Grupa Eurocash chwali się udanym trzecim kwartałem roku 

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w trzecim kwartale 2021 roku wyniosły 7,03 mld zł i były o 1 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2020 roku

Fot. materiały prasowe

Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym i dalsza poprawa rentowności w hurcie – Grupa Eurocash ma powody do zadowolenia. W trzecim kwartale roku przychody ze sprzedaży były o 1 proc. większe niż w tym samym czasie rok wcześniej. Skonsolidowana EBITDA natomiast, wyniosła 236 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 5 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 roku. 

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5 proc. r/r, przy zbliżonym poziomie sprzedaży, wynoszącym 5,26 mld zł.

Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43 proc. łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Na koniec września 2021 roku organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9143 sklepy (wobec 9149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych, zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD), wynosiła natomiast łącznie 5494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r.

Detal: poprawa w sklepach własnych

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale 2021 roku wyniosła 1,61 mld zł. Oznacza to, że była o ponad 2 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11 proc. r/r do 85 mln zł.

Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu – mówi Jacek Owczarek.

Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1594 sklepy (w tym 1565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum). 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.

Więcej: Grupa Eurocash zamknie część nierentownych sklepów, by efektywnie rozwijać sieć Delikatesy Centrum

Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 422 saloniki prasowe Inmedio (wg stanu na 30 września br.). Ich sprzedaż w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 129 mln zł wobec 144 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż dla stałej liczby sklepów (LFL) wzrosła o 1,6 proc. r/r.

Projekty: Frisco w czwartym dużym mieście

Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale br. sięgnęła 123 mln zł i była o 22 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2020 roku, głównie dzięki dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Po Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, w trzecim kwartale tego roku Frisco udostępniło swoją ofertę e-zakupów dla mieszkańców Krakowa. Z kolei sieć Duży Ben w minionym kwartale powiększyła się o 23 markety i na koniec września liczyła już 181 placówek, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży LFL o 8,5 proc. r/r.

Exit mobile version