W przypadku przestrzeni coworkingowych w centrach handlowych lokalizacja nie ma większego znaczenia. Będzie to świetny pomysł zarówno w obiektach znajdujących się na obrzeżach miasta, jak i w samym centrum – mówi w rozmowie z Retail Journal Hubert Abt, CEO New Work i workcloud24.
Radosław Święcki: Ile obecnie przestrzeni coworkingowych znajduje się w centrach handlowych?
Hubert Abt: Według badania przeprowadzonego przez niemiecką radę centrów handlowych w 2019 roku, 50 proc. centrów handlowych posiada biura w ramach swojej przestrzeni. Nie oznacza to oczywiście, że miejsca pracy stanowią integralną część samego centrum handlowego. Są raczej dodatkowo wykorzystaną przestrzenią nieruchomości, elementem mixed use. Obszar tego typu wykorzystywany jako element społecznej integracji klientów jest raczej rzadki. Myślę, że na ten moment około 5 proc. centrów handlowych ma dziś tak zintegrowaną koncepcję.
Ilu zarządców centrów handlowych jest w ogóle zainteresowanych takimi rozwiązaniami?
Powiedziałbym, że niemal wszyscy, każdy chce przecież możliwie najlepiej wykorzystać przestrzeń, którą dysponuje. Jednak w dużej mierze zależy to między innymi od obłożenia centrum handlowego, a także, a może przede wszystkim, od preferencji właściciela obiektu. Tradycyjny biznes polega na tym, że szukają oni najemców, którzy zapewniają stałe wpływy z czynszu. Jednak przestrzeń coworkingowa, która jest rozumiana jako centrum społeczności, nie ma na celu dostarczania określonej sumy pieniędzy, ale wartości dodanej dla obecnych klientów.
Decyduje popularność obiektu?
Które centra handlowe pod względem wielkości i lokalizacji są najodpowiedniejsze dla przestrzeni coworkingowych?
Przestrzenie coworkingowe, przeznaczone do pracy, mogą pojawić się w zasadzie w każdym centrum handlowym. Lokalizacja nie ma tutaj większego znaczenia. Będzie to świetny pomysł zarówno w obiektach znajdujących się na obrzeżach miasta, jak i w samym centrum. Wielkość przestrzeni coworkingowej zależy w tym przypadku raczej od popularności obiektu i dotychczasowego zainteresowania ze strony stałych klientów, którzy wykorzystują galerię jako miejsce zakupów, usług i spotkań towarzyskich.
Powiedzmy na koniec o cenach – jak powinny się one kształtować, aby przestrzenie coworkingowe były atrakcyjne zarówno dla zarządców obiektów handlowych, jak i najemców biur?
Przede wszystkim należy określić grupę docelową, do jakiej chcemy skierować naszą ofertę. Koncepcja, wycena i propozycja wartości dodanej, kierowanej do obiektu retail i społeczności najemców w dużej mierze zależą od ich oczekiwań. Trzeba sprawdzić takie opcje dodatkowe, jak opłata za parking, oferta gastronomiczna w obiekcie, by wypracować najlepszą możliwą ofertę dla potencjalnych klientów.
Zobacz też: Centra handlowe stawiają na coworking