Polacy coraz chętniej kupują książki – informuje Santander Bank Polska. Z analiz wydatków kartowych klientów banku wynika, że na przełomie lipca i sierpnia br. wykonaliśmy ponad 30 proc. więcej transakcji kartami w sklepach stacjonarnych i online niż rok temu.
Polacy czytają coraz więcej książek. Z przywołanych przez Santander Bank Polska danych Biblioteki Narodowej wynika, że poziom czytelnictwa jest w tym roku najwyższy od 2014 roku. Okazuje sie, że w ciągu ostatniego roku 42 proc. Polaków przeczytało choć jedną książkę lub przynajmniej jej fragment.
Tymczasem analitycy Santander Banku Polska przyjrzeli się temu, jak wyglądają zakupy Polaków, jeśli chodzi o książki.
Bank przenalizował wydatki kartowe swoich klientów w księgarniach stacjonarnych, salonach prasowych i sklepach internetowych i jak się okazuje na przełomie lipca i sierpnia wydatki te były o 34 proc. wyższe niż w analogicznym okresie zeszłego roku i o ponad 50 proc. wyższe niż w 2019 roku.
Od stycznia do początku sierpnia br. klienci banku wydawali średnio 4 mln zł tygodniowo na zakupy w księgarniach i salonach prasowych, co oznacza wzrost o ok. 1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Bank zwraca uwagę, że największy przyrost transakcji kartowych w tym sektorze miał miejsce tuż przed wakacjami, a obecnie ponownie obserwujemy tendencję wzrostową.
Jak wynika z analizy danych kartowych, nasi klienci wykonują w tym roku średnio o 15 tysięcy więcej transakcji w księgarniach i salonach prasowych niż przed rokiem. Szczytowym momentem zakupu produktów czytelniczych w pierwszej połowie roku był przełom maja i czerwca, kiedy wolumen transakcji przekroczył rekordowe 100 tysięcy tygodniowo – mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.
Z informacji Biblioteki Narodowej wynika, że książki najczęściej kupujemy sobie sami (45 proc.) bądź dostajemy w prezencie (34 proc.) lub pożyczamy od znajomych (32 proc.).
Szczególnie popularne jest obdarowywanie się książkami w okresie świątecznym. Z danych przytoczonych przez bank wynika, że pod koniec zeszłego roku konsumenci przeznaczali na ich zakup ponad 11 mln zł, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku.