„Najbliższe miesiące będą od wszystkich wymagać kompromisów. To nie będzie czas wykorzystania sytuacji i nadużyć. Z ogromnym zrozumieniem i pokorą musimy podejść do tej sytuacji i wspólnie wypracować odpowiednie narzędzia i rozwiązania akceptowalne przez wszystkich zaangażowanych. Po raz kolejny będziemy potrzebować dobrej współpracy z instytucjami finansującymi, ale jestem przekonany, że to się uda” – mówi w wywiadzie dla Retai Journal Grzegorz Mroczek, wiceprezes CREAM Property Advisors.
Jak Pan zareagował na informację o kolejnym zamknięciu galerii handlowych?
Grzegorz Mroczek, wiceprezes CREAM Property Advisors: Sytuacja jest bardzo trudna, bo to już drugi taki cios w tym roku. Odbicie obrotów po poprzednim lockdownie, które obserwowaliśmy w projektach zarządzanych przez CREAM Property Advisors, było bardzo obiecujące i dla najbardziej reprezentacyjnej branży fashion przypominało literę V, czyli w zasadzie powrót bliski lub nawet, w niektórych przypadkach, przekraczający poziom obrotów za ten samo okres roku 2019. Sądzę, że teraz ten proces będzie bardziej przypominać literę U – przez chwilę będziemy wszyscy szorować po dnie. Od warunków zewnętrznych, czyli sytuacji epidemiologicznej, ale również od strategów branży zależy, jak długo będzie trwać kryzys i z jakim wynikiem go pokonamy. Przypominam wszystkim pesymistom, że to nie koniec centrów handlowych – trzeba po prostu wziąć się do pracy i poszukiwania sposobów wyjścia z impasu. Nie zmarnujmy tej sytuacji kryzysowej!
W jakiej sytuacji są dzisiaj najemcy i wynajmujący?
Poprzedni lockdown był bardzo trudny zarówno dla wynajmujących, jak i najemców. Rynek handlowy to sieć naczyń połączonych. Nagłe zatrzymanie któregoś z elementów ma wpływ na pozostałe. Bardzo duże napięcia między stronami spowodowała niesymetryczna pomoc rządu. Jest tak samo wielu wynajmujących w trudnej sytuacji, jak najemców. Budowanie retoryki, że jedni mają lepiej, drudzy gorzej jest toksyczne i niewłaściwe. Centra handlowe powinny być dobrym biznesem dla wszystkich. Najemcy i wynajmujący powinni zjednoczyć siły w celu pobudzenia konsumpcji. Tylko w ten sposób możemy wygrać.
Jak będzie kształtował się rynek centrów handlowych w ciągu najbliższych miesięcy?
To będzie zależeć od wielu czynników. W tej chwili nie znamy jeszcze konkretów – rozporządzenie rządowe dopiero ma się ukazać. Nie wiemy zatem, czy i jak będzie wyglądać pomoc dla uczestników rynku. Po otrzymaniu informacji zaczniemy pracę strategiczną nad kolejnym pakietem rozwiązań, które pozwolą nam utrzymać zarządzane projekty na powierzchni. Czy mamy gotowe rozwiązania? Oczywiście, że nie, bo one nie istnieją. Jednak nowa sytuacja będzie wymagała bardzo wiele pracy na poziomie strategicznym – dobrze się w tym czujemy, co wielokrotnie zademonstrowaliśmy.
Najbliższe miesiące będą od wszystkich wymagać kompromisów. To nie będzie czas wykorzystania sytuacji i nadużyć. Z ogromnym zrozumieniem i pokorą musimy podejść do tej sytuacji i wspólnie wypracować odpowiednie narzędzia i rozwiązania akceptowalne przez wszystkich zaangażowanych. Po raz kolejny będziemy potrzebować dobrej współpracy z instytucjami finansującymi, ale jestem przekonany, że to się uda.
Musimy tworzyć rozwiązania, które pozwolą najemcom przetrwać najtrudniejszy okres, ale również – w średnim okresie – musimy zadbać o ustabilizowanie sytuacji finansowej centrów handlowych. Najważniejszym zadaniem będzie jednak wspólna praca nad pobudzeniem konsumpcji. Nad tym będziemy pracować i gorąco zachęcam do tego wszystkie tęgie branżowe głowy.
Rozmawiała Urszula Szewczyk.
O Cream Property Advisors
CREAM Property Advisors oferuje pełny zakres usług związanych z nieruchomościami komercyjnymi. Firma specjalizuje się w asset i property managemencie, leasingu powierzchni handlowych i biurowych, sprzedaży nieruchomości komercyjnych oraz obsłudze prawnej rynku nieruchomości. Spółka oferuje ponadto zaawansowane usługi zarządcze pod nazwą Quattro: CNC, C360, Sell Me oraz C-RTM, których zadaniem jest generowanie wzrostu wartości nieruchomości i przygotowanie obiektów do sprzedaży. Więcej informacji: cream-advisors.pl