej Colliers, która wspiera Gemini Holding w działaniach leasingowych.
Tomasz Pietrzak, Guarana PR: Dlaczego w Polsce powstaje coraz więcej hubów? Co sprawia, że niekonkurujące ze sobą obiekty handlowe o różnym formacie i profilu, chcą rozwijać się jeden obok drugiego?
Krzysztof Wyrzykowski, Senior Associate, Colliers: Niedostateczna ilość dobrze zlokalizowanej powierzchni handlowej sprawia, że niektóre z istniejących obiektów zaczynają się rozrastać, zmieniając się w huby handlowe, czyli konglomerat kilku obiektów. Najczęściej są to lokalizacje, które łączą ze sobą szereg obiektów handlowych o różnej specyfice, takie jak centrum handlowe, park handlowy i na przykład obiekt wolnostojący z ofertą uzupełniającą, a to wszystko w ramach jednego, dobrze skomunikowanego obszaru. Atrakcyjność hubów to efekt dojrzewania rynku i rosnącej świadomości najemców, że aby pozyskać klienta, trzeba być blisko niego. Takie przestrzenie stwarzają ku temu doskonałą możliwość. Obecność w kompleksowo zagospodarowanym hubie zapewnia stały dopływ kupujących, którzy chętniej decydują się na wizytę w miejscu zapewniającym im dostęp do szerokiej oferty produktów i usług. Znacząco też obniża to poziom ryzyka związany z otwarciem nowego lokalu.
W Tychach od kilku lat rozwija się handlowe Power Center, które docelowo mam mieć 100 tys. m kw. GLA., jego częścią jest m.in. rozbudowywany Gemini Park Tychy, ale też nowo otwarta Castorama, czy działające od dawna Obi i Media Markt. Rosną też kolejne obiekty, mówi się też o retail parku. Co sprawia, że jest ono dziś tak atrakcyjne dla inwestorów?
Przede wszystkim lokalizacja – zaledwie 3,5 kilometra od centrum Tychów, co zapewnia klientom dojazd w kilka minut. Jednak tyskie Power Center to nie tylko Tychy. Zasięg oddziaływania hubu jest zdecydowanie większy. Według naszych wyliczeń to ponad 1,14 mln klientów, zamieszkujących 20 pobliskich miejscowości. Mowa tu o klientach o wysokiej sile nabywczej, z punktu widzenia inwestorów szczególnie atrakcyjnej. Co istotne, tyskie Power Center usytuowane jest w miejscu, które już od dziesięciu lat kojarzone jest jako popularna destynacja handlowa i mocno zapisało się w świadomości klientów. Mocnym atutem tej strefy jest także szerokość oferty: od największej w regionie oferty budowlanej, po doskonały wybór produktów RTV/AGD, jak również dostęp do szeroko pojętej mody pod dachem rozbudowanej właśnie galerii handlowej Gemini Park Tychy.
Jakie wprost korzyści płyną dla Gemini Park Tychy z lokalizacji pośrodku handlowego Power Center? Jakie są tego największe atuty biznesowe?
Power Center jest destynacją, którą codziennie odwiedzają klienci, dla których liczy się możliwość zrealizowania niemal wszystkich swoich potrzeb zakupowych oraz usługowych podczas jednej wizyty, w jednej lokalizacji. Tyskie Power Center daje klientom dostęp do różnorodnej i komplementarnej oferty dużej liczby najemców. Taka sytuacja przekłada się wprost na większą moc przyciągania, z której korzysta m.in. Gemini Park Tychy. Z kolei z obecności galerii handlowej korzystają inni najemcy, np. sieci z sektora DIY czy elektroniki. Następuje więc swobodny przepływ klientów.
Czy lokalizacja w Power Center jest dodatkowym argumentem, który przekonuje potencjalnych najemców? Marki z jakich segmentów dostrzegają największy potencjał w najmie w obiekcie będącym częścią hubu handlowego?
Oczywiście. Jak wspomniałem, wielu najemców odczuwa korzyści z synergii płynącej z różnorodności, którą oferuje im tyskie Power Center. Potencjał biznesowy, który widoczny jest gołym okiem z pewnością ułatwia rozmowę z najemcami. Nie ograniczałbym jednak tego wpływu na poszczególne segmenty rynku handlowego, dotyczy on najemców ze wszystkich branż. Wynika to bezpośrednio z wielowymiarowości dostępnego w ramach lokalizacji asortymentu.
Co decyduje o sukcesie hubu handlowego na rynku? Jaki mix obiektów czy marek jest dziś atrakcyjny dla klienta?
Nie ma złotego przepisu na sukces hubu handlowego. Jako kluczowe aspekty wskazałbym jednak lokalizację, zarówno w kontekście globalnym jak i lokalnym, wielowymiarowość, a więc realizowanie potrzeb klientów na różnych płaszczyznach, a także dostępność komunikacyjną.
Czy tyskie Power Center ma potencjał do dalszego rozwoju, czy samo Gemini Park ma szansę „urosnąć” jeszcze bardziej w Power Center?
Cały kompleks ma potencjał, chociażby z uwagi na możliwość powiększenia oferty handlowej poprzez wolno stojące obiekty handlowe na sąsiadujących gruntach, a samo Gemini Park będzie miało wkrótce jeszcze większą „moc” z uwagi na rozbudowany food court oraz najnowocześniejsze na Śląsku, 7-salowe kino. Zatem całość będzie stanowić niespotykaną na południu Polski szeroką ofertę handlowo-usługowo-rozrywkową.