83 proc. mieszkańców dużych miejscowości to stali klienci centrów handlowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w pięciu regionach Polski. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Metro Properties. Jest to dobrze znana na rynku retail firma, która jest jednym z czołowych zarządców obiektów handlowych. Metro Properties jest częścią międzynarodowego koncernu Metro, który zarządza ponad 840 obiektami w 30 krajach na świecie. Internetowe badanie zostało przeprowadzone na przełomie września i października tego roku.
Zmieniają się modele zachowań klientów. Dzisiaj kupujemy częściej w pojedynkę, bardziej kompleksowo, a w samym obiekcie przebywamy krócej. Jednak potrzeba bezpośrednich doświadczeń zakupowych jest nadal silna. Deklaruje ją zdecydowana większość respondentów. To pokazuje, jak ważną część naszej codzienności stanowią centra handlowe, jako miejsca, gdzie sprawnie i bezpiecznie możemy zrealizować nasze zróżnicowane potrzeby zakupowe – mówi Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties w Polsce.
Klienci centrów handlowych – ich charakterystyka zależy od regionu
Jak pokazuje badanie przeprowadzone w grupie stałych klientów centrów handlowych, 62 proc. odwiedza je raz w tygodniu, by zrobić zakupy w sklepach wielu kategorii. Największą reprezentację stanowią mieszkańcy Śląska, nieco mniej jest ich w Polsce centralnej. Mieszkańcy Warszawy i Krakowa częściej wybierają zakupy w pojedynkę (46 proc. / 47 proc.). Z kolei klienci na Śląsku zdecydowanie nie lubią samotnych wypraw do centrum handlowego. W Częstochowie, Zabrzu, Bytomiu i Czeladzi w pasażach handlowych najczęściej spotkamy rodziny (47 proc.). Rzadziej jednak na zakupy wybierają się z dziećmi, najczęściej są to małżonkowie lub partnerzy.
Co decyduje o wyborze centrum handlowego?
Przy wyborze centrum handlowego najważniejszym czynnikiem pozostaje lokalizacja. Wskazuje na nią aż 56 proc. badanych – są to zwłaszcza mieszkańcy największych aglomeracji: Warszawy, Krakowa, Poznania i Łodzi. Istotnymi elementami są również promocje i wyprzedaże, przystępny poziom cenowy, obecność sklepu spożywczego, dogodny dojazd i różnorodna oferta.
Klienci centrów handlowych – charakterystyka w czasie pandemii
Wiele miejsca w badaniu poświęcono również kwestiom bezpieczeństwa w obliczu trwającej pandemii. Zdecydowanym numerem jeden, na który wskazali respondenci, jest brak tłoku (55 proc.). Najbardziej wrażliwi na ten czynnik są mieszkańcy Warszawy, najmniej klienci z Częstochowy. Drugim kluczowym elementem jest możliwość zrobienia szybkich zakupów (46 proc.) oraz przestrzeganie noszenia maseczek i dezynfekcji rąk (42 proc.).
Centrów handlowych unikają zwłaszcza mieszkańcy stolicy
Spośród badanych, najwięcej entuzjastów zakupów online mieszka w Warszawie i Krakowie (38 proc. / 39 proc.), najmniej natomiast w Bytomiu i Czeladzi (27 proc. / 28 proc.). Do swoich zwyczajów zakupowych sprzed pandemii wróciło najwięcej mieszkańców Zabrza (43 proc.), najmniej natomiast w Krakowie (29 proc.). Mieszkańcy stolicy najczęściej unikają chodzenia do centrów handlowych – to grupa 16 proc. respondentów. W Radomiu i Bytomiu taką opinie wyraziło 5 proc. badanych.
Przeczytaj także: Metro Properties – ekologia
Badanie, na zlecenie Metro Properties Polska, wykonała agencja badawcza Inquiry. Wyniki internetowej ankiety wypełniło 2038 respondentów. Ankietowani mieszkają w dziewięciu strefach lokalnych w pięciu regionach kraju: na Mazowszu, w Wielkopolsce, Łodzi, Małopolsce i na Śląsku.
Metro Properties zarządza siecią dziewięciu centrów popularnej marki M1 w Polsce, zlokalizowanymi w centralnej i południowej części kraju. To 450 tysięcy m kw. powierzchni handlowej, na której swoje sklepy i punkty usługowe prowadzi ponad 900 najemców niemal wszystkich branż.
O Metro Properties sp. z o.o.
Metro Properties jest spółką serwisową międzynarodowego koncernu METRO AG. Oferuje usługi w zakresie profesjonalnego zarządzania nieruchomościami i procesami inwestycyjnymi. Spółka odpowiada za strategiczny rozwój nieruchomości, planowanie, budowę, wynajem, sprzedaż i kupno nieruchomości. W zakresie odpowiedzialności spółki leży center i facility management.