W najbliższy czwartek, 5 listopada, o godzinie 18.00 odbędzie się finałowa gala konkursu Retail Awards organizowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych. W tym roku uroczystość została zorganizowana w formule online. O tym czym tegoroczna gala różni się od poprzednich, w jakich kategoriach zostaną wyróżnione najlepsze praktyki i działania branży, a także, jak trudny okres pandemii wpłynął na organizację konkursu – rozmawiam z Radosławem Knapem, dyrektorem generalnym Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Ponad 100 zgłoszonych projektów, 18 kategorii konkursowych i mimo trudnego czasu pandemii Retail Awards cieszy się ogromnym zainteresowaniem uczestników rynku, a jest to już 11 edycja tego konkursu organizowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych. Czym tegoroczna gala różni się od poprzednich?
Radosław Knap, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych: Przede wszystkim cieszy nas tak duża liczba zgłoszeń w roku, który dla branży jest wielkim wyzwaniem. Tym razem zmierzyliśmy się z ogłoszeniem lockdownu i podeszliśmy do kalendarza konkursowego ze zrozumieniem i elastycznie. Konieczność rynkowa sprawiła, że firmy skupiły się na operacyjnych zadaniach, a branżowe nagrody zeszły na dalszy plan. Mimo późniejszego startu zgłoszenia napłynęły w liczbie zbliżonej do rekordu z poprzedniego roku, co nas buduje. Jesteśmy dumni, bo to świadczy o tym, że branża chce pokazywać i dzielić się swoimi najlepszymi praktykami. Chce otrzymywać feedback od innych członków Polskiej Rady Centrów Handlowych i od ekspertów branżowych, niezależnie od trudnej sytuacji gospodarczo-społecznej.
Jeżeli chodzi o samo ogłoszenie zwycięzców, liczyliśmy na to, że nadejdzie pandemiczna odwilż i uda nam się spotkać tak jak w poprzednich latach w pięknej auli fizyki Politechniki Warszawskiej. Jednak pandemia nie odpuszcza, a my spotkamy się w nowej uroczystej formule online. Będziemy kontynuować dobrą tradycję lat poprzednich i emocji nie zabraknie – laureatów poznamy dopiero podczas transmisji, a podczas wieczoru będą nam towarzyszyć ci sami prowadzący, pani Kamila Kalińczak i pan Damian Michałowski, znani z telewizyjnych anten.
W tym roku jeszcze mocniej postawimy na aspekt biznesowy, by w tych trudnych czasach pokazać to, co jest najlepsze w branży – ciekawe kampanie, projekty, działania skierowane do lokalnych społeczności. Wiele ze zgłoszonych projektów pokazuje mocno przyszłościowe myślenie, co moim zdaniem świadczy o tym, że nawet podczas ostatnich wyzwań, niespotykanych w takiej skali, pozwala nam patrzeć z optymizmem w przyszłość i i lepiej mierzyć się z nowymi trendami na rynku nieruchomości handlowych.
Myśląc już o kolejnych edycjach wiemy, że kategorie i ramy konkursu w 2020 r., dotyczące obecnych działań branży, powinny zyskać nowe akcenty. Szczególnie na znaczeniu zyskały udzielane wsparcie, działania CSR-owe na rzecz lokalnych społeczności, pokazujące zaangażowanie centrów w poprawianie jakości życia najbliższego otoczenia. Ten aspekt na pewno chcielibyśmy zaakcentować w tym roku jeszcze mocniej.
Jakie kategorie i jakie projekty są szczególnie warte uwagi w tym roku? Czy przed galą może Pan uchylić rąbka tajemnicy?
Ciężko jest mówić o pojedynczych projektach. Mamy dwa główne podziały: pierwszy to kategorie biznesowe: performance dla centrów i sieci handlowych. W tym obszarze nagrody oparte są na twardych danych, zarządzaniu, prowadzeniu biznesu i jego efektywności. Może wydaje się czasem odrobinę mniej atrakcyjne, bo łatwiej jest spojrzeć na kampanie marketingową, CSR-ową, czy t tematy bardziej komunikacyjnie wdzięczne. Naszą branżą, rządzą cyfry i jest ona oparta na umiejętności odpowiedniego zarządzania, a każdy kolejny rok pokazuje, że skuteczność jest szczególnie istotna i znajduje to odzwierciedlenie w naszych nagrodach. Drugi filar kategorii konkursowych to działania prokonsumenckie, ukierunkowane- na zewnątrz dla klientów, dla branży, dla ekspertów branżowych i mediów. To kampanie marketingowe, PR-owe, programy lojalnościowe. Każdy mógł się z nimi zetknąć jako klient. Już w tym roku, niezależnie od planów na edycję konkursu po 2020 r., bardzo ważną rolę pełni społeczna odpowiedzialność biznesu i na pewno nagrody za tego typu aktywności pozwolą zaprezentować celowość inicjatyw podejmowanych przez podmioty z naszej branży.
Kogo zaprosili Państwo do jury?
Mamy dwie grupy jury oraz dwie główne podziały kategorii, w związku z tym są to wybitni eksperci branżowi, zarówno z dziedziny marketingu, PR-u i komunikacji. Członkami jury są osoby, które były w zespołach nagradzanych w poprzednich edycjach, co pozwala jeszcze lepiej wyłapywać branżowe perełki. Praktyk najlepiej oceni praktyka. Każdy członek jury głosuje niezależnie od pozostałych członków kapituły poprzez system online, potem te oceny są ważone w całości. Jeżeli chodzi o kategorie biznesowe czy performance obiektów, włączamy również dodatkową weryfikację poprzez wizytacje w centrach handlowych, rozmowy z zarządcami obiektów czy placówek. Precyzyjna weryfikacja powoduje, że jakość ocen i jakość nagradzanych projektów w PRCH Retail Awards jest bardzo wysoka. Mimo trudności w tym roku, głosowanie podczas wakacji, przy dużym wysiłku naszych ekspertów, udało się zrealizować w pełni skutecznie.
Tegoroczne wydarzenie będzie uroczyste, bo laureaci i nominowani na to zasługują. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych i zaangażowanych w tematykę branży retail, aby wygodnie usiedli w najbliższy czwartek o godz. 18:00 przed ekranami swoich komputerów, by wspólnie docenić najlepsze branżowe praktyki. Cieszy nas już duża liczba zgłoszeń, a mamy nadzieję na kolejne, liczne rejestracje (przypis red. Pod linkiem https://rejestracja.prch.org.pl/ra-gala-online-2020 ) . Ten wspólnie spędzony czas będzie też wyrazem silnej jedności, którą szczególnie obserwujemy w czasach epidemii. Bądźmy tego wieczoru razem. Emocji nie zabraknie – z głównymi laureatami połączymy się na żywo. Do zobaczenia!
Rozmawiała Urszula Szewczyk.