Przedstawiciele Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług w komunikacie prasowym wysłanym do Retail Journal, poruszają kwestię transparentności wyników odwiedzalności centrów handlowych. ZPPHiU powołując się na wyniki badań i podsumowujący je raport Proxi Cloud, wskazuje na znaczące spadki w odwiedzalności niektórych centrów handlowych w całej Polsce.
Badanie ruchu w galeriach handlowych prowadzone poprzez obserwację ruchu telefonów komórkowych podało na tej podstawie liczbę wizyt, jak i liczbę unikalnych klientów odwiedzających poszczególne lokalizacje. Badanie nie obejmuje parków handlowych, ale uwzględnia outlety. Publikacje wzbudziły kontrowersje i zostały zakwestionowane przez kilku przedstawicieli zarządców centrów handlowych. Zarząd ZPPHiU zachęca do upubliczniania wyników, by wspólnie diagnozować sytuację.
Zofia Morbiato, Dyrektor Generalna ZPPHiU tak komentuje raport o odwiedzalności: Z punktu widzenia naszych członków korzystających z powierzchni handlowej w galeriach to niezwykle istotne dane, na których bazują, by podejmować decyzje biznesowe. Poszukiwaliśmy wiarygodnego i niezależnego źródła, by mieć pewność, że analizy i wnioski wynikające z pomiarów będą prawidłowe. Dane uśrednione wskazują jedynie pewien trend, który jak przekonaliśmy się w październiku ubiegłego roku, może być zasadniczo odmienny od statystyk prowadzonych w sklepach. Obserwacja i analiza bieżącej sytuacji na rynku i dynamicznie zachodzących zmian w zwyczajach konsumenckich są w naszym wspólnym interesie.
ZPPHiU powołuje się na wyniki badań prowadzonych przez niezależną firmę Proxi Cloud. Jak podkreśla ZPPHiU metodologia pomiarów oraz agregowania danych jest wiarygodna i nie budzi wątpliwości Zarządu. Jak podkreśla ZPPHiU: „Nie są nam znane inne statystyki wykonywane dla konkretnych lokalizacji, które byłyby udostępniane.”
Zofia Morbiato dodaje: Mamy dane dotyczące stu dwudziestu lokalizacji, w których prowadzą działalność nasi członkowie i możemy je analizować wspólnie w skali kraju albo indywidualnie dla udostępniających powierzchnię handlową w galerii. Takich danych galerie handlowe nie publikują, choć wiemy że je posiadają. Zachęcamy zatem do upublicznienia danych agregowanych przez galerie handlowe dla poszczególnych lokalizacji.”
Zarząd ZPPHiU wnioskuje o upublicznienie wyników podsumowań odwiedzalności poszczególnych centrów handlowych:
W dobrze rozumianym wspólnym interesie jest jednoznaczna i wspólna ocena warunków, w których po pandemii mierzymy się z próbami odbudowywania kondycji handlu. Z chęcią zapoznamy się z danymi, na które powołują się przedstawiciele centrów handlowych, ale ich nie ujawniają. Transparentność pomiarów pozwoli całemu środowisku na konstruktywny dialog.
O Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie: https://zpphiu.pl/.