„W przyszłym roku planujemy znacząco rozwinąć sieć oddziałów w Polsce oraz uruchomić pierwsze oddziały zagraniczne. Inwestujemy również w rozwój oferty dla handlu detalicznego. Jesteśmy w trakcie negocjacji umów z kolejnymi dużymi sieciami handlowymi oraz rozbudowujemy nasz ekosystem partnerów, z którymi możemy wspólnie budować segment dowozów zakupów” – mówi w wywiadzie dla Retail Journal Grzegorz Aksamit, wiceprezes zarządu Stava S.A.
Mam wrażenie, że pandemia pozytywnie wpłynęła na rozwój Państwa spółki. Z iloma nowymi firmami rozpoczęli Państwo współpracę od początku pandemii?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes zarządu Stava S.A.: Pandemia i lockdown gastronomii, w naszym wypadku, mają swoje jasne i ciemne strony, ponieważ to bardzo trudny czas dla naszych klientów i partnerów biznesowych. Część restauracji, z którymi pracowaliśmy jeszcze na początku roku niestety zamknęło swoją działalność z powodu wprowadzonych obostrzeń. Te, które nadal działają mają też ograniczone możliwości prowadzenia biznesu.
W stosunkowo najlepszej sytuacji są te podmioty, które już przed pandemią zbudowały mocną pozycję w dowozach. Lokale i sklepy, które dopiero w tym roku zdecydowały się na inwestycje w kanał delivery mają utrudnione zadanie, ponieważ rynek mocno się nasycił. Muszą konkurować z wieloma podmiotami, które oferowały dostawy już wcześniej oraz tymi, które zaczęły dowozić w ostatnich miesiącach.
Do jasnych stron, z punktu widzenia spółki, na pewno należy to, że w tym roku rozpoczęliśmy współpracę z dwoma znaczącymi sieciami – McDonald’s i siecią sklepów Stokrotka. Konsekwentnie rozbudowujemy też sieć oddziałów franczyzowych w całej Polsce – obecnie mamy ich 31, a w pierwszym kwartale 2021 roku uruchomimy kolejne sześć lokalizacji.
Obecnie współpracujemy z ok. 600 restauracjami i sklepami, a rok zamkniemy z ponad 17 mln zł ze sprzedaży w całej sieci franczyzowej, co stanowi blisko 140% naszego planu na ten rok.
Jaki zakres usług oferują Państwo swoim klientom?
Oferujemy usługi kurierskie dla branży gastronomicznej i handlu detalicznego. Naszymi klientami są restauratorzy oraz właściciele sklepów, dla których świadczymy usługi kurierskie. Dajemy im przewagę nad konkurencją, sprowadzając dowóz posiłku czy zakupów do kilku kliknięć na tablecie. Zapewniamy im jednolitą, profesjonalną usługę – niezależnie od źródła zamówienia. Uwalniamy ich od wyzwań z kierowcami, pojazdami i bieżącą kontrolą poszczególnych dostaw. Jednocześnie zapewniamy o 20-25% niższe koszty, a w wypadku gastronomii o 20 – 30 minut krótsze czasy dostaw oraz najwyższą jakość posiłków wynikającą chociażby ze stosowania wyłącznie toreb z podgrzewaczami. Nie prowadzimy natomiast portalu czy aplikacji do przyjmowania zamówień. Skupiamy się na najlepszej możliwej usłudze logistycznej.
Na jaki wzrost przychodów można liczyć rozpoczynając współpracę z Państwa firmą?
Trudno nam jest oszacować, jak zmieniają się przychody naszych klientów, ponieważ skupiamy się na usłudze dowozów, nie generowaniu zamówień. Z pewnością jednak branża delivery cały czas ma ogromny potencjał – zarówno jeżeli chodzi o dowozy jedzenia, jak i zakupów. Oba segmenty rosną w dwucyfrowym tempie. W tym roku wiele firm i wielu klientów otworzyło się na dowozy i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach ten trend się odwrócił.
W ilu miastach są Państwo obecni?
Obecnie prowadzimy 31 oddziałów w 27 miastach w całej Polsce, a kolejne oddziały są w trakcie uruchamiania.
Jakie mają Państwo plany rozwoju na kolejny rok?
W przyszłym roku planujemy znacząco rozwinąć sieć oddziałów w Polsce oraz uruchomić pierwsze oddziały zagraniczne. Inwestujemy również w rozwój oferty dla handlu detalicznego. Jesteśmy w trakcie negocjacji umów z kolejnymi dużymi sieciami handlowymi oraz rozbudowujemy nasz ekosystem partnerów, z którymi możemy wspólnie budować segment dowozów zakupów.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.
O Stava
Firma Stava jest wiodącą franczyzą w branży dowozów posiłków. Oferowane przez nasze oddziały usługi kurierskie pomagają restauracjom i sklepom rozwijać biznes w oparciu o dowozy, sprowadzając kwestię dostawy posiłku do kilku kliknięć na tablecie. We wszystkich lokalizacjach realizuje bezpieczne dowozy zakupów i jedzenia według najwyższych standardów sanitarnych, zgodnych z zasadami Kodeksu Dobrych Praktyk, który został zaaprobowany przez Główny Inspektorat Sanitarny. Więcej informacji na stava.pl oraz franczyza.stava.pl.