Centrum Focus Mall Zielona Góra zakończyło właśnie rozbudowę. Dzięki inwestycji powierzchnia galerii zwiększyła się o ponad 15 tys. mkw GLA. W efekcie powstała nowa część obejmująca dwie kondygnacje galerii oraz 3-poziomowy parking. Nowa przestrzeń handlowa to 60 dodatkowych lokalami, 1300 miejsc parkingowych i nowa strefa food-court połączona z mini strefą zabawy dla najmłodszych klientów galerii.
Nepi Rockcastle: kontynuacja inwestycji pomimo pandemii
W 2021 roku NEPI Rockcastle mimo pandemii kontynuowało kluczowe inwestycje w Polsce.
Zakończono rozbudowę galerii Focus Mall w Zielonej Górze i prowadzono prace związane z modernizacją krakowskiej Bonarki. Łączny koszt rozbudowy obu obiektów to blisko 145 mln euro. Kwota ta plasuje NEPI Rockcastle w Polsce jako lidera inwestycji w obiekty handlowe w minionym roku. Rewitalizację i nową aranżację galerii Focus Mall w Zielonej Górze dokonano w zabytkowych budynkach XIX-wiecznego kompleksu fabrycznego „Polskiej Wełny”.
Focus Mall Zielona Góra – nowoczesność wymieszana z historią
Centru, Focus Mall Zielona Góra to wyjątkowe połączenie zespołu zabytkowych budynków stanowiących niegdyś jednąz najwspanialszych manufaktur włókienniczych, z nowoczesną architekturą i funkcjonalnym designem. Zadbano w niej o historyczne odniesienia i podkreślenie winiarskich tradycji regionu.
Rozbudowa pod okiem konserwatora zabytków
Rozbudowa Focus Mall Zielona Góra była prawdziwym wyzwaniem. Cała inwestycja była nadzorowana przez miejskiego konserwatora zabytków. Skutkowało to koniecznością konsultacji z nimi prac praktycznie na każdym etapie budowy. Trudnością było też wpasowanie funkcji obiektu w zastaną tkankę miejską, co wymagało innowacyjnego podejścia do funkcji poszczególnych jego części – mówi Jarosław Świeboda, Senior Project Manager NEPI Rockcastle.
Wieloetapowy proces modernizacji centrum
Proces modernizacji był wieloetapowy. Na pierwszym etapie prac, rewitalizacji i zmianie funkcji poddano istniejący, ale wcześniej nieużytkowany magazyn fabryki. Został on przebudowany na dwupoziomowy parking i lokale gastronomiczne. Parking dzięki odrestaurowaniu wysokich okien jest jasny, przestronny i doświetlony naturalnym światłem. Renowacji poddano też historyczne ściany zewnętrzne. Inwestor odtworzył też neon – logo zakładów „Polska Wełna”. Znajduje się on na dachu budynku. Dokładnie w tym samym miejscu, gdzie jego pierwowzór.
60-metrowy mural
Charakter miejsca podkreśla też 60-metrowy mural, który przez ponad miesiąc powstawał na oczach klientów galerii. Autor projektu Jerema Drogowski, tworząc jego projekt zainspirował się stylistyką zaczerpniętą z komiksu i w oparciu o nią zbudował kosmiczną historię. W niekonwencjonalny sposób łączącą dwa symbole Zielonej Góry i centrum – włóczkę odnoszącą się do historii budynku i winorośl, symbol miasta.
Odnowiona przestrzeń na sklepy
Kolejny etap prac dotyczył budynku, w którym od 2008 roku działa już galeria handlowa ze sklepami, gastronomią i kinem. Ta część obiektu została całkowicie odnowiona. Architekci zmienili aranżację wnętrz, wymieniono i rozbudowano instalacje. Utrudnieniem dla wykonawców prac był fakt, że prace były prowadzone
w nieprzerwanie funkcjonującym obiekcie pod czujnym okiem inwestora i klientów.
W kolejnym etapie, do części objętej pracami rewitalizacyjnymi dobudowano nowoczesną bryłę galerii z dwoma kondygnacjami handlowymi i trzypoziomowym parkingiem.
Ekoakcenty przy rozbudowie
W trakcie rewitalizacji i rozbudowy obiektu, w starszej jego części wymieniono oświetlenia żarowe na energooszczędne oświetlenie LED. W nowej części ten rodzaj oświetlenia jest standardem. Kolejnym elementem dbałości o środowisko jest segregacja wytworzonych odpadów.
Przeczytaj także: Lidl przechodzi na zieloną energię
Nawiązania do regionu
Jednym z głównych punktów metamorfozy Focus Mall Zielona Góra była dbałość o elementy nawiązujące do miejsca i regionu. W budynkach Focus Mall łatwo można znaleźć motywy kojarzące się z enologią oraz włóczką. Charakterystyczne detale znajdziemy m.in na okładzinach ściennych, w korytarzach do toalet jak i samych toaletach, a także meblach w strefie food court.
Rozbudowa centrum znacząco zwiększyła możliwości handlowe obiektu. Powstało blisko 60 nowych lokali,
a także nowoczesne parkingi z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Parkingi zewnętrzne
i wewnętrzne mogą obecnie pomieścić 1300 samochodów. Efektem prac są też nowoczesne bezdotykowe toalety oraz pokoje rodzica wyposażone w przewijaki, fotele do karmienia, mikrofalówki oraz podgrzewacze do butelek. Na terenie całego obiektu powstały strefy wypoczynku wyposażone w ładowarki indukcyjne i gniazda do ładowania urządzeń elektronicznych. Powstał też nowy, bardziej przestronny foodcourt z mini strefą zabaw dla dzieci, wyposażony m.in. w ekrany dotykowe z grami interaktywnym.