Kawiarnie, cukiernie czy lodziarnie to dla polskich konsumentów najważniejsze elementy oferty dodatkowej centów handlowych, poza zakupami. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu „Rynek powierzchni handlowych – powrót optymizmu?”, firmy Cushman & Wakefield. Blisko co czwarty uczestnik badania przed lockdownem odwiedzał te miejsca przy okazji niemal każdej wizyty w galerii. Okazuje się, że pandemia w niewielkim stopniu te zwyczaje zmieniała.
Cushman & Wakefield to firma doradcza świadcząca usługi na rzecz najemców i właścicieli nieruchomości komercyjnych.
W przeprowadzonym przez firmę badaniu zapytano respondentów o to, z jakich elementów oferty centrów i parków handlowych, poza zakupami, korzystali przed pandemią. Poproszono ich także o stwierdzenie, czy w trakcie pandemii ich wcześniejsze zwyczaje i preferencje uległy zmianie.
Okazuje się, że blisko co czwarty uczestnik badania (23 proc.) korzystał przed pandemią z oferty kawiarni, lodziarni i cukierni przy każdej lub prawie każdej wizycie w centrum handlowym. W przypadku restauracji odsetek ten wynosił 21 proc.
Niskie zainteresowanie klubami fitness
Rzadziej badani korzystali przed pandemią z oferty kina. Odwiedzało je przy każdej lub prawie każdej wizycie w galerii zaledwie 14 proc. ankietowanych. Zdecydowanie więcej, bo aż 67 proc. badanych udawało się do kina od czasu do czasu.
Najrzadziej przed pandemią klienci korzystali natomiast z klubów fitness (nie odwiedzało ich aż 67 proc.), a także z coworkingów (60 proc.).
Niewielkie zmiany w pandemii
Jak zwyczaje polskich konsumentów zmieniła pandemia? Z przeprowadzonego na potrzeby raportu Cushman & Wakefield badania wynika, że nieznacznie.
Z oferty lodziarni, kawiarni i cukierni przy każdej lub prawie każdej wizycie w centrum handlowym korzysta obecnie 19 proc. ankietowanych. To 4 pkt proc. mniej niż przed pandemią. Podobny spadek dotyczy restauracji.
Niemal identyczny odsetek odnotowano w przypadku kin. Przy okazji każdej bądź prawie każdej wizyty w galerii odwiedza je teraz 13 proc. badanych, zaś 69 proc. od czasu do czasu.
Niewielkie zmiany zaobserwowano również w przypadku korzystania przez klientów ze stref do pracy, a także klubów fitness.
Wyniki badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield przez Inquiry na reprezentatywnej próbie (N=1003) metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) w czerwcu 2021 r. pokazują, że jednym z kluczowych aspektów wspomagających podstawową działalność obiektów retailowych są różnego rodzaju punkty gastronomiczne.