W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa właściciele biurowców, centrów i sieci handlowych stają przed wyzwaniem zapewnienia bezpieczeństwa swoim klientom i pracownikom. W tym celu coraz chętniej sięgają po usługę dezynfekcji obiektów, a firmy oferujące ją, cieszą się ogromnym zainteresowaniem. O tym jak powinna wyglądać profesjonalna dezynfekcja i kiedy warto po nią sięgnąć, rozmawiamy z Anną Majoch – Prezes Zarządu Grupy Aristo, zajmującej się zwalczaniem zagrożeń biologicznych.
Rząd ujawnił pierwsze plany dotyczące luzowania wprowadzonych restrykcji. Ma się to odbywać etapami i zależeć od sytuacji epidemiologicznej w kraju. Czy istnieją regulacje związane z dezynfekcją obiektów handlowych?
Anna Majoch Prezes Zarządu Grupy Aristo: Nie ma takich regulacji. Ciągle brakuje szczegółowych wytycznych w zakresie dezynfekcji obiektów handlowych. Obserwujemy jednak ogromne zainteresowanie usługami dezynfekcji. Zarządcy renomowanych centrów i sieci handlowych wcale nie czekają aż taka regulacja przyjdzie z góry. Przyszło nam zmierzyć się z niewidzialnym wrogiem. Większość z nas pracuje zdalnie, starając się uchronić siebie i bliskich przed zakażeniem koronawirusem. Społeczna izolacja daje się nam jednak we znaki. Na uwolnienie gospodarki czekają wszyscy: nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci. W dobie globalnej pandemii zapewnienie bezpieczeństwa staje się jednym z elementów walki o klienta.
Czy odnotowują Państwo duże zainteresowanie usługami dezynfekcji? Kto najczęściej po nie sięga?
Zainteresowanie jest ogromne! Do grona naszych klientów należą wszyscy Ci, dla których zdrowie klientów i bezpieczeństwo pracy zatrudnionych osób stanowi nadrzędną wartość. Z usług dezynfekcji w naszej firmie korzystają duże zakłady pracy, fabryki, centra logistyczne, a nawet lotniska. Obsługujemy firmy kurierskie, banki oraz działające sieci handlowe. W związku z planami luzowania wprowadzonych restrykcji otrzymujemy dużą liczbę zapytań od centrów i sieci handlowych. Dla największych firm przygotowaliśmy specjalny program zabezpieczenia epidemiologicznego. Wykonanie jednorazowej dezynfekcji to przecież nie wszystko. W każdej chwili może pojawić się konieczność zrealizowania takiej usługi w trybie pilnym. Klienci, którzy posiadają z nami umowy mogą liczyć na specjalne zabezpieczenie funkcjonowania ich działalności.
Na czym polega takie zabezpieczenie?
Posiadamy ponad 20 serwisów mobilnych świadczących usługi dezynfekcji na terenie całej Polski. Ciągle zwiększamy tę liczbę, choć nie jest to łatwe. Musi odbywać się to bez najmniejszego uszczerbku dla jakości świadczonych przez nas usług. Część z naszych serwisów przeznaczona jest wyłącznie do zabezpieczenia klientów, z którymi posiadamy zawarte umowy. W praktyce oznacza to, że nie są one kierowane do wykonywania dezynfekcji w innych firmach. Nasi pracownicy są w pogotowiu na wypadek konieczności przeprowadzenia pilnej dezynfekcji u któregoś z naszych klientów. To usługa, która cieszy się z ogromnym zainteresowaniem. Jak wiadomo, profesjonalnych firm świadczących usługi dezynfekcji jest niewiele, żeby nie powiedzieć, że nie ma ich wcale. Warto zawczasu wybrać wiarygodnego partnera, który będzie w stanie przeprowadzić taką usługę niezwłocznie po zgłoszeniu. Popyt na usługi dezynfekcji jest bardzo duży. Brak stałej umowy zabezpieczającej na wypadek konieczności przeprowadzenia dezynfekcji jest zatem bardzo ryzykowny. Co stanie się w przypadku, kiedy przeprowadzenie dezynfekcji stanie się konieczne, a obłożenie firm świadczących takie usługi nie pozwoli na szybkie zamówienie takiej usługi? Proszę zwrócić uwagę, jak wiele firm już teraz decyduje się na dezynfekcję. Mówimy o okresie, kiedy restrykcje w handlu są ogromne, a większość sklepów pozostaje zamkniętych. Luzowanie gospodarki niesie za sobą ogromne plusy, wszyscy na nie czekamy. Należy jednak pamiętać, że wraz z powrotem do codziennego życia zaczniemy się więcej przemieszczać, a co za tym idzie będziemy mieć większą styczność z innymi osobami. Z pewnością będzie miało to wpływ na ilość zakażeń. Im bardziej będą luzowane restrykcje w gospodarce, tym większe będzie zapotrzebowanie na usługi dezynfekcji. Podpisujemy dużą liczbę umów związanych z takim zabezpieczeniem. Nasi pracownicy każdego dnia odbierają telefony z zapytaniami o naszą ofertę.
Na czym polega usługa dezynfekcji?
Profesjonalna dezynfekcja obiektów handlowych to bardzo złożony proces. Nie wystarczy bowiem ograniczenie się do przecierania środkiem dezynfekującym kas samoobsługowych, blatów, klamek czy włączników światła. Nie wyczerpuje to bowiem wszystkich powierzchni, na których wirus SARS-CoV-2 może się znajdować. Doskonale znamy przecież sytuacje, w których klienci biorą do ręki produkt, a później z różnych powodów odkładają go na półki. To właśnie z tych względów dezynfekcja ograniczająca się do przecierania środkiem dezynfekującym boksów kasowych, terminali do kart płatniczych czy wózków sklepowych, choć ma charakter prewencyjny, z pewnością nie może być uznana jako wystarczająca. Tutaj niezbędne jest użycie specjalistycznego sprzętu służącego do rozpylenia środków dezynfekujących na całej powierzchni sklepu. Wykonanie kompleksowej dezynfekcji obiektu handlowego bez skorzystania z usług profesjonalnej firmy świadczącej takie usługi właściwie nie jest możliwe.
Jakimi preparatami i metodami wykonuje się taką usługę?
Jest kilka zarówno metod, jak i środków którymi taką dezynfekcję można wykonać. W chwili obecnej najskuteczniejszą metodą jest rozpylanie specjalnego środka dezynfekującego na całej dezynfekowanej powierzchni. Atutów tej metody jest wiele. Np. w zależności od użytego preparatu dostęp do dezynfekowanego obiektu może być możliwy od razu po wykonaniu dezynfekcji. Oczywiście bardzo ważne są środki. To, jakimi preparatami powinno się wykonywać dezynfekcję, aby była skuteczna w zwalczaniu wirusa SARS-CoV-2, mówi dokument wydany wspólnie przez ECDC oraz WHO (Międzynarodowa Organizacja Zdrowia). W naszej firmie używamy wyłącznie atestowanych środków, które posiadają atesty do kontaktów z żywnością i nie wymagają zmywania. Powód? Zdezynfekowana powierzchnia jest gotowa do użycia i nie wymaga dodatkowego sprzątania. Byłoby to przecież bardzo trudne w przypadku galerii handlowych czy sklepów wielkopowierzchniowych.
A ozonowanie?
Jest skuteczne ale na niewielkich powierzchniach. Zdecydowanie odradzamy tę metodę dezynfekcji większym obiektom. Powód jest bardzo prosty. Aby skutecznie przeprowadzić dezynfekcję tą metodą konieczne jest uzyskanie odpowiednio dużego stężenia ozonu przez dość długi czas w zależności od powierzchni. Profesjonalne urządzenia do ozonowania mają wydajność około 300 m3 na godzinę, co przekłada się na około 100 m kw., a w przypadku galerii handlowych czy wysokich obiektów na o wiele mniejszą powierzchnię.
Na co powinno się zwrócić uwagę wybierając partnera, któremu powierza się dezynfekcję obiektu?
Praktycznie na wszystko! W ostatnim czasie powstało wiele firm świadczących takie usługi. Niestety nie wszystkie mają doświadczenie, ani stosowne przygotowanie do realizacji takich usług. Sprawdzajmy zatem na początku, jak długo firma istnieje na rynku. Zwróćmy uwagę na zakres jej działalności w dokumentach rejestrowych. Z ogromnym niepokojem przyglądam się wykwitowi firm świadczących te usługi. Po sprawdzeniu dokumentów rejestrowych okazuje się, że dezynfekcją zajmuje się, np. firma zajmująca się fotografią. To nie jest zabawa, mówimy o poważnym zagrożeniu epidemiologicznym, z którym przyszło się nam zmierzyć. Należy pamiętać, że dezynfekcja może mieć charakter częstszy niż jednorazowy. Warto znaleźć dużego partnera, który w podpisanej umowie zapewni możliwie najszybszy czas reakcji w sytuacji, kiedy wykonanie takiej dezynfekcji okaże się niezbędne.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.