Urszula Szewczyk: Sieć salonów Vision Express rozwija się dynamicznie, mimo pandemii. Mają Państwo łącznie 240 salonów, 232 salony pod marką Vision Express oraz 8 salonów pod szyldem Trendy Opticians. Ile punktów stacjonarnych obu marek chcą Państwo otworzyć do końca tego roku?
Thanos Iliopoulos, Dyrektor Zarządzający Vision Express: Rzeczywiście rok 2021, przebiegający nadal pod znakiem wyzwań biznesowych z powodu pandemii COVID-19, firma zakończyła z wynikiem 240 salonów, zlokalizowanych w 127 miejscowościach, a na koniec grudnia łączna ich powierzchnia wyniosła ponad 28 tys. m kw.
Nasza strategia rozwoju marki pozostaje niezmienna – jednocześnie debiutujemy w mniejszych miejscowościach, jak i zwiększamy liczbę salonów w miastach, w których jesteśmy już obecni. W 2022 roku pod szyldem marki Vision Express planujemy otworzyć 15 nowych salonów. Będą to punkty otwierane w odmienionym koncepcie, o nowym wyglądzie, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, zapewniać im bezpieczeństwo, a jednocześnie komfort podczas wizyt.
Przeczytaj także: KOMENTARZ: Windykacja należności z umowy najmu a ulga na złe długi
Powiedział Pan, że jeśli chodzi o nowe otwarcia, atrakcyjne są dla Visin Express nie tylko duże, ale również te mniejsze miejscowości. Czy może Pan ściślej określić, w których miastach chcieliby się Państwo pojawić?
W 2022 roku sieć będzie kontynuowała też strategię docierania do tych centrów handlowych i miejsc sprzedaży, w których nie ma dostępu do profesjonalnych usług optycznych. Zwykle to w mniejszych miejscowościach, w porównaniu z dużymi miastami, dostęp do specjalistów jest mniejszy bądź mocno ograniczony. Dzięki przyjętej strategii rozwoju przyczyniamy się do poprawy jakości widzenia milionów Polek i Polaków. Zapewniamy im profesjonalne badania wzroku, najwyższej jakości korekcję wad, indywidualne dopasowanie okularów i soczewek kontaktowych. W ubiegłym roku poprzez otwarcia salonów w tych miejscowościach, w których nas do tej pory nie było, mogliśmy dotrzeć do ponad 400 tys. potencjalnych klientów i wesprzeć ich potrzeby.
Przeczytaj także: Dlaczego biznes nie nadąża za oczekiwaniami społecznymi?
W kwietniu mamy otwarcia w kolejnych 5 miejscowościach, które są nowe na naszej mapie salonów. Są to: Sierpc, Radomsko, Sanok, Grodzisk Mazowiecki i Krotoszyn. W drugiej połowie roku mamy natomiast plany, by pojawić się po raz pierwszy w takich miejscowościach jak: Biłgoraj, Oława, Września czy Wejherowo. Do grudnia powiększymy swoją sieć o ósmy już salon w Gdańsku, a także powrócimy do warszawskiego Fortu Wola czyli centrum handlowego, które zostało zamknięte w 2017 roku.
Obecnie jesteśmy dostępni w 127 miastach, a tym samym docieramy do blisko 18 mln klientów w zasięgu zaledwie 30 minut drogi.
Klienci potrzebują produktów, które oferują Państwo w swoich salonach: okularów i soczewek, niezależnie od okoliczności i trudnych wydarzeń jak pandemia koronawirusa i związane z nią lockdowny. Jaki był dla Vision Express miniony pandemiczny rok?
W ciągu naszej wieloletniej działalności niejednokrotnie mieliśmy okazję obserwować zmiany i poznać czynniki oddziałujące na cały rynek. Szczególnie w ostatnich latach dostrzegamy zróżnicowane potrzeby wśród wszystkich grup naszych klientów i robimy wszystko, by jak najlepiej na nie odpowiadać.
Salony Vision Express w dużej mierze zlokalizowane są w centrach handlowych, które to w 2021 roku odnotowały 7,5% spadek, jeśli chodzi o liczbę wizyt. Pomimo tego czynnika, mającego wpływ również na nasze salony, w porównaniu do lat poprzednich odnotowaliśmy większy odsetek klientów, którzy odwiedzają nas z zamiarem konkretnego zakupu. Wzrost konwersji zauważyliśmy na przełomie kwietnia i maja 2021 roku, kiedy to zostały zniesione bądź poluzowane niektóre z obostrzeń obowiązujących w centrach handlowych.
W tym też czasie, wychodząc naprzeciw bieżącym potrzebom Polaków, którzy spędzili w izolacji blisko 1,5 roku, w czerwcu we wszystkich salonach ponownie uruchomiliśmy jedną z największych i najpopularniejszych naszych corocznych kampanii – letnią edycję Wielkiego Badania Wzroku. W ten sposób chcieliśmy dotrzeć do Polaków, którzy ze względu na pandemię COVID-19 i liczne obostrzenia odkładali wizyty u specjalistów i dać im szansę na zbadanie wzroku w bezpiecznych warunkach.
Bezpieczeństwo naszych klientów oraz wysoka jakość świadczonych im usług jest dla nas priorytetem każdego dnia. A potwierdzeniem tego może być też fakt, że w 2021 pozytywnie przeszliśmy proces certyfikacji Systemu Zarządzania Jakością Vision Express jako dystrybutora wyrobów medycznych. Uzyskaliśmy certyfikat Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO 13485:2016, zaświadczający, że wdrożone procedury wewnętrzne gwarantują zgodność z prawem i najwyższy poziom obsługi w całej Polsce, zarówno naszym klientom, dostawcom jak i partnerom biznesowym. Co ważne, w ramach certyfikacji stabilność i jednolitość świadczonych przez Vision Express usług będzie podlegać kontroli zewnętrznej. Obecnie certyfikat obejmuje Biuro, Magazyn oraz Laboratorium Centralne, ale już teraz dążymy do rozszerzenia jego zakresu. Do końca 2024 roku mamy w planach sfinalizować proces certyfikacji salonów Vision Express. Naszym celem jest, by każdego kolejnego dnia jeszcze bardziej zwiększać wiarygodność naszej marki.
Liczba salonów stacjonarnych Vision Express rośnie w dynamicznym tempie. A co ze sprzedażą internetową? Jaki udział w Państwa zyskach stanowi dziś ten kanał sprzedaży?
Chcemy być dostępni dla każdego, dlatego też tak dynamicznie i stale rozwijamy sieć naszych salonów, ale nie zapominamy też o sklepie internetowym. Zgodnie z oczekiwaniami, nasz kanał omnichannel został pozytywnie przyjęty przez klientów. W 2021 roku odnotowaliśmy silny wzrost w obszarze e-commerce na poziomie 40% względem roku poprzedniego. Wpływ na ten wynik miał zarówno brak możliwości zakupów stacjonarnych w trakcie lockdownu, jak i rozwój naszego sklepu internetowego.
Co bardzo ważne, w kontekście pandemii, od kwietnia 2020 roku można zakupić w nim nie tylko okulary przeciwsłoneczne, ale także i korekcyjne, bez konieczności wychodzenia z domu. Nasi klienci mają również możliwość skorzystania z badania online przeprowadzanego przez spółkę Easee B.V., które jest dostępne w naszym sklepie internetowym w ramach bezpłatnego programu lojalnościowego marki Vision Express – tzw. Vision Care. Mając na względzie potrzeby naszych klientów i ich zróżnicowane umiejętności obsługi narzędzi digitalowych, powołaliśmy też specjalny zespół, który składał się z najlepszych Doradców Klienta z poszczególnych salonów. Są to pracownicy Vision Express, którzy wspierali klientów w procesie zakupu okularów korekcyjnych czy soczewek kontaktowych w sklepie internetowym. Pomoc ta odbywała się zdalnie poprzez czat dostępny w naszym sklepie bądź drogą telefoniczną. Co ważne, procedura choć powstała w odpowiedzi na trudną sytuację pandemiczną, w której znalazły się miliony Polek i Polaków, to pozostała z nami do dzisiaj i osiąga coraz to lepsze wyniki.
Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć, dzięki którym docieramy do coraz większego grona osób i wypełniamy misję udostępniania im wysokiej jakości usług. W ciągu 28 lat działalności Vision Express w Polsce przebadaliśmy wzrok milionów Polek i Polaków, co czyni nas niekwestionowanym ekspertem w tej dziedzinie.