W sierpniu nastąpił spadek nastrojów wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy handlu detalicznego – wynika z badania M/platform dla segmentu tradycyjnego.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
Z danych przedstawionych przez M/platform za sierpień wynika, że wskaźnik nastrojów wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy handlu detalicznego wyniósł w minionym miesiącu 36,4 pkt., co oznacza spadek aż o 17,6 pkt. w stosunku do lipcowej wartości. Podobny spadek – o 17,7 pkt., zanotował wskaźnik oczekiwań wrześniowych. Wartość NHT+1 wyniosła 35 pkt. Tym samym po optymistycznym lecie, wartości wskaźników wróciły do poziomów z początku br.
M/platform podaje, że po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku obroty w handlu tradycyjnym w sierpniu charakteryzowały się tendencją spadkową. Większość grup produktowych, które w poprzednich miesiącach sterowały wzrostem całego kanału, odnotowało spadki sprzedaży, co w efekcie przyczyniło się do 3 proc. spadku wartości sprzedaży całkowitej w sklepach tradycyjnych.
Mocne alkohole z trendem wzrostowym
Tendencja spadkowa towarzyszyła tym razem takim grupom, jak napoje bezalkoholowe (-15,9 proc.), mrożonki, w tym lody (-31 proc.) czy wyroby tytoniowe (-4,7 proc.). Trend wzrostowy utrzymały za to nadal alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery (+5,4 proc.). Jednocześnie, niewielki wzrost odnotowały gotowe posiłki (+1,8 proc.) – komentuje wyniki badania Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych.
O M/platform
M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług, takich jak analityka sprzedaży czy aplikacja hop&shop, umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.
oprac. Radosław Świecki