Czy aplikacja może usprawnić funkcjonowanie centrów handlowych? Firma Me & My Friends stworzyła właśnie iMall – aplikację, która ma pomóc w realizacji tego zadania. Jak działa aplikacja iMall oraz w jakie funkcjonalności została wyposażona – opowiada Monika Bednorz, manager projektu iMall w Me & My Friends.
Skąd wziął się pomysł stworzenia aplikacji iMall?
Z rozmów z partnerami, z obserwacji rozwoju sektora proptech, ze świadomości zmian społecznych i technologicznych… Wiele czynników złożyło się na to, aby stworzyć aplikację iMall – narzędzie użyteczne i intuicyjne, które rzeczywiście usprawni funkcjonowanie centrów handlowych. Jak bardzo jest ono potrzebne, przekonaliśmy się, gdy zaczęliśmy lepiej poznawać życie i organizację takich obiektów. Wieloetapowe procesy wewnętrzne, konieczność gromadzenia licznych danych, szeroka społeczność najemców i pracowników potrzebujących sprawnej komunikacji, rosnące oczekiwania klientów końcowych – to wszystko rodzi potrzebę nowych rozwiązań i jest wielkim wyzwaniem szczególnie dla osób zarządzających centrami handlowymi.
Dla kogo jest przeznaczona?
Stworzyliśmy ją z myślą o centrach handlowych, a dokładniej z myślą o ludziach, którzy w nich pracują. Jej podstawowym zadaniem jest usprawnienie komunikacji między wszystkimi osobami, które zaangażowane są w funkcjonowanie obiektów handlowych. Aplikacja iMall ułatwia pracę dyrektorom, najemcom, serwisantom czy pracownikom ochrony, ponieważ pozwala na szybką wymianę informacji, a także skraca czas, jaki dotąd musieli poświęcać na procesy wewnętrzne.
W jakie funkcjonalności została wyposażona?
Funkcjonalności aplikacji iMall są różne, ale ze względu na to, czemu mają służyć, można podzielić je na dwie grupy. W pierwszej grupie mamy rozwiązania, które dotyczą najważniejszych procesów związanych z działaniem obiektu.
Jest więc na przykład moduł awizacji, w którym zgłasza się i przyjmuje zawiadomienia o zewnętrznych dostawach. Wystarczy wypełnić formularz, dodać załączniki i wysłać prośbę do dyrektora obiektu o zgodę na dostawę czy wizytę usługodawcy spoza centrum handlowego. Nie trzeba przygotowywać żadnych pism i składać ich w biurze administratora. Ponadto najemca w każdej chwili może sprawdzić, czy uzyskał już zgodę. Natomiast dyrektor ma wszystkie awizacje w jednym miejscu, uporządkowane, i może decydować o ich statusie także poza biurem.
Jest tu także funkcja dodawania komunikatów i monitorowania zgłoszeń. Dzięki niej dyrektor obiektu może informować wszystkich najemców o przerwie w dostawie prądu lub o planowanych pracach serwisowych. Najemcy zaś mogą zgłaszać usterki i sprawdzać status swojego zgłoszenia.
Dalej mamy opcję rezerwowania powierzchni marketingowych. W aplikacji dostępna jest lista wszystkich nośników reklamowych, które najemcy mogą wynająć w danym centrum handlowym. Wystarczy wybrać nośnik, termin, dokonać rezerwacji i monitorować jej status. Wszystkie prośby o rezerwację są zbierane w jednym miejscu, dzięki czemu zarządzanie nimi jest więc naprawdę bardzo proste.
Są też dwa moduły przeznaczone dla tylko dyrektorów obiektów: moduł Przeglądy i moduł Raporty finansowe. W pierwszym dostępne są wszystkie ważne informacje o przeglądach i naprawach. W drugim zaś zbierane są raporty finansowe przygotowane przez najemców. Dzięki nim zarządca ma szybki dostęp do uporządkowanych danych i oszczędza czas, który poświęciłby na przeglądanie obszernej dokumentacji.
W iMall mamy też opcję SOS. W razie zagrożenia każdy użytkownik aplikacji może wezwać pomoc – także w formie „cichego alarmu”. Przez aplikację można połączyć się z odpowiednimi służbami i zgłosić potrzebę interwencji.
Są także takie funkcje, jak: wygodny czat, który umożliwia wysłanie wiadomości do dowolnego pracownika obiektu, oraz kalendarz, z pomocą którego można umówić się na spotkanie z zarządcą, najemcą, pracownikami.
W drugiej grupie mamy natomiast funkcjonalności, które sprawiają, że użytkownik jest na bieżąco informowany o tym, co dzieje się w centrum. Służy temu m.in. tablica ogłoszeń, na której zamieszczane są informacje o promocjach w sklepach, wydarzeniach w galerii. Ponadto są tu również tak bardzo pomocne i wygodne funkcje, jak: pełna lista kontaktów, powiadomienia i wiadomości push, informujące o awizacjach, otrzymanych wiadomościach, akceptacjach zgłoszeń itp. Wszystkie te rozwiązania oraz możliwość zmiany wyglądu aplikacji (na przykład zaproponowaną szatę graficzną można dostosować do swoich upodobań) – sprawiają, że praca z aplikacja iMall staje się nie tylko łatwiejsza, ale też przyjemniejsza i bardziej komfortowa.
Jakie potrzeby pozwala realizować Państwa aplikacja?
Zarówno funkcjonalności aplikacji, o których już wspomniałam, jak i możliwość zainstalowania jej na różnych urządzeniach: smart fonach i komputerach, jej bardzo prosta i intuicyjna nawigacja – to wszystko zdecydowanie zmienia jakość i formę pracy osób zatrudnionych w obiektach handlowych. Bo iMall to nowy wymiar współpracy, wykorzystujący współczesne możliwości technologiczne. Zapewnia szybką wymianę informacji, polepsza kontakt z administracją obiektu, upraszcza realizację procedur składania zgłoszeń czy rezerwacji. Tym samym pozwala zaoszczędzić czas i sprawia, że pracuje się sprawniej, łatwiej i lepiej.
Jak wyglądał proces pracy nad aplikacją oraz jej doskonalenia?
W pewnym sensie mamy świadomość tego, że praca nad aplikacją jest i będzie ciągle otwartym procesem. Dlaczego? Ponieważ branża, dla której aplikacja iMall została stworzona, prężnie się rozwija. Być może za jakiś czas pojawi się potrzeba dodania nowych funkcji? W tej chwili mamy świetnie dopracowaną pierwszą wersję aplikacji – uszytą na miarę aktualnych potrzeb i oczekiwań zarządców czy najemców. Ale cały czas spotykamy się z tymi osobami, wsłuchujemy się w ich opinie, konsultujemy i prowadzimy optymalizację naszego narzędzia. Bardzo budujące jest jednak to, że już teraz nasza aplikacja iMall przyjmowana jest z entuzjazmem i ogromnym zainteresowaniem.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.