Możliwość kupienia rzeczy w dogodnym momencie bez wychodzenia z domu oraz oszczędność czasu to zdaniem polskich konsumentów największe zalety zakupów online. Takie wnioski płyną z badania Santander Consumer Bank. Za największą niedogodność takich zakupów uznajemy brak możliwości obejrzenia produktu na żywo.
Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank potwierdza, że jedną z największych korzyści jakie można zaoferować współczesnym konsumentom jest oszczędność ich czasu. Tę odpowiedź w odniesieniu do zalet zakupów online wskazało blisko 24 proc. respondentów.
Za największą zaletą zakupów w sieci uznajemy jednak wygodę. Polega ona na możliwości zrobienia ich w każdym momencie, bez wychodzenia z domu (31,7 proc.).
„Widać zmianę przyzwyczajeń”
Respondentów zapytano również o to, co jest największą wadą zakupów drogą online. Najczęściej wskazywano w tym kontekście brak możliwości obejrzenia produktu na żywo (ponad 50 proc. odpowiedzi).
Co ciekawe, poza tym raczej nic szczególnego nam tak bardzo nie przeszkadza. Niewielki odsetek ankietowanych (ok. 8 proc.) obawia się tego, że nie otrzyma zamówionej przesyłki lub, że może mieć trudności z ewentualnym zwrotem towaru (ok. 7 proc.). Widać po tym zmianę przyzwyczajeń społeczeństwa, które staje się coraz bardziej cyfrowe i dostrzega płynące z tego korzyści – komentuje Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku, cytowana w komunikacie wydanym przez bank.
Nie obawiamy się finansowania produktami bankowymi
Badanie dowodzi również, że polscy konsumenci nie mają żadnych obaw w finansowaniu zakupów online za pomocą produktów bankowych. Przynajmniej raz w życiu zrobił to co piąty z nas (17,9 proc.). Połowa badanych, która ma za sobą takie doświadczenie, skorzystała z kredytu ratalnego (50,7 proc.). Co czwarty natomiast z karty kredytowej (28,1 proc.). Z kolei 12 proc. respondentów sięgnęło po limit kredytowy.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1002.