PRCH: Lockdown to najgorsze z możliwych rozwiązań [WYWIAD]

Rozmawiamy m.in. o spotkaniu przedstawicieli Polskiej Rady Centrów Handlowych z ministrem zdrowia

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH

„Lockdown skutkowałby olbrzymimi problemami finansowymi po stronie zarówno najemców, jak i wynajmujących. Kolejny raz i to w okresie przedświątecznym Polacy mieliby problem z dostępem do potrzebnych im produktów i usług”- mówi w rozmowie z Retail Journal Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Radosław Święcki: Niedawno doszło do spotkania przedstawicieli Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim. Kto był inicjatorem tego spotkania?

Krzysztof Poznański: Spotkanie przedstawicieli Polskiej Rady Centrów Handlowych z ministrem Adamem Niedzielskim dotyczyło bezpieczeństwa centrów handlowych w obliczu rosnącej liczby nowych przypadków koronawirusa. Było ono kontynuacją współpracy z ministerstwem, zapoczątkowanej już w ubiegłym roku kampanią #Kupujebezpiecznie, a kontynuowaną poprzez kampanię „Bezpieczna witryna – bierz przykład z manekina”. W odpowiedzi na prośbę ministra zdrowia przedstawiciele PRCH zadeklarowali, że zaapelują do całej branży centrów handlowych – wynajmujących i najemców – o jeszcze bliższą współpracę z policją i sanepidem podczas kontrolowania obowiązku noszenia maseczek w centrach handlowych oraz uruchomienie dodatkowych działań w postaci personelu przypominającego klientom przy wejściach o maseczkach oraz rozdawania bezpłatnych maseczek dla osób, które ich nie posiadają. Przypomnę, że PRCH od czerwca tego roku zachęcało również centra handlowe do organizowania punktów szczepień i promocji szczepień, wspierając rządowy program #ostatniaprosta. Nasze apele spotkały się z aktywnym włączeniem centrów w proponowane działania. Dlatego pan minister zaprosił nas na rozmowę, aby przedyskutować kolejne kroki i kontynuować współpracę mającą na celu ograniczenie rozwoju IV fali pandemii.

Co konkretnie było przedmiotem dyskusji?

Dyskutowaliśmy o możliwych działaniach, biorąc pod uwagę rekomendacje fachowców i rządu co do wzmocnienia zasad DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka). Pan minister wyraził swoją troskę, zapraszając nas do rozmowy. Obecnie jedyną znaną drogą do zahamowania rozwoju pandemii jest restrykcyjne stosowanie zasad sanitarnych wdrożonych w centrach handlowych i konsekwentnie ich egzekwowane oraz zwiększenie liczby zaszczepionych.

81 proc. klientów stosuje DDM

Zwracają państwo uwagę, że centra handlowe należą do stosunkowo bezpiecznych miejsc…

Badania prowadzone na temat bezpieczeństwa w centrach dowodzą skuteczności podejmowanych działań, jak choćby takich akcji jak „Bezpieczna witryna – bierz przykład z manekina” . Przykładem są wyniki przeprowadzonego przez agencję Inquiry badania we współpracy z PRCH, zgodnie z którym, 81 proc. klientów stosuje się do zasad sanitarnych (maseczka, dezynfekcja, dystans).

WięcejCentra handlowe są bezpieczne? [BADANIE]

Wydaje się, że rząd dość ostrożnie podchodzi do kwestii ewentualnego kolejnego lockdownu i planuje raczej skupienie się na egzekwowaniu obowiązujących obostrzeń. Jak państwo zamierzają egzekwować chociażby noszenie przez klientów maseczek na terenie centrów handlowych?

Polska Rada Centrów Handlowych jest organizacją, stowarzyszeniem branżowym, które może informować, apelować, nakłaniać do podejmowania określonych działań. To właśnie przede wszystkim robimy i widzimy, jak branża odpowiada na nasze apele. Centra są zaangażowane, co udowodniły wielokrotnie podczas pandemii. Osobom, które nie przestrzegają zasad, zwracana jest uwaga, a zasady są przypominane. Służby ochrony niestrudzenie przypominają o obowiązku noszenia maseczek. Trzeba zaznaczyć, że pracownicy centrów nie mają uprawnień do kontrolowania i karania za brak masek, ale przypominają o tym i proszą o ich zakładanie. Zarządzający współpracują ze służbami kontrolującymi centra. Apelujemy do właścicieli i najemców, aby osobom nieposiadającym maseczek oferowali je bezpłatnie i tak się dzieje. O skali zaangażowania branży podczas pandemii świadczy choćby katalog „Mistrzowie Dobrych Praktyk”, który został opublikowany na podstawie przekazanych PRCH opisów działań centrów handlowych w dobie pandemii. Większą część zajmują w nim działania na rzecz bezpieczeństwa. Wszystkie przesłane opisy znajdują się w katalogu na stronie PRCH.

Gdyby jednak doszło do wprowadzenia kolejnego lockdownu, co oznaczałby on dla branży?

Chcielibyśmy podkreślić, że centra handlowe, zachowując najwyższe standardy sanitarne, były i są bezpieczne. Stoimy na stanowisku, że wprowadzanie lockdownów jest najgorszym z możliwych rozwiązań. Rozwiązaniem, które spowoduje olbrzymie straty ekonomiczne i społeczne. Lockdown skutkowałby olbrzymimi problemami finansowymi po stronie zarówno najemców, jak i wynajmujących. Kolejny raz, i to w okresie przedświątecznym, Polacy mieliby problem z dostępem do potrzebnych im produktów i usług. Kolejną konsekwencją byłyby skutki gospodarcze. Pamiętajmy, że handel stanowi 15,5 proc. PKB. Dotychczasowe straty właścicieli centrów handlowych z powodu lockdownów wyniosły ponad 6 mld PLN. Szacujemy, że z powodu nowych ustawowych regulacji w obszarze czynszów, mogą być znacznie wyższe przy kolejnych lockdownach. To może rodzić upadłości i w konsekwencji uderzyć w sektor finansowy. Obecnie jedyną znaną metodą opanowania rozwoju pandemii oprócz zachowania zasad sanitarnych są szczepienia. Należy zachęcać Polaków do masowych szczepień.

PRCH apeluje: Szczepcie się

Każda opcja lockdownu jest wyniszczająca i dotkliwa dla branży centrów handlowych. Dodatkowo bardzo niesprawiedliwa. Przy tak wielkim zaangażowaniu organizacyjnym i finansowym branży we wdrożenie i przestrzeganie zaleceń sanitarnych i promocję szczepień, milionowych nakładach finansowych na uczynienie centrów handlowych miejscami bezpiecznymi, braku pomocy ze strony państwa oraz niekorzystnych rozwiązaniach prawnych, trudno jest racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego kolejny raz centra handlowe miałyby zostać zamknięte. Tym bardziej, że nie wprowadzono innych rozwiązań zapobiegawczych, jak np. na zapewnienie benefitów dla zaszczepionych.

Podkreślają państwo, że należy zachęcać Polaków do szczepień. Możemy zakończyć apelem w tej sprawie…

Nieustannie apelujemy do klientów: szczepcie się, abyśmy mogli normalnie funkcjonować.

Zobacz także: Centra handlowe dołączają do akcji „Bezpieczna witryna – bierz przykład z manekina”

 

Exit mobile version