Polska Rada Centrów Handlowych przedstawiła dane dotyczące odwiedzalności centrów handlowych w lipcu. Okazuje się, że odwiedzalność w porównaniu z czerwcem br. wzrosła o 5 proc., co oznacza, że konsumenci wracają do stacjonarnych zakupów w centrach handlowych, mimo trwającego sezonu urlopowego.
Polska Rada Centrów Handlowych przedstawiła dane dotyczące odwiedzalności centrów handlowych w lipcu według wskaźnika PRCH DailyFootfall Index. Wskaźnik ten stworzono do monitorowania liczby odwiedzin klientów w centrach handlowych od początku pandemii, pokazuje on aktualną liczbę odwiedzających w poszczególnych dniach miesiąca. Dane zbierane są z systemów kamer znajdujących się w centrach handlowych, liczących klientów z dokładnością do 98 proc., na stałej próbie centrów handlowych.
Okazuje się, że odwiedzalność centrów handlowych w lipcu była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy galerie – podobnie jak obecnie – były od kilku miesięcy otwarte. Tylko w pierwszym tygodniu lipca centra handlowe odwiedziło o 8 proc. osób więcej niż w podobnym okresie 2020 roku. W pozostałe tygodnie wyniki wahały się od 103 do 107 proc.
Lepiej niż rok temu, gorzej niż w 2019 r.
Choć odwiedzalność w lipcu była wyższa niż rok temu, to jak zauważa Polska Rada Centrów Handlowych, nie udało się jeszcze odbudować odwiedzalności galerii na poziomie sprzed pandemii. Organizacja podkreśla jednak, że widoczna jest tendencja do wyrównania wyników, powrót klientów do obiektów handlowych, ich zainteresowanie handlem tradycyjnym, a także strefą rozrywkowo -restauracyjną, która jest obecnie w pełni dostępna dla klientów. Polska Rada Centrów Handlowych podaje, że tygodniowy footfall oscyluje w granicach 82-87 proc. wyników z lipca 2019 roku.
Wzrosła za to liczba odwiedzających w porównaniu z czerwcem tego roku. Ów wzrost wyniósł 5 proc. Okazuje się, że podobnie jak w czerwcu rekordowy rezultat udało sie osiągnąć w sobotę. Doszło do tego 10 lipca, kiedy to centra odwiedziło średnio niemal 17 tys. osób i był to o 12 proc. lepszy wynik niż w tym samym dniu w 2019 roku, czyli w okresie gdy o koronawirusie nikt nie słyszał.
Sezon urlopowy nie przeszkodził
Wzrost odwiedzalności w lipcu w porównaniu z czerwcem br. może zaskakiwać z uwagi na sezon urlopowy. Pojawienie się niższych wyników w tym zakresie sugerował w niedawnym wywiadzie dla Retail Journal Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzajacy Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Proszę pamiętać, że mamy okres wakacyjny, mnóstwo ludzi wyjechało, co pewnie odbiło się na ruchu w centrach handlowych – mówił naszej redakcji Poznański.
Dotychczas w miesiącach wakacyjnych ta odwiedzalność była nieco niższa niż w okresie powakacyjnym i zapewne tak samo będzie w tym roku – dodał.
Polska Rada Centrów Handlowych zwraca uwagę, że wzrost odwiedzalności w lipcu 2021 roku odnotowano – w porównaniu z lipcem zeszłego roku – we wszystkich regionach Polski. Odwiedzalność w centralnym regionie naszego kraju wzrosła aż o 12 proc., we wschodnim – o 8 proc., zaś w południowo-zachodnim o blisko 7 proc.
Wynik napawa optymizmem, ale…
Odnosząc się do najnowszych danych szef Polskiej Rady Centrów Handlowych z jednej strony podkreśla, że napawają one optymizmem, z drugiej nie kryje niepokoju w związku z niezadowalającym poziomem szczepień.
Rosnąca z miesiąca na miesiąc odwiedzalność centrów handlowych oraz utrzymujące się trendy powrotu do zakupów stacjonarnych napawają optymizmem. Jednak wciąż patrzymy z niepokojem na zbyt wolno postępujący program szczepień i niebezpieczeństwo kolejnej fali pandemii. PRCH apeluje zarówno do społeczeństwa, jak i do władz o przyspieszenie procesu szczepień. Zwracamy uwagę na konieczność osiągnięcia zbiorowej odporności poprzez masowe szczepienia, ale równolegle prosimy o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, DDM – dystans, dezynfekcja, maseczka, gdyż klienci często zapominają o istniejącym wciąż zagrożeniu kolejnymi zachorowaniami i zamrożeniem gospodarki – podsumowuje Poznański.
Polska Rada Centrów Handlowych informuje również o znaczącym wzroście odwiedzin w bardzo dużych centrach o powierzchni powyżej 60 tys. mkw GLA. W lipcu wynosił on 115 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Z kolei w małych obiektach (o powierzchni od 5-20 tys. mkw.) zanotowano wzrost odwiedzialności o 14 proc.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.
PRCH DailyFootfall Index to wskaźnik ukazujący odwiedzalność w obiektach handlowych w ujęciu dziennym. Projekt powołany do życia w wyniku kryzysu na rynku nieruchomości handlowych wywołanego przez pandemię COVID-19. Gromadzone dane pochodzą z 110 obiektów o łącznej powierzchni powyżej 4 mln mkw. GLA, stanowiącej ponad 32 proc. rynku centrów handlowych w Polsce.