To klienci wyznaczają kierunki i decydują o priorytetach naszej strategii działania. Oczekiwania klientów stały się bazą do stworzenia strategii transformacji żywieniowej – mówi w rozmowie z Retail Journal Justyna Orzeł, Wiceprezes Zarządu, Sekretarz Generalny i Dyrektor Zasobów Ludzkich Carrefour Polska.
Radosław Święcki: Podczas tegorocznej edycji European Circular Retail Congress zostali państwo nagrodzeni tytułem Retailer of The Year w kategorii Sieci Multiformatowe. Co w waszej ocenie przesądziło o wyróżnieniu dla Carrefour Polska?
Justyna Orzeł: Nagroda w plebiscycie Retailer of the Year jest dla nas szczególną i wyjątkowo wartościową, bo przyznaje się ją głosami naszych partnerów biznesowych. Ten sukces odbieramy jako potwierdzenie, że zarówno obrana przez nas strategia transformacji żywieniowej i związanej z nią działań biznesowych, jak również współpracy z dostawcami i codziennego dbania o dobre relacje, przynosi efekty i odpowiada na potrzeby wszystkich uczestników rynku. Traktujemy ją również jako zobowiązanie do dalszej pracy na rzecz naszych klientów i dostawców oraz do tego abyśmy wszyscy zachęcali Polaków do tego, aby jedli mądrze.
Jakie konkretnie planujecie państwo działania w tym obszarze?
Chcemy współtworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość z naszymi interesariuszami i razem z nimi budować transparentne środowisko biznesowe. Ostatnie lata pokazały, że Carrefour Polska to dynamiczna i inkluzywna firma, która nie boi się zmian ewolucyjnych i rewolucyjnych. Przejawiają się one nie tylko w realizacji bieżącej strategii biznesowej, której celem jest budowanie najlepszego doświadczenia klientów, ale także w tym jak nasza firma wpływa na przyszłość w ujęciu społecznym, gospodarczym i środowiskowym.
Strategia zrównoważonego rozwoju ewoluowała
Która działania CSR-owe Carrefour Polska wyróżniały się na tle innych?
Realizowana przez Carrefour strategia zrównoważonego rozwoju na przestrzeni już blisko 25 lat naszej obecności w Polsce wielokrotnie ewoluowała wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów i szeroko pojętego otoczenia biznesowego. Początkowo były to pojedyncze działania, głównie charytatywne i skierowane do lokalnych społeczności. Z czasem, wraz ze wzrostem biznesu i rosnącym wpływem naszej firmy na otoczenie, przerodziły się one w działania społecznej odpowiedzialności biznesu, a następnie w zintegrowaną z długoterminowymi celami biznesowymi firmy, strategię zrównoważonego rozwoju. Kluczowym dla nas był jednak rok 2018.
Dlaczego?
Grupa Carrefour zainaugurowała wówczas nową, globalną strategię transformacji żywieniowej. Zrównoważony rozwój jest jej kluczowym elementem strategicznym, a działania na rzecz planety i społeczeństwa mierzone są wskaźnikami KPI raportowanymi kwartalnie. Począwszy od tego roku, od skuteczności realizacji działań zrównoważonego rozwoju w naszej firmie zależy też część premii rocznej osób zarządzających firmą na szczeblach globalnym i lokalnym.
Carrefour Polska stale rozwija w swoich sklepach ofertę produktów bio i eko. Z niegdyś małych półek tworzą dziś państwo całe działy z taką żywnością. Jak w tym wszystkim odnajdują się wasi klienci?
Klienci pozostają w centrum wszystkich realizowanych przez nas działań. To oni wyznaczają kierunki i decydują o priorytetach naszej strategii działania. Dlatego regularnie z nimi rozmawiamy, pytamy o ich opinie oraz badamy satysfakcję. Oczekiwania klientów stały się bazą do stworzenia wspomnianej wcześniej strategii transformacji żywieniowej. To ich obawy o zdrowie, gospodarkę czy planetę stały się jej kluczowymi elementami. Carrefour nie boi się dużych wyzwań, dlatego nasza firma chce zostać światowym liderem w zakresie zmiany nawyków żywieniowych społeczeństwa. Dlatego też zmieniamy naszą ofertą w taki sposób, aby była zdrowsza, cechowała się wysoką jakością oraz była bardziej dostępna cenowo dla każdego klienta. W ostatnich czterech latach skoncentrowaliśmy się więc przede wszystkim na obszarach demokratyzacji żywności ekologicznej, bezpieczeństwie i pochodzeniu produktów, rozwoju marek własnych w poszanowaniu bioróżnorodności i środowiska naturalnego oraz wzmacnianiu relacji ze środowiskiem rolniczym.
Cena żywności ekologicznej przeszkodą w rozwoju rolnictwa ekologicznego
Jakie działania proekologiczne podejmują państwo w swojej sieci?
Jednym z filarów strategii transformacji żywieniowej Carrefour jest demokratyzacja żywności ekologicznej. Polski rynek żywności ekologicznej potrzebuje wsparcia w zakresie edukacji, ustawodawstwa, rozwoju produkcji, logistyki, promocji czy sprzedaży. Jako sieć chcemy upowszechniać konsumpcję produktów bio w Polsce oraz promować polskich rolników ekologicznych, tak aby stali się jednym z kluczowych filarów polskiego rynku spożywczego.
Jedną z największych przeszkód na drodze rozwoju polskiego rolnictwa ekologicznego jest cena żywności ekologicznej. W celu promocji rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce, zwiększenia dostępności takich produktów i wypracowania bardziej korzystnych cen nasza sieć zapewnia długotrwałe wsparcie Fundacji Carrefour dla rolników w zakresie przekształceń na rolnictwo ekologiczne. W tym celu Carrefour Polska wdrożył granty dla rolników zainteresowanych eko rolnictwem. Było to możliwe dzięki przekazaniu środków finansowych przez Fundację Carrefour na realizację projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe.
W celu promocji ekologicznej żywności organizujemy i bierzemy udział w licznych kongresach i konferencjach branżowych, które pozwalają na zachęcanie konsumentów do zmiany nawyków żywieniowych. Już w czerwcu 2019 roku Carrefour zorganizował międzynarodowy kongres Rolnictwa ECO FOOD 360, który był jednym z największych tego typu wydarzeń w Polsce. Wzięło w nim blisko 400 gości, w tym eksperci z zagranicy. Celem kongresu było propagowanie wiedzy na temat walorów żywności ekologicznej wśród rolników konwencjonalnych, producentów i przetwórców żywności, instytucji rządowych i pozarządowych, liderów opinii, mediów oraz konsumentów.
Wzrost sprzedaży produktów bio
Wróćmy jeszcze do klientów. Czy podejmowane przez państwa działania przekładają się na zainteresowanie produktami bio?
Widzimy, że działania na rzecz promocji produktów ekologicznych oraz bio przekładają się na zmianę decyzji konsumenckich. Między 2019 a 2020 rokiem wzrost sprzedaży produktów bio rok do roku wynosił w poszczególnych działach od 23% do 31 proc., a mamy świadomość, że polski rynek bio jest daleki od wysycenia. Obecnie w asortymencie sklepów Carrefour BIO, innowacyjnego konceptu zapewniającego szeroki wybór żywności ekologicznej, znajduje się ponad 3000 produktów, od wypiekanego na miejscu pieczywa, warzyw i owoców z ekologicznych upraw po unikalną ofertę produktów bio marki własnej Carrefour, objętych gwarancją najniższej ceny.