Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się w drugim kwartale tego roku w ramach wszystkich formatów o 123 tys. mkw – wynika z podsumowania przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. Firma informuje również o wzroście odwiedzalności centrów handlowych przy jednoczesnym wyhamowaniu dynamiki sprzedaży online.
Na nową podaż złożyło się łącznie 10 obiektów, z których największy to IKEA w Szczecinie (29 tys. mkw). Pozostałe obiekty oddane do użytku w drugim kwartale 2021 roku to: centrum handlowe Sekunda w Jędrzejowie, Galeria Odyseja w Brzesku, Vendo Park w Koszalinie, Park Handlowy Saller w Nowej Soli, Arkadia Park w Lęborku, Vendo Park w Piekarach Śląskich, Castorama w Rzeszowie, Castorama w Olsztynie, a także Leroy Merlin w Gorzowie Wielkopolskim.
Wszystkie trzy nowo otwarte markety budowlane to powierzchnia handlowa, która wróciła do zasobów w ramach przekształcenia zamkniętych w ostatnich miesiącach centrów handlowych Tesco. Dodatkowo dwa obiekty handlowe rozbudowano. Chodzi o Galerię Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim (o 2,5 tys. mkw.) oraz Park S1 w Kutnie (o 3,8 tys. mkw.).
Niemal 200 tys. mkw nowej powierzchni handlowej
Cushman & Wakefield informuje również, że w drugim kwartale tego roku zamknięto cztery kolejne obiekty Tesco w związku z wycofywaniem się brytyjskiej sieci z Polski. Chodzi o placówki w Bytomiu, Głogowie, Kaliszu, a także w Lubinie. Zamknięto również Castoramę w Rzeszowie, zamiast której powstała nowa placówka tej sieci.
Łącznie w pierwszej połowie tego roku oddano do użytku niemal 200 tys. mkw. powierzchni handlowej. Z kolei w związku z zamknięciem placówek Tesco wycofano z rynku 70 tys. mkw.
Cushman & Wakefield informuje również o budowie 30 nowych obiektów o łącznej powierzchni 450 tys. mkw. Ich otwarcie planowane jest na ten i następny rok.
Największe budowane obiekty to m.in.: park handlowy Koszalin Power Center (38 tys. mkw.), wielofunkcyjny obiekt Fabryka Norblina w Warszawie (26 tys. mkw. powierzchni handlowej) oraz park handlowy Galeria Andrychów (24 tys. mkw.).
Prawie połowa budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczona na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. W dalszym ciągu będziemy więc obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi centrami codziennych zakupów oraz małymi parkami handlowymi – komentuje Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.
Firma przypomina także o debiucie w drugim kwartale tego roku trzech międzynarodowych marek. Chodzi o: Camicissima – włoski producent koszul (Galeria Mokotów), Yargici – turecka marka oferująca odzież damską, akcesoria i artykuły dekoracyjne dla domu (Galeria Mokotów), a także pierwszy własny sklep LEGO w Westfield Arkadia.
Cushman & Wakefield przytacza dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej w cenach stałych w czerwcu br. Była ona wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku o 8,6 proc. W porównaniu do maja tego roku wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,5 proc.
Ogółem, w pierwszej połowie 2021 roku sprzedaż wzrosła o 7,8 proc. rok do roku, wobec spadku o 5,2 proc. w 2020 roku.
Największy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z ubiegłorocznym czerwcem odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 22,3 proc. wobec spadku o 3,7 proc. przed rokiem).
Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej przed pandemią oscylował w Polsce w granicach 5-6 proc. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji. Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej osiągał w tych okresach rekordowe (dla Polski) wyniki 11,9 proc. w kwietniu 2020 r. i 11,4 proc. w listopadzie 2020 r. Jednocześnie wraz z luzowaniem obostrzeń konsumenci wracali do handlu stacjonarnego, o czym świadczyć może wyraźne wyhamowanie dynamiki sprzedaży online wraz z kończącymi się kolejnymi lockdownami i luzowaniem obostrzeń w działalności centrów handlowych – podsumowuje Małgorzata Dziubińska.
W czerwcu br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 8,2 proc.). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 9,1 proc. w maju 2021 r. do 8,1 proc. w czerwcu. Spadek udziału sprzedaży drogą online zaobserwowano w większości grup, przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież i obuwie” (o 2,7 pp.)
Cushman & Wakefield podaje również, że odwiedzalność centrów handlowych w czerwcu była o niemal 20 proc. wyższa niż rok temu i o tylko 8 proc. niższa niż przed pandemią.
Umiarkowany optymizm rynku powierzchni handlowych w Polsce potwierdzają dane o odwiedzalności w centrach i parkach handlowych, która w maju 2021 r. była średnio o 37 proc. wyższa niż w roku ubiegłym i o 15 proc. niższa niż w roku 2019, przed pandemią. W czerwcu 2021 r. odwiedzalność również przewyższała poziom z roku 2020 (o 19 proc.), a jednocześnie była niższa niż w czerwcu 2019 r. już tylko o 8 proc. – wylicza Małgorzata Dziubińska.
Skumulowana wartość obrotów w miesiącach styczeń-maj 2021 r. była jednak o 23 proc. niższa niż w roku ubiegłym.
O Cushman & Wakefield
O Cushman & Wakefiel jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych. Cushman & Wakefield należy do grupy największych firm doradczych na rynku nieruchomości, zatrudnia ok. 50 tysięcy pracowników w 400 biurach i 60 krajach na całym świecie. W 2020 roku jej przychody wyniosły 7,8 mld USD. Do najważniejszych usług świadczonych przez firmę należą zarządzanie nieruchomościami, obiektami i projektami, pośrednictwo w wynajmie powierzchni, obsługa transakcji na rynkach kapitałowych, wyceny i inne.