Taki punkt znajduje się w odległości ponad 10 minut spacerem – pokazuje raport „Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce – nowa rzeczywistość świata dostaw” opracowanego przez firmę dataplace.ai.
Specjalizująca się w usługach typu “location intelligence” firma dataplace.ai sprawdziła, jak wygląda w Polsce dostępność punktów odbioru paczek i paczkomatów. Raport „Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce – nowa rzeczywistość świata dostaw” wskazuje, że w naszym kraju wciąż są miejsca, gdzie brakuje usług samoobsługowego odbioru zakupów. Okazuje się, że prawie 16 mln osób do najbliższego automatu pocztowego lub punktu odbioru ma ponad 10 minut pieszo.
Wbrew pozorom, niekoniecznie chodzi o mieszkańców wsi i małych miejscowości. Choć sieci punktów odbioru paczek najprężniej rozwijają się w dużych miastach, to z uwagi na dużą liczbę mieszkańców, rynek nawet tam jest wciąż daleki od nasycenia – komentuje cytowany w komunikacie dataplace.ai Hubert Guzera, CEO i współzałożyciel firmy.
Największe skupisko paczkomatów jest w Warszawie
Guzera zdradza, że najmniejsze zagęszczenie punktów odbioru występuje w północno-zachodnim obszarze naszego kraju. Największe skupiska takich punktów występują zaś – poza miastami – w okolicach Warszawy i na południu Polski. W samej Warszawie znajduje się 2317 punktów odbioru i stolica jest zdecydowanym liderem pod tym względem. Drugi w zestawieniu Kraków może poszczycić się 954 punktami, zaś zamykająca podium Łódź – 901. Tuż za podium znalazł się Wrocław z 826 punktami. Stolica Dolnego Śląska jest jednak liderem zestawienia miast z największą liczbą mieszkańców na jeden paczkomat InPostu (2246 osób na paczkomat), wyprzedzając Warszawę (2190 osób) i Gdańsk (2171 osób).
InPost jest liderem zestawienia dostawców. Paczkomaty firmy zajmują 45 proc. powierzchni kraju względem analizowanych dostawców. Kolejne miejsca zajęły Żabka (23 proc.) i Poczta Polska (16 proc.). Tuż za podium znalazło się DPD (11 proc.). W raporcie podkreślono jednak, że In Post „nie dociera”, co oznacza, że nie jest szybko dostępnym punktem dla ponad 20 mln klientów. W samym województwie mazowieckim do najbliższego paczkomatu firmy ponad 10 minut drogi spacerem ma ponad 3 mln osób. Na Śląsku jest to ponad 2,5 mln osób. Twórcy raportu podkreślają, że choć województwa te mają gęstą sieć paczkomatów, to są to tereny licznie zamieszkałe, o dużej powierzchni, dlatego jest tam przestrzeń dla nowych usług.
W Lubelskiem aż 27 km do paczkomatu
Najdalej do paczkomatu InPostu jest z obszaru, który znajduje się w województwie lubelskim i jest oddalony od najbliższego miasta – Chełma – o 27 km. W tej okolicy znajdują się takie wsie jak: Sarniak, Poniatówka, Huta, czy Turowiec.
Raport „ Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce – nowa rzeczywistość świata dostaw” powstał w oparciu o analizę 45 tysięcy placówek i automatów paczkowych na terenie Polski w czerwcu 2021, na podstawie informacji zawartych na oficjalnych stronach dostawców. W raporcie dokonano podziału na ( dostawców – czyli firmy posiadające własne punkty odbioru lub przestrzenie do tego przeznaczone. To DPD, DHL, InPost, Poczta Polska, Żabka i kioski RUCH) i sieci (podmioty, które podpisują umowy partnerskie z dostawcami. Sieci to DHL (POP, POK i Locker), Odbiór w punkcie (Poczta Polska, Żabka, PKN Orlen oraz RUCH), DPD Pickup, Paczka w Ruchu oraz InPost). Dostawca może być jednocześnie członkiem sieci.
Dataplace.ai ( wcześniej placeme) to firma o polsko-portugalskich korzeniach, powstała w 2017 r., specjalizująca się w usługach typu “location intelligence”. Dostarcza informacji o zachowaniach konsumentów w świecie offline na podstawie danych z milionów urządzeń mobilnych. Łącząc dane o lokalizacji z innymi danymi przestrzennymi i demograficznymi, jest w stanie określić, kim są konsumenci, jak się zachowują oraz jak mogą się zachować w przyszłości w określonej przestrzeni. Dane te – dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego – pozwalają zespołowi dataplace.ai wyciągać wnioski i formułować praktyczne rekomendacje, które wspierają klientów m.in. w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych i optymalizowaniu wydatków sprzedażowo-marketingowych. Firma oferuje gamę produktów, z których każdy jest dedykowany dla innej grupy użytkowników.