Empik – jeden z pierwszych sklepów internetowych w Polsce, obchodzi urodziny

Empik świętuje właśnie podwójne urodziny – mija 73 lata od otwarcia pierwszego Klubu MPiK oraz 23 lata od uruchomienia Empik.com, pionierskiego na polskim rynku e-commerce

Empik

Empik to, od początku swojej historii, jeden z liderów polskiego rynku i bardzo rozpoznawalna marka. Na przestrzeni lat sieć urosła do 300 salonów stacjonarnych.

Firma stała się też prekursorem rozwiązań subskrypcyjnych (Empik Go z audio i e-bookami oraz program Empik Premium z długą listą benefitów, w tym darmową dostawą). Ponadto produkuje własny content (słuchowiska i seriale audio oraz podcasty). Sam Empik.com przeobraził się zaś w platformę Marketplace z produktami od tysięcy sprzedawców.

2,5 mln użytkowników aplikacji mobilnej

Oferta online obejmuje 20 kategorii produktowych m.in. kosmetyki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy dom i ogród ze Strefą Design. To już w sumie 7 milionów ofert produktów i średnio 230 mln wizyt rocznie. Empik to także 2,5 mln użytkowników najlepiej ocenianej polskiej mobilnej aplikacji zakupowej.

Empik to pochodna akronimu nazwy, największej od końcówki lat 40., sieci klubów i czytelni. Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, nazywane z czasem MPiK-ami, a później po prostu Empikami, stały się synonimem tradycji. Są też ważnym elementem polskiego krajobrazu kulturalnego.

Empik prekursorem polskiego e-commerce

Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. W sieci kupuje już 84 proc. polskich internautów. Jest to o 27 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2019. To jednak niewielka zmiana, jeśli cofnąć się o 23 lata – do początku zakupów internetowych w Polsce.
Jest rok 1998. Z sieci korzysta zaledwie 17 proc. Polaków. Rodzi się Internet, jaki znamy. Powstaje spółka Google Inc. Globalna sieć zmienia się jednak nie tylko w Dolinie Krzemowej. Powstają pierwsze sklepy internetowe w naszym kraju. Wtedy też rusza Empik.com z pierwszą internetową telewizją.
Empik.com był jedną z pierwszych platform zakupowych online w Polsce. Można było w nim wybierać spośród 100 tys. pozycji z kategorii książki, muzyka, film, multimedia. W 2001 roku stał się największym wówczas i najpopularniejszym polskim sklepem internetowym.
Przeczytaj także: Empik świętuje urodziny programu Empik Premium

Trendy i rozwój zakupów internetowych

Wraz z rozwojem e-zakupów zmieniały się platformy sklepów internetowych. Pracowały one nad wygodą zakupów, bezpieczeństwem i funkcjonalnością. W 2007 roku odświeżona strona Empik.com dała dostęp do prawie 2,2 mln produktów, w ofercie własnej i „z importu”. Pojawiły się też kolejne kategorie: artykuły papiernicze, foto, a wkrótce po tym e-booki (premierowo na polskim rynku), podobnie jak książki tradycyjne, dostępne w różnych językach.
Zmianie ulegały również sposoby płatności za zakupy online. W 2010 roku większość klientów Empik.com preferowała płatność przelewem (63 proc.), pozostali płacili gotówką przy odbiorze. W 2012 roku, jako jedyny w Polsce, Empik umożliwił podział płatności w ramach jednej transakcji na kilka różnych sposobów (jednocześnie płatność przelewem, kartą kredytową i kartą podarunkową).
Obecnie podczas zakupów internetowych Polacy zdecydowanie najczęściej płacą z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach są BLIK i płatność przy odbiorze (raport e-Izby). Empik oferuje także m.in. BLIK One Click, raty i odroczone płatności. Trzy lata temu Empik.com miał już w ofercie 2,5 mln produktów, a dzienna liczba zamówień sięgała 50 tysięcy. W samym tylko 2018 roku ruch na stronie wynosił tyle, co przez pierwsze 12 lat istnienia sklepu.

Zakupy zAPPlikowane

W minionej dekadzie duże znaczenie, poprzez rosnący udział w konwersji, zyskały mobilne aplikacje zakupowe. Stawiają one na funkcjonalności najważniejsze dla użytkownika. Należą do nich bardzo szybkie i sprawne działanie, błyskawiczna ścieżka zakupowa, oparta na danych predefiniowanych i różnorodne sposoby płatności. Aplikacja Empik w sklepach Google Play i Appstore utrzymuje ocenę 4,9/5, co daje jej miano najlepiej ocenianej aplikacji zakupowej w Polsce.
W 2021 roku aplikacja Empik zanotowała trzycyfrowe wzrosty (ujęcie rok do roku). Również Empik.com odnotowuje ponad 32 proc. wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok to już ponad 230 mln. Rośnie też liczba dostępnych produktów. Obecnie to blisko 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy Marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła obecnie nawet 85 tysięcy paczek dziennie.
W dobie eliminacji third party cookies, zmieniającej się polityki prywatności i sposobów gromadzenia danych, coraz istotniejsza jest lojalność klienta i modele subskrypcyjne. Usługi Empik Premium, łączące światy offline, online i mobile, skupiają już 7 mln osób. Przystępując do programu, użytkownik zyskuje atrakcyjny pakiet korzyści. Należą do nich m.in darmowa dostawa, zniżki w salonach i na Empik.com oraz dostęp do tysięcy audiobooków, e-booków i podcastów w Empik Go. Co istotne, klient nie potrzebuje plastikowej karty – wystarczy, że okaże w salonie konto Premium w aplikacji mobilnej.
Przeczytaj także: Empik dołącza do Galerii Veneda

Tydzień urodzinowych promocji w Empiku

Z okazji obchodów urodzin w dniach 4-10 listopada na klientów Empik czekają rabaty do -50 proc. na zakupy z wybranych kategorii oraz oferty specjalne na tysiące produktów w salonach i online. Każdego dnia w ofercie pojawią się inne, limitowane okazje zakupowe. Promocje obejmą m.in. książki, płyty CD i winylowe, gry planszowe, zabawki, kosmetyki, elektronikę, akcesoria sportowe i dodatki do domu. Użytkownicy Empik Premium mogą liczyć na jeszcze szerszą ofertę rabatową.
Empik
Exit mobile version