Jak Polacy robią zakupy świąteczne?

Polacy ruszyli na zakupy świąteczne. Są to jednak święta z listą w ręku

Sezon zakupów świątecznych jest w pełni. Wygląda on jednak nieco inaczej. Pandemia i inflacja mocno wpływają na decyzje zakupowe Polaków. O tym, co wyróżnia tegoroczny sezon, opowiadają dyrektorzy centrów handlowych Gemini Holding.

Jak Polacy robią zakupy świąteczne?

Centra handlowe wchodzą właśnie w szczyt sezonu świątecznych zakupów. Problem w tym, że trudno ustalić, gdzie się on znajduje. Co czwarty Polak dopiero szykuje się na buszowanie po sklepach w poszukiwaniu prezentów gwiazdkowych. 28 proc. załatwiło już sprawunki w pierwszej połowie grudnia. 27 proc. jeszcze wcześniej, bo już w listopadzie – wynika z badań „Zakupy świąteczne 2021” wykonanych przez Deloitte.

Przeczytaj także: Gemini Park – Studio Planowania IKEA

Jeszcze kilka lat temu bez problemu moglibyśmy powiedzieć o gorącym przedświątecznym tygodniu tuż przed Wigilią. Wówczas to najwięcej osób odwiedzało sklepy, a galerie przeżywały prawdziwe oblężenie. Dziś ten ruch przed świętami rozkłada się na końcówkę listopada i niemal cały grudzień. To samo dotyczy budżetów świątecznych konsumentów. Mamy więc do czynienia nie z jednym szczytem zakupowym, a z kilkoma falami – mówi Krzysztof Brączek, dyrektor Gemini Park Bielsko-Biała.

To sprawia, że coraz więcej osób dzieli swój bożonarodzeniowy budżet. W listopadzie, często na akcjach promocyjnych „black” kupowaliśmy pierwsze prezenty. Teraz wracamy po kolejne upominki i dekoracje świąteczne. Lada moment, w ostatnim tygodniu przed Wigilią, ruszymy po największe zakupy spożywcze oraz prezenty. Taki podział sezonu pokrywa się z ruchem, jaki obserwujemy w galeriach handlowych – dodaje.

Zakupy z listą i konkretne

Ale nie tylko dzielenie wydatków wpływa na sezon. Konsumenci nie zapominają też o pandemii – zauważają przedstawiciele rynku. Aż 38 proc. Polaków w tym roku zdecydowało się na wcześniejsze zakupy gwiazdkowe ze względu na COVID-19. Klienci chcieli tym samym uniknąć „świątecznej gorączki” – podaje Deloitte.

Pandemia zmieniła sposób, w jaki korzystamy z oferty handlu stacjonarnego. To trend, który już obserwowaliśmy rok temu. Klienci nie tylko starają się unikać tłumów, wybierając się na zakupy np. o wcześniejszych porach. Oni także robią zakupy szybciej. Te są także bardziej zdecydowane, zaplanowane i skrupulatnie wyliczone. I na pewno mniej impulsywne. Większość osób przychodzi kupować z góry ustaloną rzecz, którą często wcześniej oglądało w sklepie online. Konsument jest więc lepiej przygotowany, ale także bardziej zdecydowany. To już nie spacerujący alejami „window shopper”, który zagląda do każdego sklepu po kolei. Wizyty są ekspresowe i celowe. Rzadziej także w większym gronie – wyjaśnia Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów.

Przeczytaj także: Gemini Holding o customer experience

Pogoń za promocjami

I faktycznie, jak wyliczył Deloitte, w tym roku aż 2 na 3 Polaków trzymać będzie się sztywno ustalonego budżetu. Ponad połowa natomiast dodatkowo przygotowanej listy zakupowej. To skłaniać będzie do jeszcze jednego. Aż 38 proc. kupujących będzie szukało w sklepach promocji, rabatów  i innych okazji świątecznych, czekając nieraz do ostatniej chwili z zakupami.

Na przestrzeni ostatniego roku Polacy stali się „price & value shoppersami”, a także „price shoppersami”. Oznacza to, że poszukujemy w sklepach rzeczy dobrej jakości w niskiej cenie, albo po prostu niskich cen. To znacząco rzutuje na to, jak wyglądają zakupy w tym sezonie. Nie tylko chętniej niż przed laty korzystamy z promocji w sklepach czy różnego rodzaju okazji, ale także częściej ich poszukujemy. Stąd też m.in. rozłożenie tegorocznych zakupów niemal po równo między sklepy tradycyjne i online – mówi Tomasz Misztalewski, dyrektor Gemini Park Tychy.

Hitem tegorocznego sezonu są sklepy outletowe, dyskontowe i off price. Polacy coraz chętniej na zakupy przedświąteczne wybierają takie sklepy jak: TK Maxx, Pepco, Action, Dealz, TEDi czy HalfPrice, szukając w nich rzeczy w okazyjnych cenach, które pozwolą zaoszczędzić. Kupujemy tu ozdoby i dekoracje, słodycze, a także upominki.

Z drugiej strony, poszukując prezentów, wciąż stawiamy na jakość. Tradycyjnie spory ruch panuje obecnie w drogeriach i perfumeriach, sklepach z ubraniami, księgarniach, u jubilerów, a także w sklepach z elektroniką. To kategorie sklepów, w których Polacy zostawią w tym roku najwięcej pieniędzy – dodaje Tomasz Misztalewski.

Ile dokładnie? Aż 18 proc. Polaków chce sobie w tym roku zrekompensować zeszłoroczne święta i zaszaleć na zakupach. Średni budżet świąteczny Polaków w tym roku jest wyższy o 11 proc. i wynosi 2129 zł. Więcej wydamy na jedzenie – o 10 proc., co zdaniem większości jest efektem wzrostu cen. Więcej też przeznaczymy na prezenty – o 2 proc.

Dane w oparciu o raport „Zakupy świąteczne 2021”, Deloitte, N=1016

O Gemini Holding

Gemini Holding Sp. z o.o. polska firma deweloperska. Ma blisko 30- letnie doświadczenie na rynku i dziesiątki zrealizowanych z sukcesem inwestycji w kraju. Gemini Holding to obecnie jedna z dynamiczniej rozwijających się firm deweloperskich w Polsce. W portfolio holdingu znaleźć można dziś 3 popularne centra handlowe Gemini Park: Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz Gemini Park Tychy.
 

 

 

Exit mobile version