Po lockdownie Polacy wrócili do centrów handlowych Newbridge i po wielu miesiącach zaciskania pasa poluzowali wydatki – informuje Newbridge w komunikacie prasowym. W centrach handlowych należących do portfolio spółki odnotowano 20 proc. wzrost wydatków w porównaniu z okresem sprzed pandemii.
4 sierpnia minęły trzy miesiące od ponownego otwarcia centrów handlowych. Inwestująca w te obiekty spółka Newbridge zwraca uwagę, że Polacy chętnie przychodzą do galerii i to nie tylko po to, by pooglądać witryny, lecz po to, by po wielu miesiącach zaciskania pasa, wreszcie poluzować wydatki.
Z danych GUS przywołanych przez Newbridge wynika, że wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł w czerwcu 13 proc. Ów wzrost odczuły również centra handlowe.
Rosną wydatki w segmentach, które pokrywają się z ofertą galerii. W porównaniu do roku ubiegłego, Polacy znacznie więcej wydają m.in. w sklepach z ubraniami, butami, w drogeriach czy w aptekach. Centra odczuwają więc poruszenie, jakie obserwuje się na rynku – wyjaśnia cytowana w komunikacie spółki Marta Drzewiecka, Director w Newbridge.
To pozytywny sygnał z rynku, który pozwala markom na szybsze odrobienie strat. Tym bardziej, że w parze ze wzrostami sprzedaży detalicznej, idą spadki w sprzedaży internetowej, co w swoim czerwcowym raporcie również sygnalizuje GUS. Polacy wracają więc do tradycyjnych zakupów – dodaje.
Jako dowód na to, że Polacy wydają więcej Newbridge wskazuje przykład centrów handlowych ze swojego portfolio. Chodzi o obiekty z Nowych Czyżyn w Krakowie, Nowych Bielaw w Toruniu oraz Nowej Górnej w Łodzi. Odnotowały one niespełna 20 proc. wzrost wydatków przypadających na jednego klienta w porównaniu z czerwcem 2019 roku, czyli okresem, gdy o koronawirusie jeszcze nikt nie słyszał.
Zdaniem Marty Drzewieckiej, na wzrost wydatków wpłynęły poprawiające się nastroje wśród konsumentów.
O ile maj był miesiącem odroczonego popytu, tak w czerwcu o wydatkach klientów decydowały wyłącznie nastroje – a te są coraz lepsze. Panuje ogólne rozluźnienie. Jak pokazują najnowsze badania Deloitte, już 3/4 Polaków nie ma żadnych obaw przed zakupami w sklepie, co jest wynikiem najlepszym od wybuchu pandemii – podkreśla dyrektor w Newbridge.
Dodaje też, że widać to zarówno w stabilnie rosnącej liczbie klientów, jak i w czasie, który spędzają oni na zakupach.
Ten ostatni znów się wydłuża. Dominujący w ostatnich miesiącach fast shopping wypiera ponownie slow shopping. To sprawia, że klient odwiedza więcej sklepów, w pełni korzysta ze wszystkich funkcji centrum handlowego, ale i więcej wydaje podczas jednej wizyty – wskazuje Marta Drzewiecka.
Zwraca też uwagę w komunikacie, iż w czerwcu ożywiło się również życie społeczne.
Mamy wakacje, Polacy znów podróżują, spotykają się, chodzą na koncerty, wróciły też imprezy okolicznościowe, a to generuje nowe potrzeby zakupowe, które z coraz mniejszymi obawami, także finansowymi, zaspokajamy w centrach handlowych – tłumaczy Drzewiecka.
Dziś zaledwie co trzeci Polak powstrzymuje się od większych zakupów. Tę większą skłonność do wydatków widać chociażby w dużej popularności, jaką cieszą się m.in. sklepy z modą czy kosmetykami – dodaje.
Dyrektor Newbridge zwraca też uwagę na jeszcze inny aspekt, który miał wpływ na wydatki klientów.
W czasie lockdownów udało się nam przekierować wielu klientów na zakupy do naszych centrów, czemu sprzyjała ich otwartość – ponad 50 proc. oferty było dostępne. W tym czasie wielu kupujących przywiązało się do nas, lepiej poznało centra w Krakowie, Toruniu i Łodzi, a w konsekwencji zaczęło je wybierać nie tylko na codzienne zakupy, jak w przeszłości, ale także na większy shopping, co jest zasługą chociażby rozbudowanego, wielosegmentowego tenant-mixu – tłumaczy Drzewiecka.
O Newbridge Poland
To spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typu ‘convenience’ oraz parki handlowe. Obecnie w portfolio Newbridge Poland znajduje się 6 obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parki Handlowe Newbridge, zlokalizowane w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie.