Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

ZPPHiU apeluje do Parlamentarzystów o ujednolicenie interpretacji artykułu 15ze1

przez Urszula Szewczyk
24 września 2021
w Centra handlowe, Newsy
0
Jak wygląda logo ZPPHiU

ZPPHiU wystosowało apel do PRCH

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług apeluje do Parlamentarzystów o ujednolicenie interpretacji artykułu 15ze1. Związek wystosował list otwarty, w którym pisze m.in., że:

Uporządkowanie kwestii 15 ze jest kluczowym warunkiem stabilizującym sytuację i otwierającym drogę do odbudowywania biznesów bez wyniszczających sporów sadowych. Nieakceptowalna sytuacja wynika z przewagi właścicieli centrów handlowych narzucających warunki w dotychczasowych umowach. Występują z pozycji siły, wymuszając wielomiesięczne przedłużenia niechcianych w pandemicznej rzeczywistości umów – napisano w apelu.

Poniżej pełna treść apelu.

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Szanowni Państwo,

Reprezentując głos polskich przedsiębiorców ZPPHiU zwraca się o pomoc w ujednoliceniu interpretacji artykułu 15ze1 . Przepis, który z założenia miał regulować stosunki pomiędzy korzystającymi a udostępniającymi przestrzeń w centrach handlowych podczas pierwszego lockdownu, dziś prowadzi do absurdalnego konfliktu wyniszczającego branżę handlową.

Polscy przedsiębiorcy, reprezentanci firm rodzinnych, pracodawcy zapewniający bezpieczeństwo setkom tysięcy swoich pracowników, zmagają się nie tylko ze stratami, ale z nieugiętą postawą udostępniających przestrzeń handlową. Jedynym celem właścicieli centrów jest utrzymanie ich pozornej wartości. Okoliczności zmieniły się bezpowrotnie i należy do nich dostosować umowy a nie przedłużać je na warunkach sprzed pandemii.

Pracodawcom niezbędna jest więc jednoznaczna interpretacja dotycząca artykułu 15ze. Branża handlowo-usługowa, zahibernowana przez 107 dni lockdownów, dziś stoi wobec otwartego konfliktu z właścicielami galerii, którzy żądają niewspółmiernych świadczeń.

W trakcie pierwszego lockdownu wprowadzono przepisy, których logika była wówczas uzasadniona lecz nie znajduje kontynuacji dzisiaj. Niejednoznaczność sprawia jednak, że centra handlowe interpretują je na swoją korzyść. Decyzja administracyjna nakazująca zamknięcie znaczącej liczby sklepów w centrach handlowych, o powierzchni powyżej 2000 mkw. w sposób naturalny wykluczyła konieczność ponoszenie opłat za ich użytkowanie. Wynika to wprost z zapisów kodeksu cywilnego 475 § 1 kc.

Czemu zatem służył zapis 15 ze? Jedynym prawdopodobnym powodem jego wprowadzenia mogła być chęć wsparcia właścicieli centrów, którzy zgodnie z prawem, zostali pozbawieni części przychodów. Nikt wówczas nie przewidział, jak długo będzie trwało ograniczenie funkcjonowania dużych obiektów handlowych. Dzisiaj przepisy te stają rażącym przykładem faworyzowanie dużych podmiotów jak galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców. Jak inaczej jak nie dyskryminacją polskiego handlu można nazwać interpretację art. 15 ze zmuszającą polskie firmy do przedłużania umów o 647 dni wobec 107 dni kiedy galerie były zamknięte. Polski rząd wprowadzając art. 15 ze wsparł w efekcie głównie kapitał zagraniczny kosztem polskich firm. Najwyższy czas to zatrzymać i wszystko w rękach Parlamentarzystów. 1 Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz.U.2020.0.1842 t.j. – Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Konieczność przedłużenia umów na warunkach sprzed pandemii o czas pierwszego lockownu powiększony o 6 miesięcy, pozwalała przedsiębiorcom skupić się na zagrożonych biznesach, a nie sporach prawnych. Nikomu wówczas nie przychodziła do głowy możliwość kolejnych lockdownów, Dziś po zakończeniu trzeciego już lockdownu kontrowersje wokół artykułu 15 ze stają się absurdalne.

Odmowa doprecyzowania art. 15 ze na poziomie legislacyjnym wyraźnie wskazuje, że polski rząd chce przerzucić ciężar ewentualnych odszkodowań dla właścicieli centrów na korzystających z powierzchni czyli na podmioty słabsze i w większości reprezentujące wyłącznie polski kapitał. To my walczymy dziś o przetrwanie, dlatego żądamy doprecyzowania, że jednokrotne przedłużenie umowy o 6 miesięcy oraz o sumę dni trwania wszystkich lockdownów wystarczająco rekompensuje właścicielom centrów handlowych ograniczenie ich wpływów.

Uporządkowanie kwestii 15 ze jest kluczowym warunkiem stabilizującym sytuację i otwierającym drogę do odbudowywania biznesów bez wyniszczających sporów sadowych. Nieakceptowalna sytuacja wynika z przewagi właścicieli centrów handlowych narzucających warunki w dotychczasowych umowach. Występują z pozycji siły, wymuszając wielomiesięczne przedłużenia niechcianych w pandemicznej rzeczywistości umów.

Powierzamy nasz los w ręce polskich Parlamentarzystów, wierząc iż pochylą się nad tymi, którzy potrzebują tej pomocy natychmiastowo. Potrzebujemy Waszego działania! Ujednolićcie interpretację 15 ze – to pozwoli nam przetrwać!

Tags: centra handlowegalerie handloweretailretail journalZPPHiU
ShareTweet

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?
Centra handlowe

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?
Centra handlowe

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?
Centra handlowe

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger  w Designer Outlet Warszawa
Centra handlowe

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów
Centra handlowe

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki
Centra handlowe

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki

Następny artykuł
agnieszka_kołat_retail_journal

"Mniejszy footfall i sprzedaż w centrach handlowych to chwilowa sytuacja, która będzie się poprawiać w miarę zaawansowania programu szczepień i wzrostu poczucia bezpieczeństwa" - mówi Agnieszka Kołat, JLL

Najnowsze informacje

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version