Proaktywność, interaktywność, odwaga – tak w skrócie można podsumować komunikację sieci Biedronka na przestrzeni ostatnich miesięcy, które były wyjątkowym czasem zarówno dla rynku detalicznego, jak i mediów na całym świecie. W obliczu kryzysu wiele marek ograniczyło swoją komunikację z mediami. Biedronka jednak zwiększyła swoją aktywność, by być jeszcze bliżej klientów i przekazywać im najważniejsze informacje dotyczące bezpieczeństwa w sklepach. Te działania docenili konsumenci i media – już po raz ósmy Biedronka zdobyła tytuł Top Marka 2020, dla najsilniejszej komunikacyjnie marki wśród wszystkich sieci handlowych.
Ranking Top Marka, realizowany przez magazyn „Press” oraz „Press-Service” to coroczny plebiscyt, przygotowywany w oparciu o analizę materiałów z prasy, Internetu i mediów społecznościowych, opublikowanych w okresie od 1 lipca 2019 roku do 30 czerwca 2020 roku. Sieć sklepów Biedronka już ósmy rok z rzędu została liderem w sektorze „Markety Spożywcze”. W tym roku ranking obejmował jednak okres wyjątkowy z punktu widzenia branży – pandemię koronawirusa. To właśnie przyjęta w tym czasie strategia marek miała znaczący wpływ na ich wynik w rankingu, bowiem wiele firm w obliczu pandemii zrezygnowało z komunikacji lub ją ograniczyło. Jednak nie Biedronka – sieć postawiła sobie za cel utrzymanie, a nawet zacieśnienie relacji z mediami, stawiając na proaktywną i otwartą komunikację.
Działania Biedronki skupiały się na uspokojeniu nastrojów konsumentów w obliczu panującej epidemii. W swojej komunikacji Biedronka postawiła na szybkie, aktywne działanie komunikacyjne, a także nowe, wirtualne formy realizacji kontaktów z mediami. Marka poszła jednak dalej i oprócz bieżącej komunikacji, podjęła szereg inicjatyw wspierających tych najbardziej potrzebujących, np. seniorów czy partnerów i dostawców, którzy z dnia na dzień zostali postawieni w wyjątkowo trudnej sytuacji i walczyli o przetrwanie. Dzięki temu, Biedronka osiągnęła 90% wzrost liczby publikacji, który przełożył się także na wzrost pozytywnego postrzegania marki w czasie pandemii o 6,2%.
Gdy inne marki ograniczały swoją komunikację, Biedronka zwiększyła aktywność w relacjach z mediami. Rozumieliśmy, że praca redakcji w trybie zdalnym wygląda zdecydowanie inaczej, a konsumenci w obliczu pandemii potrzebują szybkiej i otwartej komunikacji. Dlatego też proaktywnie informowaliśmy klientów o swoich działaniach, takich jak dezynfekcja wózków sklepowych czy wsparcie w zakupach dla seniorów. Aby zaoferować dziennikarzom ciekawą formę, postawiliśmy także na działania na miarę czasów: wirtualny spacer po nowym sklepie Biedronka czy transmisja live zamiast standardowego eventu to tylko przykłady naszych działań – mówi Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.
Od 12 lat „PRESS” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” analizują marki, wyłaniając spośród nich te najpopularniejsze. W wyniku badania powstają branżowe rankingi ilościowe i jakościowe, pokazujące m.in. wizerunek poszczególnych marek w publikacjach prasowych, internetowych i mediach społecznościowych. W tym roku siła marki Biedronka, decydująca o miejscu w zestawieniu, została określona na 2 246 530. To o 462 286 więcej niż w ubiegłorocznym zestawieniu. Na siłę marki składają się wartości takie jak: liczba publikacji, ich charakter (sentyment) oraz dotarcie do odbiorców, które w tym roku wyniosły odpowiednio 642 386, 2,93 oraz 766 425 095.