Największe obawy wśród polskich konsumentów wzbudzają wizyty w restauracji, a także w sklepach – wynika z najnowszej edycji raportu Global State of the Consumer Tracker, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte.
Twórcy raportu zwracają uwagę, że w Polsce ocena poczucia bezpieczeństwa w różnych społecznych sytuacjach w większości kategorii sukcesywnie się pogarsza.
Z przeprowadzonego na przełomie listopada i grudnia br. badania wynika, że wśród Polaków rosną obawy dotyczące wizyt w restauracjach. W miejscach tych bezpiecznie czuje się 50 proc. ankietowanych, aż o 9 pkt proc. mniej niż w przeprowadzonym miesiąc wcześniej badaniu.
Równie wysoki spadek odnotowały sklepy stacjonarne. Bezpiecznie czuje się się w nich 48 proc. respondentów, o 8 pkt proc. mniej niż miesiąc wcześniej.
Wyraźnie, bo o 6 pkt proc. (z 52 do 46 proc.) spadł również odsetek Polaków, którzy nie obawiają się korzystania z hoteli. Z badania wynika, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy z usług hotelowych planuje skorzystać jedynie co trzeci badany.
Ponad połowa Polaków wyraża obawy ws. oszczędności
Uczestników badania poproszono również o ocenę własnej kondycji finansowej. Okazuje się, że 43 proc. respondentów martwi się regulowanie bieżących rachunków, zaś 61 proc. niepokoi stan własnych oszczędności. Sporo, ale i tak daleko nam do Japończyków, gdzie obawy dotyczące oszczędności wyraża blisko 80 proc. Podobne nastroje wyraża także większość Hiszpanów i Brazylijczyków (odpowiednio 77 i 76 proc.).
Niemal połowa uczestników światowego badania Deloitte ocenia, że ich sytuacja finansowa ulegnie poprawie w ciągu najbliższych trzech lat, a jednocześnie 42 proc. odkłada na później poważne zakupy. Największymi optymistami są Brazylijczycy i Hindusi, a najmniejszymi Japończycy. W Polsce te wskazania pozostają na poziomie zbliżonym do wcześniejszych badań – 39 proc. prognozuje poprawę, a 51 proc. z większymi zakupami chce jeszcze poczekać – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Przemysław Szczygielski, partner, lider sektora finansowego w Polsce, lider zarządzania ryzykiem oraz doradztwa regulacyjnego, Deloitte.
Polska znajduje się w czołówce państw (obok RPA i Hiszpanii), których mieszkańcy najbardziej martwią się inflacją. Obaw w związku ze wzrostem cen nie kryje 81 proc. badanych z naszego kraju. 58 proc. respondentów uważa, że w porównaniu z poprzednim miesiącem najbardziej wzrosły ceny produktów spożywczych. Twórcy badania zwracają uwagę, że opinia ta jest najpowszechniejsza w grupie wiekowej 55 plus (65 proc.).
Najnowsza fala badania została przeprowadzona na przełomie listopada i grudnia 2021 r. Była to 25. edycja przeprowadzona globalnie i 19, w której wzięli udział konsumenci z Polski. W sumie eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 23 krajów, oprócz Polski, byli to obywatele: Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Danii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Japonii, Meksyku, Norwegii, RPA, Korei Południowej, Szwajcarii, Szwecji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych.