Omnichannelowa rewolucja w CCC: „Ważne jest dla nas, aby łączyć światy online i offline” – mówi Jakub Grzelak, CCC

Jak CCC realizuje omnikanałową strategię sprzedaży, a także jak mierzy się z wyzwaniami, które sytuacja gospodarcza i polityczna stawia dziś rynkowi retail?

Jakub Grzelak, CCC

Urszula Szewczyk: Na jakie rozwiązania postawili Państwo w najnowszym koncepcie sklepów CCC?

Jakub Grzelak, Managing Director of Retail, CCC SA: W CCC nieustannie podążamy, a nawet wyprzedzamy potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie – na bieżąco wprowadzamy innowacyjne rozwiązania w sklepach. To, co jest charakterystyczne dla CCC to omnikanałowość. Chcemy, aby nasz klient mógł dokonać zakupu jak chce, kiedy chce i gdzie chce. W związku z tym łączymy świat online z offline. Klient może przykładowo wejść do naszego sklepu stacjonarnego, obejrzeć buty, a jeśli nie znajdzie swojego rozmiaru – zamówić je w e-kiosku z dostawą do domu. W salonie CCC w Westfield Arkadia w Warszawie, który niedawno zmodernizowaliśmy, oferujemy szerokie spektrum technologii omnichannel, które polepszają doświadczenia zakupowe klientów.

Skupmy się zatem na sklepie CCC w centrum Westfield Arkadia – co dokładnie w nim znajdziemy?

Sklep ten posiada wszystkie nowości i rozwiązania technologiczne, które możemy spotkać w CCC. Będąc pionierem, retailerem, który wyznacza trendy,  oprócz naszych standardowych już rozwiązań, które klienci poznali – jak np. wspomniany e-kiosk,  posiadamy takie rozwiązania jak np. esize.me. Dzięki tej technologii możemy dokonać pomiaru i zeskanować w trójwymiarze swoje stopy, a następnie dopasować obuwie w sklepie online.

Przeczytaj także: Wyniki CCC w I kw. 2022 r.

Kolejne innowacyjne rozwiązanie w sklepach CCC to Odroczone Płatności. Są one oczywiście od kliku lat znane klientom online. Jednak dotychczas nie były dostępne w sieciach stacjonarnych. CCC jako pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych firm w Europie, zdecydowała się na wdrożenie tej usługi w sklepach.

W Arkadii, tak jak w innych naszych lokalizacjach, oferujemy klientom także omnichannelową kartę podarunkową. Można ja kupić i zrealizować zarówno podczas zakupów w sklepie stacjonarnym, jak i online.

Kolejną unikatową usługą jest CCC Express, tj. szybkie dostawy bezpośrednio ze sklepu. Do naszych klientów na terenie 37 miast w Polsce, w tym Warszawy, dostarczamy zamówienia online nawet w półtorej godziny.

To oczywiście tylko kilka, z wielu przykładów wdrożeń rozwiązań omnichannel – wszystkie one są oczywiście dostępne w naszym odświeżonym sklepie w Arkadii.

CCC w Arkadii jest też pierwszym salonem, w którym, w specjalnej strefie, prezentujemy najnowszą kolekcję odzieży Sprandi – dostępną w ofercie online. W CCC możemy bowiem kupić nie tylko fajne, modne buty, ale cały outfit sportowy.

Czy możliwość zakupu ubioru będzie rozszerzane na inne lokalizacje?

Tak, planujemy otworzyć strefę online Sprandi także w innych lokalizacjach. Chcemy, aby nasi klienci korzystali z pełnej gamy artykułów CCC.

Oferta internetowa zawsze będzie bogatsza od tej stacjonarnej – nie jest bowiem ograniczana przestrzenią półek sklepowych i zaplecza. Dlatego właśnie tak ważne jest dla nas, aby łączyć światy online i offline.

Dzięki temu, niezależnie od tego, gdzie obecnie znajduje się klient – w sklepie, restauracji czy domu – ma on dostęp do takiej samej, szerokiej oferty.

Sklep w Westfield Arkadia jest flagowym sklepem jeśli chodzi o nowatorskie rozwiązania, ale czy powstanie więcej dokładnie takich samych sklepów w innych lokalizacjach?

Zdecydowanie tak. Zgodnie ze strategią biznesową, sukcesywnie rozwijamy model omnichannel w całej organizacji. Naszą ofertę, sklepy i produkty dostosowujemy do oczekiwań klientów – to jest podejście globalne. W ujęciu lokalnym – poszczególne salony, ich wyposażenie i asortyment dodatkowo odpowiadają na potrzeby i możliwości danej galerii, rodzaju centrum handlowego, a także preferencji zakupowych mieszkańców regionu. Staramy się dopasować naszą ofertę w poszczególnych lokalizacjach tak, żeby klient mógł znaleźć w najbliższym punkcie produkt, którego szuka.

Jakie są dzisiaj najważniejsze zasady budowania omnikanałowej sprzedaży?

Dla nas najważniejszy jest klient – uważnie wsłuchujemy się w jego potrzeby i oczekiwania oraz odpowiadamy na nie – to podejście się u nas sprawdza.

Jakie są dzisiaj zatem dokładnie najważniejsze potrzeby klienta CCC?

Globalnie – dobrej jakości, modowy produkt w atrakcyjnej cenie i wygoda zakupów, jaką daje model omnichnnel. Jeśli zaś chodzi już o konkretne rozwiązania technologiczne czy typy produktów, to preferencje zmieniają się w zależności od lokalizacji.

To, co jest dla nas najważniejsze, to żeby ten asortyment, który jest szeroki w sklepie CCC, był dobrze dopasowany do potrzeb klienta w danym regionie. Dlatego, we wszystkich naszych lokalizacjach, nieustannie monitorujemy, badamy, które produkty są poszukiwane, a następnie dostarczamy je do sklepów w okolicy.

CCC ma tę fajną charakterystykę, że salony marki zlokalizowane są w najważniejszych punktach handlowych – nie tylko w tych dużych galeriach, w których mamy przyjemność robienia zakupów w największych miastach, ale też w mniejszych aglomeracjach, m.in. w retail parkach. Myślę, że sukces CCC w dużym stopniu wynika właśnie z bliskiej relacji z klientem.

Jak wygląda dzisiaj odwiedzalność w sklepach CCC? ZPPHiU i PRCH podają na tym polu różne dane.

Jeśli bierzemy pod uwagę pierwszy kwartał 2022 r., to faktycznie mieliśmy tutaj do czynienia z kumulacją wyzwań w zakresie siły zakupowej klienta: echa kolejnej fali pandemii, wojna w Ukrainie, inflacja, rosnące stopy procentowe.

Odwiedzalność w tym czasie, była niższa niż w ubiegłych kwartałach. Przy czym, mając na uwadze otoczenie biznesowe, spodziewaliśmy się zmiany zachowań konsumenckich. Jako Grupa CCC pozostajemy pod jego nieuniknionym wpływem, ale dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom, w tym we wspomniane technologie, jesteśmy dzisiaj dużo bardziej odporni.

Ostatni kwartał pokazał, że nawet w bardzo trudnym otoczeniu biznesowym potrafimy wypracowywać wzrosty i szybko reagować na zmieniające się otoczenie zewnętrzne.

Jak Pana zdaniem będzie przedstawiał się ten wskaźnik w najbliższym czasie?

Oczywiście liczmy na uspokojenie sytuacji na rynku. Pod względem stymulacji popytu kwiecień był dużo mocniejszym miesiącem niż pierwsza połowa kwartału i mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma.

To, czego nauczyły nas ostatnie dwa lata i ostatnie trzy wiosny, to, że życie bywa nieprzewidywalne. Dzięki temu, tak jak wspomniałem, potrafimy dziś w CCC szybko reagować na zmiany. Oczywiście mamy pewne plany i założenia, które poczyniliśmy, ale naszą przewagą w stosunku do rynku jest elastyczność i szybka adaptacja do bieżących potrzeb – działamy scenariuszowo i patrzymy optymistycznie w przyszłość.

Exit mobile version