Prawie 2/3 Polaków deklaruje, że wiedza o prowadzonych przez firmę działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju ma wpływ na podejmowaną przez nich decyzję zakupową – wynika z badania agencji Inquiry. 1/3 respondentów nie jest jednak w stanie podać żadnej proekologicznej praktyki dużych sieci handlowych.
Agencja badawcza Inquiry przyjrzała się oczekiwaniom polskich konsumentów w zakresie ochrony środowiska, ujmując je w najnowszym raporcie „Zrównoważony rozwój handlu i zachowania konsumenckie”.
Okazuje się, że niemal trzy czwarte ankietowanych jest zdania, że firmy powinny wprowadzać zasady zrównoważonego rozwoju, szczególną uwagę przywiązując do miejsc odwiedzanych na co dzień, takich jak sklepy i sieci spożywcze. Wśród najczęstszych oczekiwań wyodrębnić można te związane z zapobieganiem marnowaniu żywności (jak sprzedaż po obniżonej cenie produktów z bliskim terminem ważności), ograniczeniem jednorazowych opakowań i plastiku (przyjmowanie szklanych butelek bez okazania paragonu) czy gospodarką w obiegu zamkniętym (odbiór lub odkupowanie towarów nadających się do ponownego użycia lub recyklingu). Do liderów sieci handlowych, które w oczach Polaków najlepiej realizują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, należą Lidl, Biedronka oraz IKEA.
1/3 Polaków nie zna proekologicznych działań sieci handlowych
Z badania wynika, że nawet 62 proc. respondentów twierdzi, że wiedza o prowadzonych przez firmę działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju ma wpływ na podejmowaną przez nich decyzję zakupową. Jednocześnie aż co trzeci badany nie jest w stanie wskazać żadnej proekologicznej praktyki dużych sieci handlowych, a trzy czwarte z nich przyznaje, że dociera do nich za mało informacji na ten temat.
Aż 82 proc. badanych deklaruje, że chce kupować produkty tych firm, które rezygnują z niepotrzebnych opakowań, zaś 81 proc. twierdzi, że chętnie wybierze producenta wykorzystującego materiały z recyklingu. Jednocześnie wiedza na temat realnych zagrożeń wynikających z oddziaływania handlu na środowisko jest bardzo niska. Ta gałąź rynku znalazła się na ostatnim miejscu w zestawieniu najmniej ekologicznych branż, wskazało ją jedynie 6 proc. respondentów.
Wyniki przedstawione w tym opracowaniu pokazują, że opinie polskich konsumentów są bardzo spójne na poziomie deklaracji, natomiast nie zawsze idzie za tym chęć do podejmowania konkretnych działań. Mimo wysokiej ogólnej świadomości zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem wiedza o tym, w jaki sposób poszczególne branże, w tym handel, wpływają na środowisko, jest bardzo niska – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry, która od dwudziestu lat prowadzi badania konsumenckie w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Badanie „Zrównoważony rozwój w handlu” zostało zrealizowane przez agencję Inquiry metodą CAWI na panelu YouGov na próbie N=1037 dorosłych Polaków.
oprac. Radosław Święcki