Aż 80 proc. Polaków deklaruje, że robi zakupy w e-commerce – wynika z badania „Polacy na e-zakupach 2021” Santander Consumer Banku. Najczęściej zamawiamy odzież, obuwie oraz elektronikę, a przy wyborze e-sklepu czynnikiem decydującym jest cena.
Santander Consumer Bank zaprezentował wyniki nowego badania “Polacy na e-zakupach 2021”. Dotyczą one postaw i zachowań Polaków w internecie. Odzwierciedlają też aktualne trendy w e-commerce.
Z badania wynika, że korzystanie z e-handlu jest codziennością dla coraz większej grupy osób. Aż 80 proc. respondentów zadeklarowało, że w ostatnim roku kupowało online. Co trzeci badany z tej grupy twierdzi, że czynił to nawet kilka razy w miesiącu.
Dominują młodzi
Santander Consumer Bank zauważa, że aktywność polskich konsumentów w e-commerce różni się w zależności od różnych czynników demograficznych. Okazuje się, że zakupy w sieci nieco częściej niż kobiety robią mężczyźni (odpowiednio 78 i 83 proc.).
Pod względem wieku, co raczej nie jest zaskoczeniem dominują osoby młode. W grupie wiekowej 18-29 lat online kupuje aż 93 proc. badanych. Twórcy badania zwracają uwagę, że osoby te wychowały się w czasach powszechnej dostępności internetu, dlatego traktują e-commerce jako naturalne miejsce zakupu poszukiwanych przez nich produktów.
Co kupujemy online?
Co najczęściej kupujemy w sieci? Z badania Santander Consumer Banku wynika, że odzież. Segment ten wskazało niemal 50 proc. ankietowanych z czego 65 proc. to kobiety.
Na dalszych miejscach znalazły się obuwie (30 proc.), a także elektronika (23 proc.). Obuwie w sieci częściej kupują kobiety (38 proc., wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 21 proc.). Z kolei w przypadku elektroniki prym wiodą panowie (37 proc., wśród pań takie zakupy robi zaledwie 9 proc. badanych).
Obserwujemy rozwijający się rynek e-commerce oraz zmieniające się potrzeby konsumentów, w tym naszych klientów. Z badania Santander Consumer Banku na podstawie, którego powstał raport „Polacy na e-zakupach 2021” wynika, że Polacy chętnie wydają na przyjemności i chcą inwestować w siebie. Zachęca ich m.in. możliwość znalezienia w internecie najlepszych okazji – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi.
Część z nich, z uwagi na sytuację ekonomiczną nie może sobie pozwolić na zakupowe szaleństwo i wydanie dużych kwot. Chcemy wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i ułatwić robienie zakupów w kanale online, dlatego stale rozwijamy pod tym kątem naszą ofertę – dodaje.
Zobacz też: Santander Consumer Bank: Co najczęściej kupowaliśmy na raty w 2020 r.?
O wyborze e-sklepu decyduje cena
Z badania Santander Consumer Banku dowiadujemy się również, że Polacy najczęściej czerpią wiedzę o promocjach z reklam internetowych (26 proc.), mediów społecznościowych (19 proc.) oraz newsletterów (15 proc.). Co 10. uczestnik badania dowiaduje się o dostępnym asortymencie i wyprzedażach z artykułów na portalach internetowych.
Dla ponad połowy Polaków (54 proc.). czynnikiem decydującym o wyborze e-sklepu jest cena poszukiwanego towaru. Autorzy badania nie mają wątpliwości, że podczas nadchodzącego Black Friday chętnie skorzystają oni z przygotowanych dla nich przez detalistów promocji.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) we wrześniu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1002.