Satysfakcja klienta jest w dzisiejszej sprzedaży i prowadzeniu biznesu niezwykle ważna. Aby osiągnąć jej wysoki poziom firmy będą inwestowały w spersonalizowaną obsługę. Tak wynika z raportu Deloitte. W tym celu połowa centrów obsługi będzie inwestować w rozwój chatów. Ponadto jedna trzecia w aplikacje mobilne.
Satysfakcja klienta – konsumenci oczekują spersonalizowanego podejścia
Co trzeci klient oczekuje spersonalizowanego podejścia. Uzyskanie takiej usługi ma zdaniem przedstawicieli centrów obsługi większy wpływ na satysfakcję niż czas potrzebny na rozwiązanie problemu. Tak wynika z raportu Customer Service Excellence 2022. Przygotowała go firma consultingowa Deloitte Digital. Respondenci najczęściej wskazują samoobsługę jako kanał, który będzie najważniejszy w budowaniu pozytywnego doświadczenia klienta.
Przeczytaj także: Omnichannelowa rewolucja w CCC
Niezawodność, bezpieczeństwo i zaufanie są najważniejsze dla klientów
Ponieważ obserwowane w naszych badaniach potrzeby i oczekiwania klientów mają niezwykle uniwersalny charakter, można je wykorzystać do stworzenia globalnych wytycznych, wskazujących najistotniejsze elementy doświadczenia klienta. Okazuje się, że największy wpływ na satysfakcję klienta mają niezawodność, bezpieczeństwo i zaufanie. Podstawową przeszkodą w jej osiągnięciu jest nieefektywny sposób rozwiązywania problemów. Dlatego tak ważne jest zrozumienie sposobów działania Centrów Obsługi Klienta – mówi Aleksander Pruziński, partner, lider Customer Service Excellence w Deloitte Digital CE.
Przeczytaj także: Ekoinicjatywy a relacje z klientami
Samoobsługa na pierwszym planie
- 93 proc. wskazuje na e-mail
- 91 proc. na telefon
- 35 proc. respondentów dostrzega konieczność rozwoju istniejących rozwiązań self-service
- 25 proc. planuje takie inwestycje
Zwiększy się znaczenie chatu
Firmy chcą zwiększyć możliwości samoobsługi
W jakim celu klienci kontaktują się z centrami obsługi?
- kwestie dotyczące zamówienia lub dostawy (43 proc.),
- uzyskanie informacji o produkcie lub płatności (po 39 proc.),
- zgłoszenie problemu z towarem (38 proc.)
- zgłoszenie problemu technicznego (36 proc.),
- sprawdzenie statusu sprawy (31 proc.),
- zakup towaru lub usługi (26 proc.).
Na czym zależy klientom, a na czym pracownikom?
Jakie Centra Obsługi Klienta są najskuteczniejsze?
Poziom zadowolenia pracowników wielozadaniowych zespołów jest niższy
Zespoły obsługi wśród swoich priorytetów na nadchodzący rok najczęściej wskazują środki służące poprawie zadowolenia klientów – tak uważa 61 proc. respondentów badania Deloitte Digital. Niemal połowa ocenia, że takim zadaniem jest skrócenie czasu reakcji na zapytania, a za najmniej ważne uważane jest zwiększenie liczby obsługiwanych spraw, które wymienia co siódmy pytany. Istnieje więc pewna rozbieżność między wskaźnikami istotnymi dla Centrów Obsługi Klienta, a tym co jest ważne dla samych klientów. W obu przypadkach na znaczeniu zyskują jednak zagadnienia dotyczące samoobsługi czy możliwości konwersacyjnych, np. poprzez takie zautomatyzowane narzędzia jak chatboty czy aplikacje mobilne – mówi Aleksander Pruziński.