Lipiec był kolejnym miesiącem w którym odnotowano wzrost obrotów w handlu tradycyjnym w ujęciu rok do roku – informuje M/platform. To efekt przede wszystkim inflacji.
Analiza M/platform wskazuje, że lipiec br. był kolejnym miesiącem w którym odnotowano wzrost obrotów w handlu tradycyjnym w ujęciu rok do roku. Jak podkreślono w komunikacie firmy, tym razem owemu wzrostowi nie towarzyszyły jednak większe koszyki bądź częstsze wizyty w sklepach. Miało to natomiast związek m.in. z wartością naszych koszyków, która zwiększyła się w porównaniu z lipcem 2020 roku średnio o złotówkę, osiągając poziom 21,13 zł.
Wzrost wartości koszyka na poziomie 5 proc. rok do roku – jak zauważa M/platform – wyrównał się z raportowanym przez GUS lipcowym poziomem inflacji.
W minionym miesiącu wzrosła wartość sprzedaży m.in. dużej grupy produktów świeżych i na wagę, jak mięso, wędliny, owoce, warzywa czy nabiał. Wysokim, bo blisko 7 proc. wzrostem charakteryzowały się napoje bezalkoholowe. Nieco mniejszy wzrost odnotowały mrożonki, w tym lody (o 4,4 proc.), a także wyroby tytoniowe (niemal 3 proc.).
M/platform zwraca uwagę, że rzadziej niż przed rokiem do koszyków Polaków w sklepach tradycyjnych trafiały wyroby alkoholowe (piwo, wino, wódka czy inne mocne alkohole), co skutkowało tym, że trzy pierwsze grupy odnotowały spadek wartości sprzedaży (najwolniejszy, bo w tempie 0,7 proc. rok do roku dotyczył piwa). Co ciekawe, mocniejsze alkohole (np. whisky, rum, gin czy likiery) łącznie odnotowały zwiększenie wartości sprzedaży o 3,5 proc., co oznacza, że mimo iż kupiliśmy mniej butelek niż przed rokiem, to nasze wydatki na tę kategorię wzrosły.
Na spadek sprzedaży piwa przy jednoczesnych wzrostach segmentu piw bezalkoholowych zwraca uwagę w komunikacie przedstawicielka M/platform.
Wartym odnotowania jest fakt, iż pomimo tendencji spadkowej w jednej z największych kategorii spożywczych w Polsce – kategorii piwa – nieustannie dynamicznym wzrostem może szczycić się segment piw bezalkoholowych. Dzięki intrygującym smakom i interesującym nowościom (w szczególności w grupie 0,0 proc.), Polacy rozsmakowali się w tego rodzaju trunkach i coraz chętniej je spożywają, przez co w tym roku w handlu tradycyjnym stanowią one łącznie już blisko 5 proc. całej kategorii – komentuje cytowana w komunikacie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/platform.
Analiza została przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3808 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług takich jak analityka sprzedaży czy aplikacja hop&shop, umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.