Amazon robi zaskakujący zwrot w planach rozwoju. Gigant już wkrótce zamknie na stałe 68 detalicznych sklepów stacjonarnych. Chodzi o wszystkie księgarnie, sklepy 4-gwiazdkowe oraz Pop Up. Wzrost przychodów Amazon.com Inc. spowalnia i firma poszukuje nowych sposobów na ożywienie sprzedaży.
Amazon otworzył swoją pierwszą stacjonarną księgarnię w 2015 roku, dwie dekady po tym, jak zaczął sprzedawać książki online. Czterogwiazdkowe sklepy, oferujące najlepiej sprzedające się produkty z najlepszych kategorii Amazon.com, zadebiutowały natomiast w 2018 roku.
W ciągu ostatnich lat kwartalna sprzedaż w stacjonarnych sklepach utrzymywała się na poziomie 4 mld dolarów. Dopiero w ostatnim kwartale 2021 roku sprzedaż ta wzrosła o 17 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wyniosła 4,6 mld dolarów, co stanowi 3,3 proc. ogólnej sprzedaży firmy. Mimo to, Amazon zdecydował się na istotną zmianę w swoim profilu biznesowym.
Moda zamiast książek
Firma poinformowała, że planuje bardziej skoncentrować się na swoich sklepach spożywczych Amazon Fresh, Whole Foods Market i Amazon Go, a także na podstawowej technologii Just Walk Out, która umożliwia korzystanie z usług bez kasy – nie tylko w sklepach Amazon. Kolejnym stałym celem będzie rozwój Amazon Style – nowej linia sklepów z modą. W efekcie zamkniętych zostanie 66 sklepów w USA i dwa w Wielkiej Brytanii.
Przeczytaj także: Amazon w Polsce – co sądzą eksperci?
Zdaniem ekspertów komentujących to wydarzenie w mediach międzynarodowych, przyczyną porażki niespożywczych sklepów stacjonarnych Amazon był brak sprofilowania oraz choatycznie komponowany asortyment.