Jakie będą trendy w ecommerce w 2022 r.? Szacuje się, że roczna stopa wzrostu e-commerce do 2025 roku wyniesie w skali globalnej średnio 6,29 proc.[1]. W niektórych regionach wskaźnik ten może wynieść powyżej 10 proc. W 2022 roku przychody ze sprzedaży internetowej wzrosną do 6,54 mld USD, w porównaniu z 3,53 mld USD w 2019 r[2]. Za sprawą kryzysu COVID-19 gospodarka cyfrowa nabrała dodatkowego rozpędu. Podczas zamknięcia w domach ludzie zainteresowali się zakupami online intensywniej niż kiedykolwiek wcześniej. Sprzedawcy zaczęli na szerszą skalę wdrażać nowe technologie, które stworzyły relacje z kupującymi i sprawiły, że obsługa klienta stała się szybsza i wygodniejsza. Co czeka nas w 2022 roku? Komentuje Mikołaj Wezdecki, Prezes zarządu eobuwie.pl.
1. Trendy w ecommerce w 2022 r. – rozwój aplikacji mobilnych
Rosnącą popularnością cieszy się handel mobilny (m-commerce), który ma szansę wedrzeć się do głównego rynkowego nurtu jako preferowany kanał zakupów.
Co ciekawe, m-commerce już w 2020 r. odpowiadał aż za 65 proc. globalnej sprzedaży w kanałach elektronicznych[3]. Jednak to zjawisko występuje z różnym natężeniem w poszczególnych regionach świata.
Dzięki dużemu zainteresowaniu aplikacjami będą one głównym czynnikiem wzrostu sprzedaży, zwłaszcza wśród dysponujących ogromną siłą nabywczą millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z.
2. Q-commerce, czyli jak najszybciej dostarczyć towar do klienta
Obecnie na rynku ekspresowych dostaw prym wiodą takie aplikacje jak Lisek, Glovo, Jokr, Swyft czy Stuart, które zobowiązują się do dostaw w ciągu pół godziny. W ostatnich miesiącach można także zauważyć, że popularne sklepy convenience czy duże sieci spożywcze poszerzają swoją ofertę zakupów online o opcję q-commerce.
Dostawa zakupów w mniej niż pół godziny od zamówienia wymaga od firm jak najsprawniejszego dostępu do produktów. Aby przyspieszyć ten proces, budują minimagazyny, tzw. dark stores. W przypadku branż innych niż spożywcza taki model nie jest tak prosty, co nie znaczy, że niemożliwy. Sieć salonów stacjonarnych eobuwie.pl, którą rozwijamy, projektowana jest właśnie w ten sposób, aby obsługiwać zamówienia w ramach usługi ekspresowej.
3. Buy now, pay later – czyli odroczone, korzystne dla klienta płatności
Przyszłością są płatności mobilne: usługa skonfigurowana tak, że pozwala rozliczyć zakup niemal jednym kliknięciem. Uwagę należy zwrócić też na płatności odroczone. Model kup teraz, zapłać za miesiąc albo nawet później, rozwija się coraz prężniej.
4. Trendy w ecommerce w 2022 r. – social commerce, czyli jak sprzedawać w mediach społecznościowych
Kolejnym trendem zyskującym na popularności jest social commerce. Jest to model często wykorzystywany przez firmy D2C (Direct to Consumer), których celem jest zamknięcie w jednym miejscu całego doświadczenia zakupowego – znalezienia produktu, podjęcia decyzji i realizacji transakcji.
5. Omnichannel i marketplace – niech cię zobaczą
Każdy preferuje własny sposób zakupu i nie wszyscy czują się komfortowo, kupując towary za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dlatego trzeba być zauważalnym w jak największej liczbie miejsc. Omnichannel to metoda sprzedaży wykorzystująca wszystkie dostępne kanały, zarówno online, jak i offline. Kluczowe jest utrzymanie takich samych cen i warunków zakupu czy reklamacji we wszystkich miejscach.
[1] https://www.statista.com/forecasts/220177/b2c-e-commerce-sales-cagr-forecast-for-selected-countries
[2] https://blog.shift4shop.com/future-of-ecommerce-2021
[3] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/global-trends-report-m-commerce-zastapi-e-commerce/hlzqx4x
[4] https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/buy-now-pay-later-market-report
[5] https://sproutsocial.com/insights/ecommerce-trends/
[6] https://sproutsocial.com/insights/data/q3-2016/?utm_source=Affiliate&utm_medium=Link&utm_campaign=affiliate-tracking-commission-junction-2020&utm_content=commission-junction-pricing-page&cjevent=98cb78f6581c11ec836f09670a180514&AID=14372685&PID=100038822&SID=143769X1608443X944a9b960e47360942d6cf010ec93f5d