„Idziemy w kierunku omnikanałowości, dlatego w III kwartale zaczniemy testować wysyłanie produktów ze sklepów, zamiast z magazynu” – mówi Wojciech Kamiński, Maxi Zoo

Branża zoologiczna w Polsce będzie rosnąć średnio o 5-8 procent rocznie – tak prognozuje Euromonitor International 2020. W 2019 roku wartość rynku wyniosła 1, 065 mld euro, w 2020 szacunkowy wzrost był na poziomie 11 procent. Główne powody są dwa – rośnie liczba zwierząt w gospodarstwach domowych oraz zwiększa się wielkość zakupów produktów dodatkowych, czyli akcesoriów i zabawek. O sytuacji na tym rynku i planach rozwoju opowiada Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

Pandemia spowodowała wzrost liczby zwierząt w polskich domach – Euromonitor podaje, że obecnie mamy ponad 7,8 milionów psów, 6,8 milionów kotów i około 1 miliona małych zwierząt domowych. Wyraźnie zwiększa się także ich humanizacja. Ma to bezpośrednie przełożenie na obserwowane wzrosty w branży zoologicznej, która pomimo pewnych perturbacji związanych z pandemią przetrwała ubiegły rok bez strat.

W pierwszych miesiącach pandemii obroty w niektórych punktach, które są ulokowane w centrach handlowych, spadły nawet o  80 procent, jednak w drugiej połowie roku radziliśmy sobie dobrze. Finalnie zwiększyliśmy przychody rok do roku, pomimo, że otworzyliśmy tylko 5 z planowanych 10 sklepów powiedział Wojciech Kamiński.

W 2020 r. Maxi Zoo skoncentrowało się, podobnie jak konkurencja, na przetrwaniu,  wdrażanie innowacji zostało przesunięte na kolejne lata. Jedną z nich będzie nowy format sklepów. W Polsce większość sklepów zoologicznych to niewielkie, kilkudziesięciometrowe punkty. Maxi Zoo wyróżnia się na rynku placówkami o powierzchni 400, a nawet 650 metrów. Ze względu na problem z dobrymi lokalizacjami tej wielkości, firma będzie testować około trzystumetrowe sklepy. Pierwszy z nich, w bloku na warszawskim Żoliborzu, właśnie został uruchomiony, do końca roku powstanie jeszcze jeden. Jeżeli ten format się sprawdzi, w 2022 r. zostaną otwarte kolejne sklepy tej wielkości. Obecnie około 80 procent sklepów Maxi Zoo znajduje się w parkach handlowych, a pozostałe w galeriach i firma nie ma zamiaru zmieniać tych proporcji.

W Polsce około 80 procent wydatków na zwierzęta domowe stanowi podstawowa karma, ale, ze względu na coraz częstsze traktowanie zwierząt jak członków rodziny, coraz szybciej wzrasta zainteresowanie akcesoriami i wszelkiego rodzaju usługami (szkoleniowymi, groomerskimi, weterynaryjnymi, ubezpieczeniowymi itd.).

Idziemy w kierunku omnikanałowości, dlatego w III kwartale zaczniemy testować wysyłanie produktów ze sklepów zamiast z magazynu, a także stacjonarny odbiór zamówień internetowych, by w miarę możliwości rozszerzyć te opcje na wszystkie placówki. W tym roku nie planujemy znaczących zmian, ale już w 2022 r. chcemy udostępnić kolejne funkcjonalności, które dodatkowo zintegrują rozmaite usługi dla zwierząt. Rozważamy też otwarcie w Polsce centrum logistycznego. Obecnie nasze produkty dostarczane są z Niemiecwyjaśnił Wojciech Kamiński.

Sklep internetowy został uruchomiony w ostatnich miesiącach 2019 r. W 2020 r. rósł bardzo szybko i skończyło się na wzroście o 300 procent. W tym samym roku została wdrożona duża  inwestycja w e-commerce – nowa, bardziej funkcjonalna platforma, pozwala m.in. łatwiej wyszukiwać produkty. Sprzedaż internetowa odpowiadała za około 10 procent przychodów Maxi Zoo w 2020 r. W tym roku, widząc dotychczasowe wyniki, firma zakłada wzrost udziału do 18-20 procent. Maxi Zoo będzie rozwijać własny sklep, nie planuje wchodzenia na żadne platformy.

Nie odczuwamy wpływu rozwoju sklepu internetowego na stacjonarną sieć, raczej trafiamy do nowej grupy osób – ceniących sobie proste i szybkie zakupy z dostawą często ciężkich produktów do domu. Natomiast nasze sklepy odwiedzają przede wszystkim klienci ceniący sobie profesjonalne doradztwo m.in. w zakresie żywienia, oraz usługi dodatkowe, na przykład możliwość zważenia zwierzaka na miejscupodkreślił Wojciech Kamiński.

Rok 2020 Maxi Zoo Polska zakończyło z 48 sklepami, w tym roku liczba ta zwiększy się do 64, przy czym pierwsze cztery już zostały otwarte. W kolejnych latach będzie powstawać co roku kilkanaście obiektów, tak by na koniec 2023 było ich około setki. W 2020 r. Maxi Zoo zainwestowała w rozwój około 2 mln EUR, a w latach 2021-2023 planuje wydać kilkanaście milionów euro. Firma finansuje rozwój z wypracowanego zysku oraz wsparcia Fressnapf, spółki-matki.

Branża zoologiczna powinna rozwijać się coraz szybciej. Z jednej strony coraz częściej traktujemy zwierzęta jak członków rodziny i w związku z tym chcemy im zapewnić jak najlepsze warunki i dobrostan, z drugiej strony – zwierząt w domach przybywa. Decyzja o adopcji czy kupnie zwierzęcia jest z roku na rok coraz łatwiejsza – przybywa miejsc, również wakacyjnych, do których można udać się ze swoim pupilem, a rozwój takich usług jak petsitting gwarantuje opiekę nad zwierzęciem w razie niespodziewanych wypadków.


O Maxi Zoo

Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2019 roku Maxi Zoo Polska po raz 6 zdobyło tytuł: „Najlepszy sklep stacjonarny” w konkursie Top for dog 2020, stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt. Aktualnie spółka dysponuje 52 sklepami działającymi w kilkunastu miastach, m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Opolu, Sosnowcu, Białymstoku, Wołominie, Piasecznie, Lublinie, Wrocławiu, Bytomiu, Gdyni, Gdańsku, Swarzędzu, Tychach, Krakowie, Łodzi, Milanówku, Zabrzu, Tarnowie, Kaliszu czy Radomiu, Szczecinie i Zielonej Górze. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu ubiegłego roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce – Payback. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo, generując rocznie obroty na poziomie 2 mld euro. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 6000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.

Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP czy Strażą dla Zwierząt to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.

Exit mobile version