Trwająca już ponad 1,5 roku pandemia spowodowała zmianę zachowań konsumenckich, czego efektem był wzrost znaczenia platform e-commerce. Eksperci radzą firmom, w jaki sposób wybrać tę najbardziej optymalną.
Z wyników badania PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”, wynika, że w zeszłym roku wartość polskiego rynku e-handlu oscylowała w granicach ok. 80 mld zł. Eksperci prognozują, że rynek ten będzie się rozwijał i w ciągu najbliższych 5 lat podwoi się, osiągając wartość ok. 162 mld zł.
Ale – jak zauważają eksperci Future Mind – obok dalszego, prognozowanego wzrostu e-commerce, zarówno w Polsce, jaki i na świecie, rośnie również liczba sklepów internetowych i konkurencja pomiędzy nimi.
Detaliści zmobilizowani są do dostosowania się do nowo powstałych nawyków i oczekiwań konsumentów oraz znalezienia sposobów na dotarcie zarówno do nowych, jak i obecnych klientów. W obliczu zmieniającej się rzeczywistości wielu z nich będzie stało przed dylematem, którą platformę e-commerce oraz jakie rozwiązania UX wybrać.
Jak wybrać odpowiednią platformę e-commerce?
Z przywołanego raportu „The Ultimate Guide to E-commerce Platforms”, przygotowanego przez ekspertów Future Mind, wynika, że na rynku jest kilka rodzajów platform e-commerce, które dostarczają gotowe do użycia elementy składowe funkcjonującego sklepu internetowego. Eksperci radzą jednak firmom, które planują z nich skorzystać, by w pierwszej kolejności dobrze przeanalizowały swoje potrzeby i możliwości pod kątem tworzenia i zarządzania treściami, połączenia z istniejącymi już w firmie rozwiązaniami technologicznymi oraz budżetem i planami na dalszy rozwój własnego biznesu.
Eksperci podkreślają, że wejście w e-commerce szybko, bez odpowiedniej analizy i strategii może bowiem wiązać się z dużymi kosztami oraz ograniczeniem rozwoju biznesu w przyszłości.
Wybór odpowiedniej, istniejącej platformy e-commerce, która pozwoli na dodawanie zmian i narzędzi, integrację z zewnętrznymi serwisami, a także wdrożenie dedykowanych rozwiązań zgodnie z potrzebami użytkownika to bardzo ważny element, który wpływa na doświadczenia klienta. Wybierając taką platformę, należy wziąć pod uwagę skalę firmy i liczbę kanałów sprzedaży, a także model biznesowy i przyszłe cele – mówi Emil Waszkowski, Head of Consulting w Future Mind.
Eksperci nie mają wątpliwości, że walka o klienta będzie bardzo zacięta, gdyż, jak dowodzi wspomniane badanie PwC, aż 85 proc. Polaków deklaruje, że po zakończeniu pandemii nie planuje zmniejszyć częstotliwości zakupów w sieci.