Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
  • NEWSY
  • Wywiady
  • Centra handlowe
  • Parki handlowe
  • E-commerce
  • Franczyza
  • Food
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Retail Journal
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki

„Jesteśmy obserwatorami historycznych zmian rynku retail” – mówi Artur Kazienko, Kazar

przez Urszula Szewczyk
24 września 2021
w Centra handlowe, Newsy
0
artur_kazienko_kazar_retail_journal

artur_kazienko_kazar_retail_journal

Przedstawiciele branży obuwniczej skupieni w Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług w informacji wysłanej do Retail Journal, zwracają uwagę, jak dotkliwie skutki pandemii dotknęły ich biznesy. Jak podkreślają: „trzykrotny lockdown, uniemożliwienie prowadzenia sprzedaży w sklepach stacjonarnych w centrach handlowych przez 107 dni, niemożność skorzystania z sezonowej koniunktury czy okresów zwyczajowych wyprzedaży – to wszystko sprawiło, że mijający rok 2020 jest najtrudniejszym od dziesięcioleci”.

Polacy spędzili rok 2020 głównie w domach – buty wizytowe, eleganckie, do biura, na wesele, sylwestra czy bal zostały w szafach, nie było zatem potrzeby kupowania nowych. Z perspektywy branży obuwniczej 2020 to rok rekordowych spadków sprzedaży w sklepach stacjonarnych w centrach handlowych, jak podaje ZPPHiU sięgających nawet -70% rok do roku.

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Wiesław Wojas, Wojas S.A.: „Wejścia do sklepów spadły o blisko 50% rok 2020 do roku 2019. Wartość sprzedaży też nie napawa optymizmem.”

Adam Filipowicz, FILIPPO: „W przypadku FILIPPO liczba odwiedzających w roku 2021 spadła o około 20%, a spadek obrotów utrzymuje się na razie na poziomie -15-20%. W roku poprzedzającym spadki te były dużo wyższe, odwiedzalność spadła o około 50%, a obroty około 40%.”

Krzysztof Kulig, KULIG Sp. Z o.o.: „Spadki za rok 2020 w sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych są bardzo duże. W naszych sklepach w centrach handlowych są na poziomie – 64%, rok do roku. Wzrost sprzedaży w internecie nie równoważy tego, gdyż po uwzględnieniu sprzedaży internetowej i tak odnotowaliśmy spadek -46%. Sytuacja taka generuje poważne problemy, zarówno w płynności finansowej firmy, jak również w postaci odkładania się bardzo dużych stanów magazynowych po każdym sezonie. Subwencja nie pokrywa strat jakie firma ponosi w obecnym czasie.”

Artur Kazienko, Kazar S.A.: „Po długim trzymaniu sektora w napięciu powrót w lutym do handlu wydawał się ostatnim dzwonkiem na ratunek. W pierwszym tygodniu po trzecim lockdownie odnotowaliśmy wzrost traffiku i wzrost sprzedaży rok do roku, był to efekt między innymi odłożonych zakupów ze stycznia. Po tak optymistycznym starcie, zapowiadającym powrót do rzeczywistości, niestety ponownie odnotowaliśmy duże spadki ruchu w salonach w porównaniu do okresu sprzed pandemii.”

Przedstawiciele branży mówią, że wiosna zmieni ich położenie na tyle, by mówić o odrobieniu strat.

Wiesław Wojas, Wojas S.A.: „Obecnie nie jest możliwa rzetelna ocena sektora. Proces wychodzenia z kryzysu spowodowanego pandemią jest w toku. Sytuacja nie dość, że jest trudna to dodatkowo jest nieprzewidywalna w nieznanej dotąd skali, w perspektywie zarówno krótszej jak i dłuższej. Perspektywa wiosny w tym momencie stanowi dla nas wyzwanie by przetrwać w stabilnej kondycji. Raczej rok 2021 nie będzie rokiem wielkich zysków. Przewidujemy go jako rok trudnych, nieplanowanych ale wymuszonych zmian i szybkiego dostosowywania się. Sytuacja jakiej nie doświadczyliśmy w 30 letniej historii firmy.”

Artur Kazienko Kazar S.A.:: „Przy tak olbrzymiej wyrwie finansowej w przychodach firmy, powstałej przez wprowadzenie trzech lockdownów, zrealizowanie scenariusza odrobienia strat z całą pewnością nie jest możliwe. Jesteśmy obserwatorami historycznych zmian rynku retail, ograniczenie handlu brutalnie przyspieszy proces konsolidacji, część marek nie przetrwa, część zredukuje sieć sprzedaży w offline.”

Jak piszą przedsiębiorcy w oficjalnym piśmie:

„Pozytywna ocena wsparcia państwa wobec przedsiębiorców kończy się na pierwszych rozwiązaniach tarczy, kiedy reakcje rządu były stosowne do bieżącej sytuacji. Jednak kolejne rozwiązania, zawarte w nich nielogiczności i sprzeczności, które po roku działają na niekorzyść przedsiębiorców, oceniane są negatywnie. Opieszałość rządu w korygowaniu przepisów i wprowadzaniu zmian służących poprawie kondycji branży handlowej zdumiewa przedsiębiorców, którzy zdani są na siebie.”

Adam Filipowicz, FILIPPO: „Pomoc Państwa przy pierwszym lockdownie była zadowalająca, natomiast jeśli chodzi o kolejne transze pomocowe to nie wystarczały one nawet na pokrycie bieżących kosztów poza tym branża obuwnicza była często pomijana nie wiadomo z jakich powodów. Negocjowanie z centrami jest trudne, art. 15ze jest raczej utrudnieniem niż pomocą. W ocenie przedsiębiorców wiele firm zostało pozostawionych samych sobie zarówno z problemem utrzymania zatrudnienia, jak i zatowarowaniem. Stany magazynowe są wysokie, gdyż większość „wysokiego” sezonu objęta była obostrzeniami, które spowodowały zamknięcie salonów w galeriach handlowych.”

Wiesław Wojas, Wojas S.A.: „Wsparcie rządowe z pierwszej tarczy stanowiło być albo nie być dla zamkniętych biznesów. Ocena takich działań jest trudna bo nie było wcześniej podobnego precedensu. Na taki lockdown nikt nie był przygotowany i rolą państwa była reakcja. Czas pokaże jej skuteczność lub brak”.

Przedsiębiorcy w piśmie do mediów podkreślają, że centra handlowe oczekujące współpracy na warunkach sprzed pandemii nie mają racjonalnych argumentów, by takich warunków wymagać od korzystających z powierzchni handlowej. ZPPHiU argumentuje, że centra handlowe nie oferują bowiem atrakcyjności, jaką mogły szczycić się przed rokiem i sytuacja ta nie zmieni się z dnia na dzień, co powinno znajdować odzwierciedlenie w renegocjonowanych obecnie licznie umowach najmu lub dzierżawy.

Adam Filipowicz, FILIPPO: „Pandemia spowodowała, że centra handlowe straciły na atrakcyjności. Dla jednych z powodu zagrożenia covid-19 w większych skupiskach ludzkich, dla innych z powodu zamknięcia branży gastronomicznej, a jeszcze dla innych z powodu obowiązujących obostrzeń (ograniczona ilość osób w salonie, oczekiwanie w kolejce do wejścia). Klient udający się do galerii chce tam miło spędzić czas i dobrze się czuć, a dzisiaj jest o to znacznie trudniej. Należy też pamiętać że dziś potencjalny klient bardziej rozważnie wydaje swoje pieniądze. Spadki w sprzedaży obuwia, mają również podłoże po prostu pragmatyczne i oczywiście ściśle związane z sytuacją w kraju i na świecie. Mamy mniej okazji do wyjazdów, spotkań, imprez, dlatego też bardziej racjonalnie kupujemy.”

Przedstawiciele ZPPHiU dostrzegają iż przedłużające się obostrzenia, spowodowały większe skierowanie uwagi na zakupy w sieci, jednak w krótkiej perspektywie nie widzą tym kanale alternatywy dla handlu stacjonarnego ani szansy na zrekompensowanie strat. Klienci dziś są zmuszeni do robienia zakupów online, jednak ich preferencje są różne – dla wielu z nich online nie zastąpi doświadczenia zakupowego, które dostępne jest wyłącznie podczas zakupów w realnym sklepie i obcowania z produktami.

Wiesław Wojas, Wojas S.A.: „Zamknięcie sieci stacjonarnej dwukrotnie w ciągu roku, kłopoty z utrzymaniem ciągłości dostaw, obniżające się nastroje społeczne, które mają źródła w widmie kryzysu i permanentnej niepewności co do przyszłości zawodowej i prywatnej, mocno wpływają na nawyki zakupowe naszych klientów. Przymusowe ograniczenie wszelakich aktywności i spędzanie dużej ilości czasu w domach zmniejsza  zapotrzebowanie na nowe obuwie. Branża obuwnicza jest niezmiernie czuła na argumenty i czynniki związane z codziennym funkcjonowaniem. 

Popyt spada drastycznie a koszty pozostają wysokie lub wzrastają. Nie wszystkie rozmowy z właścicielami centrów handlowych przyniosły porozumienie w postaci obniżonych opłat. Wiele negocjacji jest w toku, gdyż jest to czynnik kluczowy w procesie powrotu do rentowności sklepów.  Dbaliśmy o utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie, to kosztuje ale to wyszkolony personel na którym nam zależało. Nie można tu pominąć wsparcia w postaci dofinansowania do wynagrodzeń czy odroczenia wpłaty składek na ZUS, dzięki temu zyskaliśmy czas do podejmowania kroków ratujących sytuację.

Przewidujemy przymusową, głęboka restrukturyzację sieci handlowej. Gdyby ratunkiem miała być sprzedaż online, to ta również wymaga dofinansowania by rozwijać się sprawnie i podążać za oczekiwaniami rynku. To kolejne wyzwanie – zaplanować inwestycje przy spadku dochodów.”

Adam Filipowicz, FILIPPO: „Póki co wygląda na to, że jeszcze długo nie wrócimy do dobrych czasów sprzed pandemii, ale wypada mieć nadzieję że stanie się to wcześniej niż później.”


O Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie: https://zpphiu.pl/.  

Tags: centra handlowegalerie handloweretailretail journalZPPHiUZwiązek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
ShareTweet

Podobne artykuły

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?
Centra handlowe

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?
Centra handlowe

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?
Centra handlowe

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger  w Designer Outlet Warszawa
Centra handlowe

Oferta dziecięca Tommy Hilfiger w Designer Outlet Warszawa

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów
Centra handlowe

Pięciu nowych najemców dołącza do Galerii Mokotów

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki
Centra handlowe

Salony Agata nie zwalniają tempa. Znany projektant w kampanii marki

Następny artykuł
Yoram Reshef został wybrany najlepszym menedżerem centrum handlowego

"Najważniejsze jest, abyśmy z najemcami rozmawiali i w miarę możliwości się dogadywali" - mówi Yoram Reshef, Blue City

Najnowsze informacje

Jak założyć sklep internetowy? Poznaj 10 praktycznych kroków

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Te elementy uwzględnij w kosztorysie

Handel omnichannel – czym jest i jakie są najczęstsze błędy przy wprowadzaniu tej strategii?

Czy sąd może zmienić zawartą umowę z uwagi na inflację?

Spółka nieruchomościowa – czy aby na pewno wiemy, kto i co musi raportować?

Nadchodzą zmiany w opłacie reprograficznej – jak wpłyną na obrót elektroniką?

REKLAMA
ekoBiznes - Nowy serwis informacyjny

Śledź nas na:

Retail Journal

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Kategorie

  • Artykuł sponsorowany
  • Bez kategorii
  • Centra handlowe
  • E-commerce
  • Food
  • Franczyza
  • Najemcy
  • Newsy
  • Parki handlowe
  • Sylwetki
  • Wywiady
  • Kontakt

© 2021 retailjournal.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Regulamin konta
  • Regulamin newslettera
  • Regulamin serwisu
  • Strona główna
  • testowa

© 2021 retailjournal.pl

W ramach strony internetowej wykorzystywane są pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz w celach analitycznych. Szczegóły znajdują się w Polityce prywatności i plików cookies. Za pomocą plików cookies zbierane są informację, które stanowią bądź mogą stanowić dane osobowe. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Go to mobile version