Giacomo Conti mimo niełatwego czasu dla branży modowej, w dalszym ciągu realizuje swoje założenia dotyczące dynamicznego rozwoju. Właściciele marek – Zbigniew Markowski oraz Karol Olejniczak podsumowali ubiegły rok i opowiedzieli o planach na rok 2022.
Ubiegły rok był ogromnym wyzwaniem dla wielu polskich firm. Jak Giacomo Conti poradziło sobie w tym wymagającym czasie?
Zbigniew Markowski, współwłaściciel marki Giacomo Conti: Początek 2021 roku był dla nas trudny przede wszystkim z powodu lockdownu i zamknięcia galerii. Brak stabilności w zakresie decyzji dotyczących handlu w Polsce zdecydowanie utrudnił nam realizację zakładanych celów. Nowa rzeczywistość wymusiła na nas zmiany w podejściu do planów rozwojowych. Rozpoczęliśmy szereg negocjacji z naszymi kontrahentami, partnerami i właścicielami galerii handlowych. Większość starała się wykazywać elastycznością w procesie negocjacyjnym, dzięki czemu wypracowaliśmy wiele kompromisowych rozwiązań.
Karol Olejniczak, Giacomo Conti: Musieliśmy się także zmierzyć z ogromnym wyzwaniem, jakim był oraz nadal pozostaje, zaburzony łańcuch dostaw. Rozpoczęliśmy negocjacje z dostawcami, walczyliśmy z terminami oraz rosnącymi w zastraszającym tempie kosztami transportu.
Zbigniew Markowski: Mimo tak niepewnej sytuacji udało nam się przetrwać i utrzymać najważniejsze relacje biznesowe. Podczas gdy wiele firm w tym okresie zamykało swoje lokale, my otworzyliśmy kolejne 3 salony – w Galerii Twierdza w Kłodzku, w Galerii Piastów w Legnicy oraz w Galerii Echo w Kielcach.
Dzięki wdrożonym już wcześniej projektom w zakresie e-commerce oraz wprowadzonej strategii omnichannel mogliśmy sprostać rosnącym oczekiwaniom rynku. Patrząc z perspektywy ubiegłego roku, można śmiało powiedzieć, że wyszliśmy z niego obronną ręką.
Jakie zmiany można zaobserwować w branży z perspektywy ubiegłego roku? Jak przekładają się one na działania firmy Giacomo Conti?
Zbigniew Markowski: Od maja – po otwarciu galerii – nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży, który nas wzmocnił i pozwolił śmielej myśleć o przyszłości. Ponadto zaobserwowaliśmy zmiany w nawykach zakupowych naszych klientów. Obecnie konsument jest jeszcze bardziej zdecydowany i szuka konkretnych produktów i usług. Dzięki wdrożonemu kilka lat temu autorskiemu programowi szkoleniowemu Ekspert Wizerunku, nasi doradcy klienta dysponują ogromną wiedzą i doświadczeniem pozwalającymi sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Niezmiennie promujemy również usługę bezpłatnych korekt krawieckich, które realizowane są przez krawcowe w naszych salonach. Jesteśmy świadomi, że branża mody męskiej wymaga dopasowania, opieki nad każdą stylizacją klienta oraz dbałości o najmniejszy detal, co sprawia, że idealnie rozumiemy różnicę między sprzedażą realizowaną w punktach sprzedaży, a kanałem online.
Przeczytaj także: W ilu salonach 4F będzie sprzedawało używaną odzież?
Karol Olejniczak: Cały czas rozszerzamy ofertę produktową. Obserwujemy ogromne zainteresowanie naszymi kolekcjami i robimy wszystko, aby jak najdokładniej trafiać w unikalne potrzeby naszych klientów. Do produkcji wykorzystujemy tkaniny pochodzące od najlepszych, światowych producentów takich jak Drago, Marzotto czy Zignone. Jednak nie zwalniamy tempa i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów, dlatego wprowadziliśmy do naszej oferty koszule premium, do których produkcji zastosowaliśmy tkaniny od włoskiego producenta Albini Group. Jesteśmy również niezwykle zadowoleni z dynamicznie rozwijającego się projektu MTM – szycia miarowego, który wprowadzamy w kolejnych lokalizacjach – w tej chwili jest on dostępny już w ponad 40 naszych salonach.
Czego jeszcze możemy się spodziewać po działaniach Giacomo Conti?
Zbigniew Markowski: Mamy wiele planów inwestycyjnych, w tym remonty i lifting naszych obecnych salonów stacjonarnych. Niebawem nasi klienci będą mogli zaobserwować pierwsze pojawiające się salony w nowych odsłonach. Natomiast w kwestiach otwierania nowych salonów w galeriach handlowych, stawiamy przede wszystkim na topową lokalizację. Staramy się, aby lokale były usytuowane w głównych ciągach komunikacyjnych obiektów w bliskim otoczeniu konkurencyjnych punktów sprzedaży. Tak jak dotychczas stawiamy na długofalową współpracę z naszymi partnerami biznesowymi, dzięki czemu możemy bezpiecznie funkcjonować nawet przy zmiennej sytuacji rynkowej.
Karol Olejniczak: Cały czas pracujemy nad usprawnianiem procesów wewnętrznych w obszarze logistyki i dystrybucji, które wymagają ciągłej optymalizacji i udoskonalania. Zapoznajemy się z różnymi rozwiązaniami technologicznymi i wybieramy te, które są w stanie zapewnić nam najlepszy rezultat w stosunku do poniesionych nakładów.
Jakie cele wyznaczają sobie Państwo na 2022 rok?
Rok 2022 będzie zdecydowanie spod znaku Sunset Suits i jest to obecnie nasz główny priorytet. W tym momencie możemy zdradzić, iż zakończyliśmy negocjacje dotyczące otwarcia pierwszych salonów sygnowanych logo Sunset Suits. Negocjacje z kolejnymi galeriami trwają i wygląda na to, że w tym roku brand Sunset Suits pojawi się w wielu nawet dość nieoczekiwanych lokalizacjach. Reaktywacja marki Sunset Suits miała ruszyć pełną parą już w 2020 roku, jednak z powodu sytuacji pandemicznej, musieliśmy zweryfikować nasze plany. Mieliśmy już przygotowaną kolekcję, dlatego postanowiliśmy wprowadzić ją do salonów i sklepu internetowego Giacomo Conti. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ zarówno w sieci stacjonarnej, jak i online zaobserwowaliśmy ponadprzeciętne zainteresowanie ze strony klientów oraz liczne pytania o dalsze etapy rozwoju. Z dumą i uśmiechem czytaliśmy wiadomości od klientów brandu Sunset Suits, którzy opisywali nam historie z życia prywatnego związane z produktami marki – odpowiada Zbigniew Markowski.
Karol Olejniczak: Brand Sunset Suits ma dla nas ogromną wartość sentymentalną, ponieważ jeszcze kilkanaście lat temu byliśmy jej pracownikami. Teraz dokładamy starań, by przywrócić brandowi dawną świetność, wracając do korzeni. Marka Sunset Suits jest niezwykle dobrze kojarzona nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Dawniej była bardzo popularna u naszych południowych sąsiadów – w Czechach oraz na Słowacji, gdzie kierowałem rozwojem sieci stacjonarnej. Dlatego też w naszym długofalowym planie bierzemy pod uwagę rozwój sieci w innych krajach. Zależy nam, aby w pełni wykorzystać potencjał marki, a będzie to możliwe dzięki doświadczeniu zebranemu przez lata obecności na rynku marki Giacomo Conti. Zamierzamy skutecznie powielić sprawdzone procesy i rozwiązania oraz w pełni wykorzystać efekt synergii. Uchylając rąbka tajemnicy, stawiamy na lokale około 100 m2, które będą wyróżniały się nowoczesnym designem i najwyższą jakością wykonania – będzie w nich dominować połączenie drewna i szkła. Salony będą eleganckie i wszechstronne, przez co klient będzie czuł się w nich wygodnie i komfortowo.
Giacomo Conti ma dziś 75 salonów w całej Polsce. Ponadto firma posiada swoje salony sprzedaży w stolicy i każdym z największych miast w kraju. Spółka ubiera polskich mężczyzn od 2006 roku, łącząc polską tradycję krawiectwa z włoskim designem. Wkrótce pojawią się pierwsze informacje dotyczące lokalizacji salonów stacjonarnych reaktywowanej marki Sunset Suits.