Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

Duże marki wchodzą na serwisy marketplace. Albo zakładają własne

przez Radosław Święcki
24 września 2021
w E-commerce
1
merce_retail_journal

merce_retail_journal

Co piąta złotówka, dolar czy juan wydawane w internecie trafiają do sprzedawców przez serwisy marketplace, zaś w przypadku zakupów konsumenckich odpowiadają one już za ponad połowę sprzedaży online. Coraz częściej jednak, duzi gracze zamiast wchodzić na istniejące serwisy, zakładają własne.

Pod koniec lipca francuska sieć marketów sportowych Decathlon udostępniła swój polski sklep internetowy zewnętrznym sprzedawcom. Na podobny krok zdecydowała się już wcześniej w Belgii, a obecnie kopiuje go na kolejnych europejskich rynkach. Nie jest to więc eksperyment, a przemyślana strategia rozwoju. Tym samym sklep staje się de facto marketplacem, podobnym w działaniu do popularnych Allegro, Amazon czy eBay, choć skupionym na sektorze sportowym.

Podobne artykuły

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

E-commerce powoli hamuje – eksperci komentują

Zmiany w zarządzie Sephora na rynek Polski i Czech

Podejście Decathlona nie jest zupełnie nowatorskie. Na podobny krok już wcześniej zdecydowały się globalnie lub na wybranych rynkach, takie marki jak Carrefour, Best Buy, Conforama, Go Sport czy Zalando. W Polsce za udane przykłady stworzenia marketplace wokół e-sklepu można uznać Empik.com czy Morele.net.

Po rozwiązania sprzedażowe za pomocą marketplace’ów, popularne dotychczas w sektorze B2C, sięgają również podmioty handlujące głównie z firmami. Przykładem może być Zetwerk – firma, która tworzy rozwiązania B2B dla sprzedawców towarów ciężkich, komponentów stalowych i innych.

Kto inwestuje we własne marketplace’y? Więksi gracze, dysponujący znaną marką, starają się umocnić pozycję w branży poprzez zaproszenie zewnętrznych sprzedawców na swoje portale. Taka współpraca nie wynika wyłącznie z chęci zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb konsumentów i poszerzenia grona klientów.

Jednym z największych wyzwań stojącym przed sklepami, nie tylko internetowymi, jest zapewnienie odpowiedniej powierzchni magazynowej. Otwarcie się na partnerów powoduje, że sklepy nie tylko znacząco mogą rozszerzyć swój asortyment, ale jednocześnie częściowo zdejmują z siebie obowiązki logistyczne – wylicza Marcin Rutkowski, Brand Operations Manager merce.com, platformy e-commerce działającej w chmurze, która wspiera firmy w transformacji i automatyzacji procesów sprzedaży.

Duże marki są świadome, jak ważne jest zarówno budowanie brandu, jak i kontrolowanie najważniejszych kanałów dystrybucji.

Powinien to być główny kierunek rozwoju także dla mniejszych podmiotów. O ile w swojej strategii handlowej warto uwzględniać obecność na zewnętrznych serwisach typu marketplace, to długofalowo najważniejsze jest budowanie własnych systemów sprzedaży – wyjaśnia ekspert merce.com.

Zbyt duży wybór może zniechęcić do zakupu

Zalety platform sprzedaży typu marketplace z punktu widzenia klientów są dość oczywiste: dostęp do szerokiego asortymentu produktów, łatwe porównanie cen i opinii dotyczących sprzedawców i przedmiotów. Równocześnie wszystkie powyższe elementy stanowią wyzwanie dla sprzedających.

Zbyt duży wybór i mnogość recenzji do przejrzenia może ostatecznie zniechęcić klienta do dokonania sprawnego zakupu konkretnego produktu. Ostatecznie należy pamiętać, że marketplace jest tak dobry, jak duży strumień klientów i przychodów zapewnia sprzedawcom. Oparcie platformy handlowej na powszechnie rozpoznawalnej marce – jak się dzieje w przypadku mocnych brandów jak Decathlon, Empik czy Zalando – stanowić może jednak mocną podwalinę sukcesu – wyjaśnia ekspert merce.com.

W obecnej dobie zakupów internetowych istotną, a wręcz kluczową, kwestię stanowi “pierwsze wyszukiwanie”. Jeśli duża część klientów rozpoczyna zakupy bezpośrednio w danym marketplace, a nie od wyszukiwania w np. w Google, to oznacza, że ta platforma przekonała do siebie klientów, więc z dużym prawdopodobieństwem stosunkowo łatwo będzie przyciągała kolejnych sprzedawców i kupujących.

Warto inwestować we własne kanały sprzedaży

Pośrednictwo w dużej liczbie transakcji daje uczestnikom platform handlowych dostęp do danych, które pozwalają zauważyć powtarzalność oczekiwań klientów i rozwijające się trendy. Raporty z analityki wyszukiwań i sprzedaży, z uwagi na skalę, stanowią dobre wytyczne do dywersyfikowania kanałów sprzedaży dla marki. Dostęp do danych platformy ułatwia sprzedawcom dostosowanie zatowarowania i przygotowania działań promocyjnych i logistycznych nie tylko w serwisach marketplace, ale także w innych kanałach sprzedaży – mówi Marcin Rutkowski.

Obecność na marketplace’ach jest tylko jednym z elementów skutecznej sprzedaży w internecie. Największy sukces w e-commerce nadal osiągają jednak te podmioty, które inwestują głównie we własne kanały sprzedaży i własny rozpoznawalny brand. Nic więc dziwnego, że kolejne znane sklepy decydują się na rozwijanie własnych marketplace’ów i przyciąganie kolejnych kupujących, także dzięki zewnętrznym sprzedawcom.

Tags: Decathlon
ShareTweet

Podobne artykuły

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków
E-commerce

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie
E-commerce

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?
E-commerce

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

E-commerce powoli hamuje – eksperci komentują
E-commerce

E-commerce powoli hamuje – eksperci komentują

Zmiany w zarządzie Sephora na rynek Polski i Czech
E-commerce

Zmiany w zarządzie Sephora na rynek Polski i Czech

Barbora podsumowuje pierwszy rok dostaw w Trójmieście i Łodzi
E-commerce

Barbora podsumowuje pierwszy rok dostaw w Trójmieście i Łodzi

Następny artykuł
Regionalne produkty spożywcze zawitają do Blue City

Regionalne produkty spożywcze zawitają do Blue City

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version