Wśród przedstawicieli handlu i usług korzystających z powierzchni udostępnianych w centrach handlowych jest wiele firm, których PKD nie zostało uwzględnione w pomocy rządowej związanej z wychodzeniem z kryzysu wynikającego z lockdownów. W tym gronie znajduje się szereg podmiotów działających na zasadach franczyzy, które nie znajdują dziś pomocy w rozwiązaniach tarczowych, gdyż nie są do tego formalnie uprawnione.
ZPPHiU wskazuje na kolejną grupę pracodawców, którzy borykają się z brakiem dostępu do tarczy pomimo, że objął ich administracyjny zakaz prowadzenia działalności wynikający z lokalizacji ich sklepów, a nie rodzaju prowadzonej działalności.
Przykład Marketing Investment Group S.A.(„MIG”) to ilustracja dla wielu podobnych sytuacji na polskim rynku. Regulacja oparta o kody PKD powoduje, że przedsiębiorstwa współpracujące w ramach sieci sklepów zostały wykluczone z pomocy, pomimo pełnego obciążenia konsekwencjami lockdownu.
Firma prowadzi sieć sklepów sportowo – lifestylowych głównie pod markami Sizeer i 50 style. Działalność spółki podzielona jest na sieć sklepów własnych i sieć franczyzową, które wspólnie tworzą jedną, ujednoliconą wizerunkowo i spójną marketingowo – sieć sprzedaży. Spółka MIG współpracuje z partnerami franczyzowymi, którzy w ramach prowadzonej przez siebie działalności rejestrowali swoje podmioty gospodarcze posługując się kodem 46.16.z jako działalność agencyjną.
Sprzedaż w kanale sieci detalicznej prowadzona jest na rzecz MIG, natomiast Franczyzobiorcy rozliczają się z MIG w oparciu o faktury prowizyjne, stanowiące podstawę ich przychodu do rozliczenia kosztów stałych wynikających z prowadzonej przez siebie działalności. W skład kosztów stałych wchodzą głównie koszty pracownicze, czynsz oraz media.
W związku z tym, że wskazany kod nie został objęty rozwiązaniem tarczowym otrzymujemy od naszych partnerów biznesowych liczne sygnały, że w ramach prowadzonej przez nich działalności nie są uprawnieni do pomocy rządowej, a w praktyce na nich spoczywa ciężar ekonomiczny, rozliczenia kosztów pracowniczych i czynszu – zwraca uwagę Andrzej Osika, Członek Zarządu MIG, Członek ZPPHiU. Model franczyzowy, na którym oparta jest współpraca naszej firmy z zewnętrznymi podmiotami, inaczej partnerami biznesowymi, w naszej ocenie powinien zostać uwzględniony w programach rządowych w celu ochrony miejsc pracy, gdyż te podmioty, podobnie jak cała branża retail, poniosła największe skutki ekonomiczne, wynikające z wprowadzonych restrykcji, w tym przede wszystkim w wyniku zamknięcia centrów handlowych, co wiązało się z koniecznością utrzymania miejsc pracy w czasie, w którym przychody tych podmiotów zostały całkowicie wstrzymane – dodaje Andrzej Osika.
ZPPHiU zwraca uwagę, że lista PKD objętych pomocą rządową, jest niepełna. W przekonaniu ZPPHiU kryterium przyznania pomocy powinien być przymus administracyjny zamknięcia sklepów i będący ich wynikiem spadek obrotów.
Członkowie naszej organizacji głośno wołają o pomoc, ale są lekceważeni. Tarcza 6.0 przewiduje listę podmiotów objętych wsparciem rządowym w oparciu o klasyfikację wybranych kodów PKD, która nie jest odzwierciedleniem spisu firm realnie zamkniętych w centrach. Lista ta jest zdecydowanie niewystarczająca, by zagwarantować pomoc polskim przedsiębiorcom, walczącym dziś o przetrwanie branży – apeluje Zarząd ZPPHiU.
O Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie: https://zpphiu.pl/.