Na nasze decyzje zakupowe wpływa…zazdrość – wynika z badania „Polacy o zazdrości”

Na nasze decyzje zakupowe wpływa zazdrość – informuje portal nno.pl powołując się na badanie „Polacy o zazdrości”, przeprowadzone przez prof. Dominikę Maison. Okazuje się, że co czwarty z nas zdecydował się kupić coś na co go nie stać, tylko dlatego, że znajomy posiada taką rzecz. Na odczuwanie zazdrości wpływ ma m.in. status społeczny.

Okazuje się, że na to czy zdecydujemy się zakupić konkretny produkt wpływ ma…zazdrość. Dowodzi tego badanie „Polacy o zazdrości”, którego wyniki przedstawiono podczas 8. edycji konferencji Nienieodpowiedzialnych „Zazdrość, nierówność, polaryzacja… przyszłość?”.

Niespełna 50 proc. uczestników badania przyznało, że zdarzało im się kupić rzecz zobaczoną u kogoś innego, z czego 5 proc. przyznało, że zdarzało im się to często, zaś 44 proc. twierdzi, że rzadko.

Co trzeci badany nabył rzecz, którą posiada osoba przez niego podziwiana (4 proc. – często, 29 proc. – rzadko).

Identyczny odsetek respondentów potwierdził, że podczas zakupów wrzucił do koszyka produkt zauważony w koszyku innego kupującego (3 proc. – często, 30 proc. – rzadko).

Zaskakiwać może fakt, że aż 25 proc. ankietowanych, czyli co czwarty z Polaków przyznaje, że zdarzyło mu się kupić rzecz na którą nie było go stać, tylko dlatego, że znajomy posiadał taką rzecz (3 proc. – często, 22 proc. – rzadko).

Niewiele mniej, bo 22 proc. uczestników badania przyznało, że zapożyczyło się u kogoś w celu zakupu upatrzonego u znajomego produktu.

Jak podano w komunikacie dotyczącym badania, na odczuwanie zazdrości wpływ ma m.in. status społeczny. Do zazdrości częściej przyznają się osoby o stosunkowo niższych dochodach (od 2 tys. zł do 4 tys. zł) aniżeli osoby z wyższymi dochodami.

Dwa rodzaje zazdrości

Twórcy badania zwracają uwagę na dwa typy zazdrości – destrukcyjny, a także konstruktywny. Ta pierwsza ma swoje źródło w negatywnych emocjach (w tym frustracji), zaś zazdrość konstruktywna motywuje do działania, pobudza do rozwoju i sięgania po więcej.

Zazdrość konstruktywna – jak podkreślają autorzy badania – koreluje z odpowiedzialną konsumpcją, co w praktyce oznacza, że osoby odczuwające ten rodzaj zazdrości częściej skłonne są sięgać po produkty bardziej przyjazne środowisku czy chętniej przeznaczają pieniądze na cele charytatywne. Osoby z zazdrością destrukcyjną mają natomiast tendencję np. nieodpowiedzialnego zapożyczania się (pożyczają pieniądze na rzeczy, których nie potrzebują).

Opublikował Radosław Świderski

Exit mobile version