Rok szkolny rusza już za dwa tygodnie. Rodzice uczniów powoli kompletują szkolną wyprawkę i, jak pokazuje przeprowadzone na zlecenie Empiku badanie SW Research, nie zamierzają na niej oszczędzać. Ponad 60 proc. respondentów deklaruje, że przeznaczy na ten cel więcej niż przed rokiem, a prawie połowa planuje wydatki powyżej 500 zł.
Do rozpoczęcia roku szkolnego pozostało nieco ponad dwa tygodnie. Przygotowania do powrotu do szkół trwają i wielu rodziców już teraz kompletuje szkolną wyprawkę. Część z nich nie zamierza na tym oszczędzać, czego dowodzi badanie SW Research, przeprowadzone na zlecenie Empiku.
Z badania wynika, że aż 62 proc. respondentów planuje przeznaczyć na tegoroczną wyprawkę szkolną więcej niż przed rokiem (jedynie 9 proc. wyda mniej, zaś 28 proc. mniej więcej tyle samo co rok temu).
Co trzeci badany (33,2 proc.) deklaruje, że wyda na ten cel od 301 do 500 zł. Niewiele mniej bo 29 proc. uczestników badania nie kryje, że ich wydatki kształtować będą się w przedziale 501-700 zł. Z kolei 14 proc. spodziewa się, że wyda na szkolną wyprawkę od 701 do 1000 zł. To oznacza, że w przypadku blisko połowy ankietowanych przygotowania do szkolnego powrotu pochłoną ponad 500 zł.
Badanie pokazuje, że zdecydowana większość, bo aż 90 proc. rodziców, wybiera produkty do szkoły wspólnie ze swoimi pociechami. Blisko 1/3 ankietowanych deklaruje, że w pierwszej kolejności kieruje się w tej kwestii opinią dziecka, zaś 60 proc. deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli spodoba się on dziecku.
Wśród najważniejszych cech, które muszą spełniać elementy wyprawki, badania wskazują trwałość, jakość i funkcjonalność. Twórcy badania zwracają uwagę na rosnący trend eko, co przejawia się tym, że ponad 60 proc. respondentów zwraca uwagę na to, czy artykuły szkolne produkowane są w zrównoważony sposób, bez szkody dla środowiska.
Przed 1 września rodzice najczęściej kupują zeszyty, długopisy i ołówki, ubrania i obuwie, podręczniki, a także inne przybory piśmiennicze (jak np. linijka czy cyrkiel) – ponad 70 proc. wskazań. W dalszej kolejności badani deklarują także potrzebę uzupełnienia wyprawki o pomoce do poszczególnych przedmiotów, czyli np. lektury szkolne (ponad 60 proc. wskazań). Nieco ponad połowa rodziców planuje zakup piórnika i tornistra. Rzadziej kupowany będzie nowy sprzęt elektroniczny (takie plany ma jedna trzecia ankietowanych).
Twórcy badania zwracają uwagę, że poza przygotowaniem dziecka do nowego roku w szkole, dla rodziców istotna jest również organizacja miejsca do nauki w domu. Okazuje się, że 55 proc. respondentów planuje uzupełnić lub zorganizować od podstaw wyposażenie takiego kącika. Na liście zakupów najczęściej pojawiają się krzesła/siedziska (56 proc.) oraz elementy oświetlenia pokoju (54 proc.). Część opiekunów zamierza także kupić biurko (37 proc.), czy szafki lub szuflady do przechowywania szkolnych rzeczy (35 proc.).
Badanie pokazuje również, że niemal połowa rodziców (49 proc.) planuje kompletować wyprawkę, łącząc zakupy w sklepach stacjonarnych i w sieci. Co trzeci badany kupi szkolne produkty jedynie w sklepach stacjonarnych, zaś co szósty wyłącznie online.
Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku, przeprowadzone w dniach 16-20.07.2021 r. metodą CAWI na grupie 500 respondentów (reprezentatywna z uwagi na płeć, wiek i klasę wielkości miejscowości próba rodziców dzieci w wieku szkolnym do 15. roku życia).